IMAGE634972328425458435.png

گرچه درد دیسک کمر بتدریج شروع می‌شود، اما به مرحله‌ای می‌رسد که در حین نشستن و برخاستن، شب‌ها هنگام سرفه، عطسه، خندیدن، خم شدن یا راه رفتن، بسیار شدید می‌شود و در حالت بسیار حاد با اختلال عملکرد مثانه یا روده نیز همراه می‌شود. در چنین شرایطی برای برخی بیماران چاره‌ای جز عمل جراحی دیسک باقی نمی‌ماند. درد بعد از جراحی دیسک کمر ممکن است در مواقعی هنوز وجود داشته باشد.

خوشبختانه پزشکان با بهره‌گیری از فن‌آوری پیشرفته در سال‌های اخیر توانسته‌اند تا بیشتر عارضه‌های گردن و کمر را با روش‌های جراحی با حداقل تهاجم درمان کنند
جراحی بسته ستون فقرات و گردن در اکثر موارد کاهش درد و دوران بهبود سریع‌تر را برای بیمار به ارمغان می‌آورد انجام جراحی بسته معمولاً تنها در صورت نتیجه بخش نبودن درمان‌های غیرجراحی‌ توصیه می‌شود

راه ها و روش ها

تزریق فاست

در تزریق فاست داروها مستقیماً وارد مفاصلی می‌شوند که بین هر گروه از مهره‌های ستون فقرات از گردن تا استخوان دنبالچه قرار دارند. به این مفصل ها مفصل فاست گفته می شود.

تزریق در مفصل فاست التهاب و تورم بافت داخل و اطراف فضای این مفصل را کاهش می‌دهد و این امر به نوبه‌ی خود، درد و دیگر علائم ناشی از التهاب یا تحریک مفصل فاست و ساختارهای پیرامونی را تسکین می دهد.

در این نوع عمل جراحی بسته کمر مخلوطی از داروی استروئیدی و بی‌حسی موضعی وارد مفصل فاست می‌شود. فرایند اصلی تزریق حدوداً 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

در این روش بیمار روی شکم دراز می‌کشد. پوست کمر با محلول ضدعفونی کننده تمیز می‌شود و سپس به کمک تصاویر فلوروسکوپ از ستون فقرات ، تزریق در هر مفصل به صورت جداگانه انجام می‌شود. معمولاً در یک جلسه تنها یک طرف کمر تحت درمان قرار می‌گیرد و تزریق در سه یا چهار مفصل انجام می‌شود.

تأثیرگذاری داروی استروئیدی 2 تا 7 روز پس از تزریق شروع می‌شود و دست کم تا چند ماه دوام دارد. خوشبختانه عوارض و اثرات جانبی جدی این تزریق نادراند.

تزریق دیسکوژل

نوعی عمل جدید دیسک کمر است که در آن تزریق ماده شیمیایی خاصی به داخل دیسک با تغییری که در ساختار مولکولی داخل دیسک ایجاد میکند سبب کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک میشود. تزریق دیسکوژل و ازون دو نمونه از این روش درمانی می باشد که اخیرا مورد توجه زیادی قرار گرفته اند.

نوکلئوتومی

در این روش عمل جراحی بسته دیسک کمر از دستگاه نوکلئوتوم که یک لوله باریک دارد وارد ناحیه میانی دیسک می شود و با فشار آب دیسک را خشک می کند و از بدن خارج می کند.انداره لوله از از دکمپرسور بیشتر بوده و حجم تخلیه شده آن نیز بیشتر می باشد.

اوزون درمانی

اوزون درمانی  یک روش درمان با حداقل تهاجم برای فتق و پارگی دیسک کمری می باشد که از خواص بیوشیمیایی مخلوط گازی اکسیژن و اوزون بهره می گیرد. ازون تراپی، تزریق اوزون به داخل دیسک بین مهره ای که دچار مشکل است می باشد.

عملکرد اوزون به دلیل اتم اکسیژن فعالی است که به دلیل شکستن پیوند مولکول اوزون آزاد شده است. هنگامی که اوزون به داخل دیسک تزریق می شود، اتم اکسیژن فعال که رادیکال آزاد نامیده می شود، به پیوندهای مولکولی در ماده ی ژله مانند دیسک متصل می شود. این مولکولها شکسته می شوند و دیگر نمی توانند آب را در خود نگه دارند. در نتیجه دیسک جمع می شود و انقباض پیدا می کند و مومیایی می شود و فشار از ریشه های عصبی برداشته می شود. این روش تقریبا معادل با جراحی دیسککتومی (عمل برداشتن قسمتی از دیسک) می باشد و به همین دلیل اوزون دیسککتومی و یا اینکه نوکلوئیز اوزون نامیده می شود. علاوه بر آن، اوزون درمانی یک روش ضد التهاب می باشد. همه اینها منجر به برداشته شدن فشار از ریشه های عصبی، کاهش التهاب ریشه های عصبی و افزایش اکسیژن رسانی به بافت های بیمار برای ترمیم آنها می شود.

لیزر

پروب لیزر با بی حسی از طریق پوست درون دیسک فرستاده شده و توسط لیزر آب ناحیه داخل دیسک تبخیر می شود و دیسک کمرجمع می شود. استفاده از این روش و نوع وسیله انتخابی به شدت بیرون زدگی دیسک کمر, تعداد دیسک های مورد جراحی و میزان هزینه اختصاص یافته بستگی دارد.

جراحی لیزری دیسک کمر به صورت سرپایی و تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در طول این عمل، سوزن باریکی به کمک تصاویر اشعه ایکس (فلوروسکوپ) وارد دیسک برجسته می‌شود. فیبر نوری داخل سوزن قرار داده می‌شود و انرژی لیزر منتقل شده از طریق فیبر، بخش بسیار کوچکی از مرکز دیسک را بخار می‌کند. در نتیجه خلاء جزیی ایجاد می‌شود که فتق را از ریشه عصب دور می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. تأثیر جراحی لیزری دیسک کمر معمولاً سریع است.

افراد مناسب برای استفاده از جراحی بسته

افرادی که کمر درد یش از ۳ ماه که به درمانهای اولیه پاسخ نداده باشد

در ام آر آی انجام شده فتق دیسک گزارش شده باشد
انتشار درد به پا منطبق بر دیسک بیرون زده باشد
دیسک کمتر از ۴۰ درصد ارتفاع خود را از دست داده باشد

شرایط بیماران پس از درمان

اکثر بیماران در عمل بسته دیسک کمر می توانند بلافاصله پس از درمان راه بروند. در این زمان پس از تحت نظر قرار دادن بیمار برای یک دوره زمانی کوتاه، بیمار می تواند مطب پزشک را ترک کند. به هر حال باید با یک فرد دیگر برای رساندن بیمار به خانه هماهنگی لازم شده باشد. اکثر بیماران می توانند فعالیت های کامل خود را در روز پس از درمان شروع نمایند.

پس از اینکه تاثیر داروی بی حسی موضعی از بین رفت، بیمار می تواند از داروهای مسکن عادی برای کاهش درد و ناراحتی های احتمالی استفاده کند.