03ac97b

ازون ترکیب اکسیژن با یک اتم اضافی است این اتم اضافه قدرت اکسیژن را افزایش می دهد در واقع یک اکسیژن قدرتمند در اختیار سیستم درمانی قرار می گیرد که با این اتم اضافه کارایی زیادی را بوجود می آورد.ازون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن  به هم متصلند. این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آن را به قوی ترین اکسید کننده و ضد عفونی کننده تبدیل کرده است.

ازون چیست و چه نقشی در درمان دارد ؟

ازون یا ازن تراپی روشی است که تزریق ازون انجام می شود و با افزایش جریان خون در مفصل و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده باعث درمان می شود. ازون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود .اوزن تراپی روش درمانی تقریبا جدید است و در ایران نیز برای بیماران استفاده می شود.

موارد کاربرد ازون‌تراپی

ازون پزشکی می‌تواند در درمان درد، التهاب و تخریب تاندون، مفصل یا دیسک‌ گردن و کمر مؤثر واقع شود. تئوری درمان با ازون این است که رادیکال‌های آزاد درون ازون (اکسیژن سوم ازون) با مواد داخل دیسک واکنش می‌دهد و موجب کاهش التهاب، درد و کوچک شدن فتق دیسک می‌شود.

همچنین در آرتروز مفاصل زانو و شانه و سایر مفاصل که به علت تخریب غضروف مفصلی و وارد شدن آن در فضای مفصلی منجر به ایجاد التهاب، تورم و درد می‌شود، می‌توان از ازون‌تراپی استفاده کرد. همچنین ازون تراپی در درمان گردن درد استفاده می گردد .

در حالت معمول، جهت درمان آرتروز مفاصل از کاهش فشار و وزن روی مفصل، داروهای ضد التهابی استروئیدی و غیر استروئیدی، تزریق کورتون و هیالاز در مفصل استفاده می‌شود. همچنین در مواردی که تخریب مفصل شانه یا زانو شدید است و سن و شرایط طبی بیمار مناسب است، جراحی تعویض مفصل زانو و یا شانه پیشنهاد می‌گردد.

در مواردی که درمان دارویی مؤثر نیست و بیمار کاندید جراحی نیست می‌توان از تزریق ده سی‌سی (10 cc) گاز ازون بهره جست که با اثرات ضد التهابی، ضد دردی و ترمیمی آن باعث کاهش التهاب و درد و ترمیم مفصل می‌شود.

تزریق  ازون در درمان دیسک کمر

یکی از درمان های بسیار خوب کم تهاجمی استفاده از گاز ازون در درمان پارگی دیسک و کمر درد است در نتایج تحقیقی که بر روی 8 هزار بیمار درمان شده با گاز ازون صورت گرفته، نشان داده شد که میزان اثر بخشی این روش برابر با جراحی باز و اندوسکوپیک دیسک است و ایجاد عوارض ناخواسته نیز بسیار کمتر بود

برای اختلال دیسک کمر میتوانیم با استفاده از روش ازون تراپی ازانجام عمل جراحی جلوگیری کنیم این روش یک روز انجام می شود و بعدازآن هیچ گونه ناراحتی برای بیمار ایجاد نمی شود و بیماران می توانند 2 روز بعد از درمان به فعالیت های خود ادامه دهند.

ازون درمانی باعث کم کردن حجم دیسک ها می شود و فشارهای وارد شده بر دیسک را کاهش می دهد این روش همچنین دارای اثر بی حسی و ضدالتهابی است و باعث کاهش درد می شود و به درمان دیسک کمر کمک می کند.

روش انجام

این جراحی دردناک نیست یا با درد کمی همراه است وبیماران بلافاصله بعد از جراحی با بهبودی مواجه میشوند به دلیل اینکه در بافت آسیب دیده گاز تزریق میشود ممکن است تا یک ساعت یا حداکثر تا چند روز با تورم روی ناحیه تزریق مواجه شوید این درمان شامل دو قسمت است در ابتدا مواد طبیعی برای مهیا کردن مواد لازم سلولها تزریق میشود این تزریق حاوی مواد دکس تروس، سالین، ویتامین B و ترکیباتی از مواد هومیوپاتی لازم است بخش دوم این درمان تزریق گاز ازن در نواحی آسیب دیده برای مهیا کردن اکسیژن لازم و ایجاد انرژی در بافت ها انجام میشود این روند باعث بازسازی بافت ها میشود. توصیه میکنیم که اوزون تراپی را برای مدت زمان ۲ هفته و ۳ مرتبه برای هر ناحیه آسیب دیده انجام دهید اما دربعضی موارد بیشتر از این مقدار نیاز است سرعت پاسخگویی بدن شما به این درمان به سن،سلامتی،مدت ابتلا به بیماری واقداماتی که برای درمان انجام داده اید بستگی دارد اکثر افراد با ۳مرتبه انجام این جراحی به بهبودی دست یافته اند.

جلسات درمانی

برای اکثرافراد یک مرحله درمان کافی است کاهش علائم بیماری بوسیله این روش رضایت بخش است و بیمار به درمان مجدد نیازی ندارد بیماران برای تحریک بیشتر بافت برای بازسای و ترمیم مراحل دیگر اوزون تراپی را انجام میدهند هیچ محدودیتی برای تزریق این ماده وجود ندارد یک بیمار می تواند یک مرحله تزریق انجام دهید و بیمار دیگر ۴ مرحله درمان باید انجام دهد باید بعد از تزریق به بهبودی بیمارتوجه شود. درصورتیکه به ۳یا ۴مرحله درمان نیازدارید وبهبودی حاصل نشده است موارد دیگری باید قبل از انجام تزریق مورد توجه قرارگیرد

مکانیزم اثر ازون

ازون تراپی با کمک سه مکانیسم درمانی باعث درمان میشود درابتدا اکسیژن به بهبود بافت های آسیب دیده کمک میکند دومین تاثیر اوزون است اوزون یک ماده بی ثبات است وبه سرعت به اکسیژن تبدیل میشود درحین روند تبدیل، هر مولکول اکسیژن میتواند بافت ها را اکسید کند تحقیقات نشان میدهد که اکسیداسیون باعث تحریک موارد رشد میشود گاز ازن حاوی ۳مولکول اکسیژن است و اوزون است، به دلیل ساختاری که دارد میتواند روند اکسیداسیون را انجام دهد و بلافاصله اکسیژن مورد نیاز بافت ها را فراهم کند و باعث تحریک رشد بافت ها و بازسازی و توانبخشی آنها شود.

بعد از تزریق

توصیه می شود بیماران ازیک رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین و استراحت کافی استفاده کنند که به ریکاوری واحیا بعدازتزریق کمک میکند بسیاری ازبیماران به اشتباه بعدا زتزریق به سرعت به انجام تمرینات فیزیکی شدید میپردازند که این کار اشتباهی است وروند بهبودی وساخت کلوژن را به تاخیرمی اندازد بهتر است دو روز استراحت داشته باشند و درصورت نیاز میتوانند ۲تا ۳هفته بعدا زتزریق بادقت کافی فعالیت های شدید و طولانی مانند ( اسکی، بسکتبال ، حاکی روی چمن و سطوح پیشرفته یوگا ) و حرکات پرشی را انجام دهند .

بسیاری از بیماران برای کاهش التهابات تا دو روز پس از تزریق از پدهای گرم و سپس کمپرس یخ و بالانگهداشتن برای اندام های تحتانی ( مانند پا ) استفاده میکنند همچنین برای کاهش درد و التهابات از مواد و داروهای طبیعی به غیر از ایبوپروفن، آلیو، مورتین، آسپیرین و یا داروهای ضد التهاب بدون استروئید دیگر مانند سلبرکس استفاده می کنند متخصصین برای کاهش دردهای شدید شل کننده عضلات یا داروی نارکوتیک را توصیه میکنند بیماران ممکن است از مواد طبیعی مانند پماد کاپسایسین و… استفاده کنند اما باید از مصرف روغن ماهی و مکمل های این ماده تقریبا دو هفته بعد از انجام تزریق خودداری کنند پزشکان توصیه می کنند برای تسریع در روند بهبودی بیماران میتوانند از مکمل های غذایی خاصی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

نتایج

با وجود تمام این اثرات درمانی خارق‌العاده، عوارض جانبی این روش بسیار اندک است. مطالعات بسیاری در مورد اثرات درمانی گاز ازون صورت گرفته است. به گزارش متخصصان در سال‌های اخیر بیش از 14 هزار نفر از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر در اروپا با تزریق ازون بهبود یافته‌اند. در این روش درمانی، تحت بیهوشی موضعی، ازون به درون دیسک بیمار تزریق می‌شود. اغلب افرادی که تحت این درمان قرار گرفته‌اند، بعد از 48 ساعت تسکین درد را تجربه کرده‌اند.

مزایا

در ابتدا شما می توانید بعد از درمان انتظار کاهش درد بلافاصله بعد از انجام تزریق را داشته باشید همچنین با استفاده از این درمان غضروف ها و بافت های شما بازسازی میشوند (این درمان می تواند روی زانو تاثیر بیشتری داشته باشد) این درمان باعث بهبودی آسیب دیدگی های مزمن، بازسازی مفاصل، بهبودی مفصل ناشی از آسیب دیدگی های ورزشی و بهبودی کلی از درد مفاصل، ماهیچه ها و عصب ها شود. اوزون درمانی می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق شود پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است اما درشرایط خاص افراد به ۳تا ۵ جلسه برای درمان نیازدارند اکثر افراد بعد از انجام این روش با کاهش درد مواجه میشوند.

هزینه و قیمت

هزینه و قیمت ازون تراپی به تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بیمار بستگی دارد.