درمان غیرجراحی آسیب‌های ورزشی شایع در ورزش‌های محبوب مثل فوتبال

درمان غیرجراحی آسیب های ورزشی شایع

آسیب‌های ورزشی ممکن است ناشی از یک حادثه نظیر افتادن یا برخورد دو نفر به یکدیگر بوده یا به‌دلیل استفاده بیش از حد از عضلات و مفاصل و عدم استراحت بدن رخ دهند. آسیب‌هایی که ناشی از استفاده مکرر عضلات و مفاصل هستند در بین کودکان و بزرگسالان جوان ورزشکار که تمام وقت خود را صرف یک رشته ورزشی کردند بسیار شایع می‌باشد. انجام ورزش در تمام مدت سال ممکن است کودک را درمعرض خطر آسیب‌های ناشی از ورزش قرار دهد.

در همه رشته های ورزشی افراد ممکن است دچار آسیب شوند. هرچند در رشته های مختلف شدت و ضعف این آسیب ها و نوع آن متفاوت است. برای ادامه ورزش در رشته ورزشی مورد علاقه تان اولین قدم این است که جهت تقویت گروه عضلانی مختلف و پیشگیری از استفاده بیش از حد از عضله و مفاصل به ورزش جنبی بپردازیم. پوشیدن لباس‌های محافظتی و استفاده از تجهیزات مناسب رشته ورزشی می‌تواند از آسیب‌های ورزشی ناشی از برخورد به یکدیگر پیشگیری کند. نکته مهم دیگری را که باید به خاطر سپرد اطمینان از شرایط مناسب زمین ورزشی است.
آسیب‌های ناشی از ورزش را بهتر است از طریق روش رایس ( استراحت، استفاده از کیسه یخ، فشرده سازی ناحیه آسیب دیده و بلند نگهداشتن آن) درمان نمود. درصورتی که سوزش و درد همچنان ادامه داشته باشد بدون درنگ به سراغ مراقبت‌های پزشکی بروید. در طول دوره درد به هیچ عنوان ورزش نکنید تا پزشک به شما بگوید که چه کاری باید انجام دهید.

دکتر مویدنیا متخصص ستون فقرات و درد با سال‌ها تجربه در زمینه درمان مشکلات ستون فقرات با بهره‌گیری از دانش و تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات به شما می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره‌های 03136282769 - 03136293575  تماس حاصل فرمایید.

انواع آسیب‌های ورزشی به چه شکل هستند؟

انواع آسیب های ورزشی

بیشتر آسیب‌های ورزشی ناشی از تروما (حادثه) یا استفاده بیش از حد از عضلات و مفاصل هستند. بیشتر این ناهنجاری‌ها به‌دلیل آسیب‌دیدگی جزئی عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌ها رخ می‌دهند. این آسیب‌دیدگی‌ها که عبارتند از:

خونمردگی

خونمردگی ( کبودی) ناهنجاری است که به‌ علت آسیب بافت نرم اتفاق می‌افتد. خونمردگی اغلب ناشی از فشار جزئی نظیر ضربه، افتادن یا کوفتگی است. درد، تورم و تغییر رنگ از نشانه‌های فوری این عارضه هستند.

رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن حالتی است که به‌دلیل کشیدگی یا پارگی رباط رخ می‌دهد. رباط‌ها نوارهای منعطفی از بافت‌های فیبری هستند که استخوانی را به استخوان‌ دیگر و مفاصل متصل می‌کنند. از دیگر وظایف رباط‌ها می‌توان به اتصال دو سر استخوان‌ به یکدیگر در مفاصل اشاره کرد. رگ به رگ شدن اغلب به مچ پا، زانوها یا مچ دست آسیب می‌رساند. کشیدگی چیست؟

کشیدگی

کشیدگی به پیچ خوردن، کش آمدن یا پارگی یک عضله یا تاندون گفته می‌شود. این ناهنجاری اغلب ناشی از استفاده بیش از حد، فشار یا کش آمدن است. تاندون طناب بافتی سفت است که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کند. برخی از نمونه های کشیدگی عبارتند از:

• تنیس البو (اپیکوندلیت جانبی): بیماری اپیکوندلیت جانبی که به تنیس البو یا به‌عبارتی آرنج تنیس بازان نیز معروف است نوعی ناهنجاری است که با درد در ناحیه پشت آرنج و ساعد توام است و هنگامی که دست در امتداد بدن قرار دارد و انگشت شست به عقب برمیگردد درد حتی در امتداد انگشت شست نیز احساس میشود. این درد ناشی از آسیب دیدگی تاندون‌هایی است که با خم کردن مچ دست به عقب موجب دور شدن آن از کف دست می شوند.
  • گلف البو یا بیسبال البو (اپیکوندلیت پزشکی): اپیکوندلیت پزشکی یا همان بیماری گلف البو عارضه‌ای است که نشانه آن گسترش درد از ناحیه آرنج به مچ دست و کف دست است. این درد ناشی از آسیب‌دیدگی تاندون‌هایی است که مچ دست را به سمت کف دست خم می کنند.
  • کشیدگی پایین کمر: این عارضه ناشی از آسیب دیدگی پایین کمر است و موجب اسپاسم و احساس درد در ناحیه تاندون‌ها و عضلات آسیب‌دیده می‌شود. فشار زیاد می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی تاندون‌ها و عضلات پایین کمر شود. ورزش‌های پر فشار و توام با حرکات کششی نظیر وزنه برداری و فوتبال می‌توانند باعث کشش در ناحیه کمر شوند. علاوه‌بر این، ورزش هایی نظیر بسکتبال، بیسبال و گلف که موجب چرخش ناگهانی پایین کمر می‌شوند می توانند منجر به چنین آسیب‌هایی شوند.
  • زانوی پرشگران: این بیماری که به تاندونیت پاتلار نیز معروف است ناهنجاری است که موجب التهاب تاندون پاتلار (تاندون کشکک زانو) می‌گردد. تاندون پاتلار کشکک زانو را به استخوان ساق پا ( تیبیا) متصل می‌کند. این بیماری ممکن است ناشی از استفاده بیش از حد مفصل زانو در حرکاتی نظیر پریدن روی سطوح سخت باشد.
  • زانوی دوندگان: این بیماری که به سندروم درد پاتلوفمورال نیز معروف است زمانی رخ می‌دهد که پاتلار یا همان کشکک زانو در شیار فمور ( استخوان ران) به خوبی حرکت نمی‌کند. بیماری زانوی دوندگان ممکن است به دلیل اختلال ساختاری یا مدل خاص راه رفتن یا دویدن اتفاق بیفتد.

شکستگی

شکستگی ناهنجاری است که اغلب به دلیل ضربه یا افتادن رخ می‌دهد. شکستگی ممکن است به شکل مویی و ساده ( شکستگی نازکی که ممکن است به کل استخوان آسیب نرساند) یا پیچیده باشد که در طی آن استخوان شکسته شده از پوست بیرون می‌زند. بیشتر شکستگی‌ها در دست و پاها رخ می‌دهند.

شکستگی‌های فشاری نقاط ضعیف یا ترک‌خوردگی‌های کوچک در استخوان هستند که به‌دلیل استفاده بیش از حد از استخوان رخ می‌دهند. شکستگی‌های فشاری اغلب بعد از آموزش ژیمناستیک، ورزش دو و ورزش‌های دیگر در دست و پاها رخ می‌دهند. استخوان‌های قسمت میانی پاها ( متاتارسال) در دوندگان بیشتر درمعرض شکستگی‌های فشاری هستند.

دررفتگی

زمانی‌که فشار زیادی به یک رباط وارد می‌شود موجب می‌شود انتهای دو استخوان‌های متصل به یکدیگر از هم جدا شده و عارضه دررفتگی رخ دهد. وارد شدن فشار به رباط مفاصل می‌تواند منجربه دررفتگی مفاصل شود.

چگونه آسیب های ورزشی را به حداقل برسانید

گام‌های پیشگیرانه‌

در این قسمت به معرفی گام‌های پیشگیرانه‌ می‌پردازیم که رعایت ان‌ها کمک میکنند تا شما و یا هر ورزشکار جوان دیگری از آسیب‌های ورزشی در امان بمانید:

تعیین اهداف واقع‌بینانه

یکی از بیماران معتقد است که او به روش تعیین اهداف بسیار معتقد است و نهایت سعی خود را میکند تا به اهداف خود برسد. نکته مهم این است که اهداف باید واقع بینانه، قابل دستیابی و همیشگی باشند. فرقی نمی‌کند که هدف شما شنا کردن در بلندترین طول استخر یا دویدن در یک مسافت خاص باشد، در هر صورت باید سعی کنید هدف دست یافتنی و معقولی را برای خود تعیین کرده و به تدریج سعی کنید تا به آن‌ها برسید.

برنامه‌ریزی و آماده سازی

اگر قصد دارید که تمرینات ورزشی خود را به‌طور منظم انجام دهید یا قصد شروع یک ورزش جدید را دارید بهتر است ابتدا به پزشک مراقبت‌های اولیه خود مراجعه کرده و درباره انتخاب‌هایتان با او مشورت کنید. مهمتر از همه این‌که وقت کافی به یادگیری تکنیک‌های صحیح ورزش یا برنامه خود اختصاص دهید. تمرین با مربی خصوصی یا ثبت نام در کلاس آموزش ورزشی اغلب روش‌های سالم و لذت‌بخشی هستند که می‌توانید برای شروع یک فعالیت جدید درنظر بگیرید.

گرم کردن و سرد کردن

گرم کردن بدن قبل از انجام فعالیت فیزیکی یکی از نکات مهم است. تحقیقات حاکی از آن است که عضله گرم شده کمتر در معرض خطراتی نظیر کشیدگی قرار می‌گیرد. برای این کار کافی است قبل از ورزش چند قدمی پیاده راه بروید یا به آرامی بدوید و بعد از ورزش به‌آرامی عضلات را سرد کنید. یکی دیگر از روش‌های پیشگیری از آسیب‌های ورزشی افزایش انعطاف‌پذیری بدن است. انجام حرکات کششی بدن قبل و بعد از ورزش به انعطاف‌پذیری بدن کمک می‌کند اما بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که بدن گرم است.

عجله نکنید

خود را تحت فشار ندهید و خیلی سخت و سریع تمرین نکنید. ورزیده شدن بدن و یادگیری یک ورزش جدید مسلما به زمان نیاز دارد. برای افزایش سطوح ورزش باید وقت کافی را به این کار اختصاص دهید تا بدن بتواند خود را با فشارهای وارده به استخوان‌ها، مفاصل و عضلات وفق دهد. به‌عنوان مثال مسافت مخصوص دویدن را به‌تدریج افزایش دهید و بین تمرینات خود وقت کافی را برای استراحت درنظر بگیرید.

به ندای بدن گوش کنید

اگر احساس می‌کنید بدنتان تحت فشار زیاد است تمرینات خود را اصلاح کنید. دردهای عضلانی خفیف و کوتاه مدت معمولا به‌عنوان دردهای خوب شناخته شده‌اند اما درد مفاصل طبیعی نیستند و نشانه این هستند که شما باید ورزش را متوقف کنید.

گزینه‌های درمان غیرجراحی

استراحت کردن

بسیاری از آسیب‌های ورزشی ممکن است از طریق روش‌های غیرجراحی قابل درمان باشند. درصورت امکان بیماران باید قبل از انتخاب جراحی ابتدا روش‌های غیرجراحی را امتحان کنند. چندین گزینه مختلف درمان‌های غیرجراحی وجود دارد که ممکن است توسط پزشک، پرستار و یا متخصص فیزیوتراپیست به بیمار توصیه شوند. در بسیاری از موارد، ممکن است یک پزشک در یک دوره بیش از یک گزینه درمان را امتحان کند. گزینه‌های درمان بسته به شرایط و شدت آسیب‌دیدگی متفاوت هستند. در این قسمت به معرفی برخی از درمان‌های غیرجرای رایج می‌پردازیم:

استراحت کردن یا دست کشیدن از فعالیتی که موجب درد می‌شود

برخی مواقع برای این‌که عضلات، تاندون‌ها و مفاصل بتوانند استراحت کنند و بهبود یابند بهترین درمان شرایط خاص که موجب درد می‌شوند دست کشیدن از فعالیت است. استراحت، بسته به شدت آسیب‌دیدگی تجویز می‌شود. برنامه‌های توانبخشی آسیب‌های ورزشی با توجه به نوع و شدت آسیب‌دیدگی و به‌منظور پاسخگویی به نیازهای هر بیمار طراحی می‌شوند. مشارکت فعال بیمار و خانواده او تاثیر چشمگیری را موفقیت درمان خواهند داشت. هدف از توانبخشی بعد از آسیب دیدگی یک عضو این است که بیمار علاوه‌بر بهبود کیفیت کلی زندگی خود از لحاظ جسمی، عاطفی و اجتماعی بتواند به بالاترین سطح عملکردی خود دست یافته و درصورت امکان برای انجام امور زندگی خود نیازی به کمک دیگران نداشته باشد. برای رسیدن به چنین اهدافی، برنامه‌های توانبخشی که برای آسیب‌های ورزشی توصیه می‌شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• محدود کردن فعالیت
  • تعدیل ورزش‌ها برای کمک به پیشگیری از آسیب
  • سرما درمانی، گرما درمانی و آب درمانی
  • استفاده از بریس، اسپیلنت یا گچ‌گرفتن برای عدم تحرک ناحیه آسیب دیده
  • استفاده از عصا یا ویلچر
  • تکنیک‌های کنترل درد
  • آموزش بیمار و خانواده او

داروهای ضدالتهابی غیراستروئید

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی موسوم به NSAID ممکن است جهت کاهش تورم، درد و خشکی مفاصل یا حتی ممکن است برای درمان شرایط دیگر نیز تجویز شوند. این داروها در انواع مختلف موجود هستند. برخی از این داروها نظیر آسپرین و موترین  را می‌توان بدون نسخه تهیه کرد. تیلنول جزء داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نیست و برای کاهش التهاب مصرف نمی‌شود اما تاثیر خوبی در کاهش درد دارد.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون عوارض جانبی نیستند خصوصا اگر به میزان زیاد و برای مدت طولانی مصرف شوند. از عوارض جانبی مصرف این داروها می‌توان به: ناراحتی معده، گاستریت یا ورم معده، زخم معده، سردرد، وز وز گوش، سرگیجه، جوش، خارش، کبودی ، آب آوردن اندام و وجود خون در مدفوع اشاره کرد. اگر این داروها را برای مدت طولانی و یا میزان زیاد مصرف می‌کنید حتما درخصوص عوارض و خطرات آن با پزشک مشورت کنید.

کورتیکواستروئیدها (تزریق و دارو)

کورتیکواستروئیدها ( تزریق و دارو)

کورتیکواستروئیدها داروهای قوی هستند که درصورت عدم تاثیرپذیری داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ممکن است جهت کاهش التهاب تجویز شوند. این نوع داروها ممکن است به صورت قرص و یا تزریقی تجویز شوند. پزشک ممکن است داروی کورتیکواستروئید را به منظور درمان آرتروز مفصل به بیمار توصیه نماید. این داروها با توجه به نوع بیماری ممکن است به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف شوند.

عوارض جانبی و احتمالی داروهای کورتیکواستروئیدی عبارتند از: تغییر در ظاهر ( نظیر بروز آکنه یا افزایش موی صورت)، صورت پف کرده و گرد شبیه قرص ماه، داشتن پوست نازک و شکننده که به آسانی کبود می‌شود و چاقی تنه‌ای.

البته ممکن است بیمار دچار تغییرات خلق و خویی، تغییرات شخصیتی، تحریک‌پذیری یا افسردگی نیز بشود. از دیگر عوارض جانبی این داروها می‌توان به: افزایش اشتها و وزن، التیام ضعیف زخم، سردرد، آب مروارید، قاعدگی نامنظم، زخم معده، ضعف عضلانی، پوکی استخوان، دیابت ناشی از استروئید و استئونکروز (آسیب‌دیدگی مفصل ران که منجربه آرتروز شدید می‌شود.) اشاره نمود.

فیزیوتراپی و ورزش (درمان توانبخشی)

فیزیوتراپی و ورزش

در برخی شرایط، ممکن است پزشک جهت تقویت و افزایش دامنه تحرک عضلات، رباط‌ها و بافت‌های اطراف ناحیه آسیب‌دیدگی، فیزیوتراپی و یا حرکات ورزش‌های خاص را تجویز نماید. بیماری‌هایی که با فیزیوتراپی و ورزش قابل درمان هستند شامل: آرتروز، ناپایداری شانه‌ها و درد پایین کمر است. برخی مواقع، فیزیوتراپی و حرکات ورزشی بعد از گزینه‌های درمان غیرجراحی و به‌منظور اطمینان از بهبود کامل بیماری تجویز می‌شوند.

از آن‌جایی که فیزیوتراپی ممکن است در درمان آسیب‌های ورزشی مفید باشد، پزشک آن را در برنامه درمانی بیمار می گنجاند. شما می‌توانید به یکی از متخصصین فیزیوتراپی ما و یا یکی از متخصصین فیزیوتراپی محله خود مراجعه نمایید. یک متخصص فیزیوتراپی برنامه درمانی را تهیه و تنظیم می‌کند که با توجه به توانایی جسمی، شرایط و تشخیص پزشکی با نیازهای هر بیمار سازگار بوده و میتواند پاسخگوی نیازهای او باشد.

نکته مهم این است که باید حرکات اصلاحی و تمرینات ورزشی را طبق دستور پزشک یا متخصص فیزیوتراپی انجام دهید تا بهترین نتایج درمان و بهبود را بدست آورید. اگر بعد از فیزیوتراپی همچنان مشکل شما ادامه داشت، سریع پزشک یا متخصص فیزیوتراپی را در جریان امر قرار دهید تا گزینه درمانی دیگر را انتخاب کرده و یا برنامه ورزشی شما را تغییر دهد.