89cbd238-87d3-40ba-908e-bfe36af0e4f7

بسیاری از بانوان برای انجام عمل لابیاپلاستی بزرگ کننده‌ی لابیای ماژور یا خارجی از طریق تزریق چربی یا تزریق ژل به واژن به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند تا با بزرگ کردن، زیباسازی، رفع عدم تقارن نسبی و روش‌های تنگ کننده واژن ظاهر لابیای خارجی را بهبود بخشند. اما از مشکلاتی که بسیاری بانوان نیز با آن مواجه هستند خارش مزمن و طولانی مدت ناحیه تناسلی معمولا می‌باشد‌ که در اثر چند عامل به وجود می آید. منظور این است که همزمان چند بیماری مختلف عامل خارش واژن در یک فرد هستند.

شرایط خاص ناحیه تناسلی در زنان، محیط مرطوب و بسته در محل تلاقی ۳ دستگاه تناسلی، ادراری و گوارشی از یک طرف و گیرنده های فراوان حسی عصبی از طرف دیگر، این ناحیه را مستعد خارش و سوزش می کند.

عوامل تشدیدکننده

شست وشوی بیش از اندازه با لیف و صابون، پوشیدن لباس تنگ، خشک کردن با سشوار، استفاده از کرم های مختلف، نوار بهداشتی، استفاده از کاندوم و ژل های روان کننده از علل تشدید این خارش واژن هستند .

▪ چرا این موارد باعث خارش می شوند؟ مگر محل تمیزتر نمی شود؟

برخی از بیماران به وجود آمدن خارش یا سوزش یا هر علامت دیگر در ناحیه تناسلی را به عدم رعایت بهداشت ربط می دهند و با شست وشوی زیاد با صابون و لیف سعی در برطرف کردن آن می کنند. این کار کاملا اشتباه بوده و منجر به تشدید خارش می شود. شست وشو بعد از هر بار ادرار و مدفوع با آب خالی و سپس خشک کردن به آرامی با دستمال کاغذی برای بهداشت ناحیه تناسلی کافی است.

علایم عفونت قارچی واژن شامل موارد زیر می‌باشد:

۱- ترشحات واژن: یکی از شایع ترین علایم عفونت واژن از نوع  قارچی، ترشحات سفیدرنگی است که از ناحیه واژن خارج می‌شود. هم چنین ممکن است به رنگ سبز یا زرد هم باشد. مقدار این ترشحات می‌تواند زیاد یا کم باشد.

۲- خارش واژن و سوزش: ناحیه تناسلی این بانوان معمولا متورم می‌باشد و احساس خارش و سوزش در این ناحیه دارند. سوزش این ناحیه ممکن است شدید شود و شدت سوزش در هنگام رابطه جنسی با همسر و ادرار کردن بسیار بدتر می‌شود.

۳- بوی واژن: موقع عفونت قارچی، بوی نامطبوعی ایجاد می‌شود. البته بوی نامطبوع واژن و یا ترشحات واژن، در بیماری هایی نظیر واژینوباکتریال نیز دیده می‌شود. آزمایش ترشحات توسط پزشک متخصص، در تشخیص قطعی و دقیق بیماری به پزشک کمک می‌کند.

تذکر: ترشحات طبیعی واژن در زنان را نباید با عفونت قارچی اشتباه گرفت. ترشحات طبیعی شبیه ترشحات زنان قبل از قاعدگی می‌باشد. اگر در مورد طبیعی یا غیر طبیعی بودن این ترشحات شک دارید، با پزشک خود مشورت نمایید.

salt-water-bath

درمان خارش واژن

حمام آب نمک کنید. نیم فنجان نمک معمولی را در یک تشت یا وان آب‌گرم حل کرده و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن بنشینید. بگذارید آب نمک داخل مهبل را بشوید. با دو یا سه شب حمام آب نمک انواع ساده‌تر خارش مهبل از بین می‌رود. نزدیکی نکنید. تا زمانی که خارش واژن دارید از رابطهٔ جنسی خودداری کنید. نزدیکی در این هنگام باعث انتقال عامل عفونی و ابتلای مجدد هر دو نفر می‌شود.

امکان حساسیت را بررسی کنید. خارش ممکن است ناشی از حساسیت به وسایل جلوگیری از آبستنی باشد. این امکان را بررسی کرده و در صورت داشتن آلرژی روش دیگری برای جلوگیری از آبستنی انتخاب کنید. در مورد رفع حساسیت یا انتخاب روش‌های دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

نزد پزشک بروید. برای تعیین نوع عفونت عامل خارش واژن به پزشک مراجعه کنید. اگر سابقهٔ وجود عفونت مخمر دارید، با علائم آن آشنا هستید و می‌توانید پزشک را در تشخیص و درمان یاری دهید. تریکوموناز و عفونت‌های باکتریائی هم با آنتی‌بیوتیک‌های خاص خود درمان می‌شوند. از پزشک بخواهید از نظر وجود ویروس پاپیلوم انسانی شما را کنترل کند. این ویروس که ایجاد زگیل تناسلی می‌کند، از عوامل خارش است.

شروع یائسگی را بررسی کنید. اگر به دوران یائسگی نزدیک می‌شوید، برای درمان خارش واژن از پزشک کمک بخواهید. درمان جایگزینی هورمون راه خوبی است، ولی اول کرم‌های هورمونی را امتحان کنید. خود را با فشار نشوئید. شستن با فشار مهبل نه تنها کمکی به رفع خارش نمی‌کند، بلکه ممکن است با فرستادن مواد عفونی به‌درون گردن زهدان ایجاد بیماری التهابی لگن کند.

استفاده از پور تالک یا نشاستهٔ ذرت هم درست نیست، چون در دراز مدت ذرات آنها در نزدیکی تخمدان‌ها جمع شده و خطر سرطانی شدن آنها را بالا می‌برد. مبارزه با مخمر. در زنانی که زیاد به عفونت مخمر مبتلا می‌شوند، بهترین کار جلوگیری از بروز آن است. قند نخورید. مواد قندی مخمرها را تغذیه می‌کنند. بنابراین از خوردن مواد غنی از قند خودداری کنید. ویتامین C بخورید. روزی دو بار ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C بخورید. ویتامین C محیط مهبل را بیشتر اسیدی کرده و برای رشد مخمر نامناسب می‌کند.

برای درمان خارش واژن مهبل را خشک کنید. رطوبت برای رشد مخمر خوب است. بنابراین، بعد از حمام کردن یا دوش گرفتن، با استفاده از سشوار مهبل را خشک کنید تا رطوبت در آنجا باقی نماند. سشوار را داغ نکنید و کمی دور نگاه دارید تا باعث سوختگی نشود. حمام اسید بوریک کنید. ماهی یک بار بعد از پایان قاعدگی حمام اسید بوریک کنید. برای این کار سه قاشف اسید بوریک را در یک تشت آب گرم حل کرده و ۵ تا ۱۰ دقیقه در آن بنشینید. با این کار امکان رشد را از مخمرها می‌گیرید.

ماست بخورید. خوردن روزانه یک فنجان ماست کم‌چربی باعث رشد لاکتوباسیل اسیدوفیلوس می‌شود که محیط را برای رشد مخمر نامساعد می‌کند. آزمایش حساسیت کنید. اگر با این همه باز هم عفونت مخمر ایجاد می‌شود، ممکن است به کاندیدا حساسیت داشته باشید. برای بررسی این آلرژی، پزشک روش خاص آزمایش پوستی را به‌کار می‌گیرد. مخمر نخورید. اگر نتیجهٔ آزمایش پوستی مثبت باشد، باید از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های حاوی مخمر خودداری کنید. دارو بخورید. اگر مرتباً دچار عفونت مخمر می‌شوید، پزشک برای رفع عفونت واژن همراه با هر آنتی‌بیوتیکی داروی ضد مخمر هم تجویز می‌کند. چون آنتی‌بیوتیک تمام باکتری‌های مفید و مضر را از بین برده و راه را برای رشد مخمر پاک می‌کند.

برای درمان خارش واژن مواد محرک مصرف نکنید. هر مادهٔ تحریک‌کنندهٔ مهبل به رشد مخمر کمک می‌کند. راه حل آن هم جلوگیری از تماس مواد شیمیائی، مثل عطر، کاغذ توالت رنگی، زیرپوش رنگی، خوشبوکننده‌ها، و نرم‌کننده‌های شیمیائی با مهبل است. در شستشوی لباس هم از شوینده‌های بدون بو استفاده کنید. نرم‌کننده به لباس نزنید، و زیرپوش گشاد سفید نخی به پا کنید. جوراب شلواری را هم کنار بگذارید.

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)