کاربرد اوزون تراپی در درمان مشکلات مفاصل باارتقای سیستم ایمنی بدن

اوزون درمانی

اوزن گازی ناپایدار متشکل از سه اتم اکسیژن است که از خاصیت منحصر به فردی برای درمان عارضه‌های مختلف برخوردار است. انرژی بالای اوزن موجب می‌شود که این گاز به سرعت عمل کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را ارتقاء دهد، این اثر برای مقابله با "اجسام خارجی" به بدن کمک می‌کند. سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی اوزن را برای کمک به عملکرد بهتر بدن تولید می‌کند. چنانچه اکسیژن بدن کاهش یابد، مشکلی که افراد بسیاری با آن مواجه می‌شوند، سیستم ایمنی در انجام وظایف خود به مشکل برمی‌خورد و عارضه‌های مختلفی همچون بیماری‌های باکتریایی، ویروسی و خودایمنی مجال بروز پیدا می‌کنند.

چرا اوزون درمانی درمان مناسبی برای طیف وسیعی از مشکلات عضلات و مفاصل است؟

بازیابی سلامتی با بهره‌گیری از اوزن تراپی فرایندی کاملاً طبیعی است و به همین علت تعداد روزافزونی از پزشکان و متخصصین در حال روی آوردن به این درمان موثر برای تسکین درد و ناراحتی‌ بیماران خود هستند. از آنجایی که اوزن تراپی درمانی غیرتهاجمی و سریع‌الاثر است، اکثر بیماران هنگام انجام اوزون درمانی کاملاً راحت هستند. چون اوزون تراپی ابزار لازم و مناسبی را برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در اختیار آن می‌گذارد، این درمان برای مقابله با تقریباً هر عارضه‌ای کاربرد دارد.

ارتباط با ما

دکتر مویدنیا، متخصص طب فیزیکی و درد با سالها تجربه در زمینه درمان مشکلات مفاصل و بیماریها، با استفاده از دانش روز دنیا آماده ارائه خدمات مشاوره ای و درمان به شما می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های 03136293575 و 03136282769 تماس حاصل فرمایید.

اوزن پزشکی

اوزن پزشکی با عبور دادن گاز اکسیژن از سیم‌پیچ الکتریکی به دست می‌آید؛ به این ترتیب گاز اکسیژن O2 دارای سه اتم می‌شود و به ازن O3 تبدیل می‌شود. گاز اوزون خاصیت التیام‌بخشی دارد، یعنی این که می‌تواند در نابود کردن ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، پلاک و سلول‌های سرطانی به بدن کمک کند. به علاوه اوزن تراپی دردهایی مانند درد عضلانی و مفصلی را تسکین می‌دهد و به درمان بیماری‌های چشمی و مشکلات پوستی کمک می‌کند.

مزایای اوزون تراپی

بهبود عارضه‌ی تحت درمان مهم‌ترین مزیت اوزون تراپی است، البته بیماران از مزایای دیگری نیز برخوردار می‌گردند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مو و ناخن قوی‌تر، بلندتر و سریع‌تر رشد می‌کند.
  • شاداب و درخشان شدن پوست
  • افزایش انرژی
  • سریع‌تر و راحت‌تر به خواب رفتن و ارتقاء کیفیت خواب
  • نیاز کمتر به خواب

اکسیژن درمانی از خاصیت التیام‌دهندگی برای بدن نیز برخوردار است. پزشکان با استفاده از پراکسید هیدروژن IV یا پرتوافکنی ماوراء بنفش بر خون یا اوزون می‌توانند جریان خون را با اکسیژنی اشباع کنند که باکتری‌ها، قارچ‌ها و عفونت‌های ویروسی را از بین می‌برد. به علاوه چنانچه فردی دچار بیماری قلبی عروقی باشد، اوزون تراپی جریان خون را بهبود می‌دهد و به این ترتیب علائم بیماری تسکین می‌یابد. اوزون تراپی درمانی ایمن است و هر ساله صدها بیمار با این روش موثر تحت درمان قرار می‌گیرند. زمانی که اوزون وارد بدن می‌شود، 5 اثر اصلی زیر را به‌جا می‌گذارد:

•  اوزون یک سم‌زدای طبیعی است: همان طور که اوزون برای تصفیه آب، هوا و تمیز نگه داشتن استخرهای شنا به کار برده می‌شود، این گاز همین اثر را در بدن نیز دارد. چون اوزون یک بار یونی منفی اضافی دارد، به سموم موجود در بدن متصل می‌شود. چون اکثر سموم موجود در محیط و فلزات سنگین بار مثبت دارند، اوزون با آنها پیوند برقرار می‌کند و در نتیجه ترکیبی خنثی تشکیل می‌شود که دیگر برای بدن مضر نیست و بدن می‌تواند آن را دفع کند.
  • اوزون یک ضدقارچ، ضدانگل، آنتی بیوتیک و ضدویروس طبیعی است: این ارگانیسم‌ها در نتیجه‌ی تماس با اوزون منفجر می‌شوند و از بین می‌روند. قدرت نابودکنندگی اوزون برای از بین بردن این ارگانیسم‌ها 4500 برابر سفیدکننده کلر است؛ از این گذشته مطمئناً کلر برای بدن سمی است، اما اوزون خطری برای بدن ندارد.
  • اوزن یک ارتقاء دهنده‌ی طبیعی سیستم ایمنی است: همان طور که سیستم ایمنی اوزون را برای دفاع از بدن و التیام دادن آن تولید می‌کند، تزریق اوزون پزشکی در بدن نیز سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و قدرت دفاعی آن را افزایش می‌دهد.
  • اوزن میتوکندری‌ها را مجدداً راه‌اندازی می‌کند: میتوکندری اندامک یا ارگانلی است که درون سلول‌های تولیدکننده انرژی وجود دارد. اوزن میتوکندری‌ها را مجدداً راه‌اندازی می‌کند که غالباً به کاهش چربی منجر می‌شود.
  • اوزن عارضه‌های خونی را بهبود می‌دهد: اوزن تراپی به سلول‌های خونی کمک می‌کند تا عملکرد بهتری را ارائه دهند، جنبندگی سلولی را افزایش می‌دهد، خون را پاکسازی می‌کند، گردش خون و متابولیسم سلولی را بهبود می‌دهد و معمولاً اسید اوره خون را کاهش می‌دهد.

اوزون تراپی و سیستم ایمنی

عملکرد بهینه سیستم ایمنی برای حفظ سلامتی ضروری است. نقش سیستم ایمنی این است که آن دسته از "اجسام خارجی"، مانند ویروس، باکتری و انگل، را جستجو کند و تشخیص دهد که ممکن است به بدن حمله کنند. پس از آن که سیستم ایمنی این اجسام را یافت، باید بتواند آنها را از بافت سالم بدن تمییز دهد و به آنها حمله کند. به این ترتیب سلامت بدن حفظ می‌شود. اما اگر اختلالی در عملکرد سیستم ایمنی بدن به وجود بیاید، سیستم ایمنی نمی‌تواند مهاجمین خارجی را تشخیص دهد و چون هیچ دفاعی در برابر آنها انجام نمی‌شود، این مهاجمین تکثیر می‌شوند و زنده می‌مانند، در نتیجه عارضه‌هایی مانند سرطان، بیماری لایم، فیبرومیالژی، تبخال و تقریباً هر عارضه‌ای که فکرش را بکنید، بروز می‌یابد.

اوزون تراپی "خوراک" لازمی را در اختیار سیستم ایمنی قرار می‌دهد که برای مبارزه با مهاجمین به آن نیاز دارد. سیستم ایمنی با عملکرد عادی به طور طبیعی اوزون و آنتی اکسیدان‌های دیگری را برای نابود کردن پاتوژن‌ها یا عامل‌های بیماری‌زا تولید می‌کند؛ اما زمانی که اکسیژن بدن کم می‌شود، سیستم ایمنی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بنابراین وقتی اوزون داخل بدن تزریق می‌شود، این گاز وارد سلول‌های سیستم ایمنی می‌شود و عملکرد آن را ارتقاء می‌دهد.

بیماری‌های قابل درمان به روش اوزون تراپی

بیماری های قابل درمان

اوزون تراپی تقریباً برای درمان هر عارضه‌ای، از بیماری‌های مزمن گزفته تا بیماری‌های خفیف، تحلیل عضلانی و مراقبت از زخم کاربرد دارد. به جرات می‌توان گفت که فهرست مزایا و کاربردهای اوزون درمانی بی‌پایان است. تمام عفونت‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی را می‌توان به روش اوزون تراپی درمان کرد. ویژگی‌های متعدد درمانی اوزون آن را برای درمان عارضه‌های بسیاری همچون موارد زیر مناسب ساخته است:

• عارضه‌های دردناک مفصلی و عضلانی مانند فتق دیسک ، آسیب‌های ورزشی ، آسیب و پارگی تاندون، اسپاسم و گرفتگی عضلات، درد حاد یا مزمن کمر، گردن، شانه، مفصل ران، سیاتیک ، فیبرومیالژی و عارضه‌های دردناک عضلانی، آسیب شلاقی گردن (ویپ لش)، آسیب زانو و موارد شدید آرتروز مفصل ران یا زانو.
  • عارضه‌های مزمن مانند سرطان، آلزایمر، سندرم خستگی مزمن، بیماری خودایمنی، آرتریواسکلروز، IBS، ام اس، فیبرومیالژی، لوپوس، دیابت و مسمومیت با فلزات سنگین.
  • بیماری‌های عفونی مانند کاندیدا، اپشتین بار، هپاتیت‌های بی و سی، تبخال نوع یک و دو، HIV/AIDS، بیماری لایم، سرخک و ذات‌الریه.
  • ناراحتی‌های چشمی مانند ورم ملتحمه، رتینوپاتی دیابتی، خشکی چشم، گلوکوم (آب سیاه) و تحلیل عضلات چشم.
  • ناراحتی‌های پوستی مانند آکنه، اگزما، ضایعه‌ها، زخم‌ها و عفونت‌های پوستی.
  • سلامت عمومی مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی، سیستیت، بیماری زونا و آنفلوآنزا.

روش های استفاده از اوزون درمانی

اوزون تراپی برای التیام و درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن به کار برده می‌شود. اوزون به روش‌های مختلف وارد بدن می‌شود. اوزون را می‌توان در گوش، راست روده (رکتوم)، واژن و مثانه به صورت عضلانی، زیرجلدی و اتوهموتراپی (تزریق در خون) تزریق کرد یا آن را از طریق سونای بخار اوزون دریافت کرد. استنشاق تقریباً تنها روشی است که برای دریافت اوزون به کار برده نمی‌شود.

تاثیر اوزون در درمان عارضه‌های مختلف

تاثیر اوزون

تصویر: اوزون تراپی: تسریع دوران بهبود عارضه‌های مختلف

نکته مهم برای برخورداری از مزایای اوزون تراپی این است که به پزشکی مراجعه کنید که در زمینه‌ی تزریق اوزن مهارت دارد، می‌تواند عارضه را به خوبی ارزیابی کند، وضعیت بیمار و روند اوزون درمانی را به طور کامل توضیح دهد و مناسب بودن انجام درمان را تعیین کند. چون اوزون خواص درمانی متعددی دارد، از آن برای درمان عارضه‌های گوناگون استفاده می‌شود. درمان با اوزن گاهی نقطه شروع درمان یک عارضه است و گاهی به عنوان آخرین راه چاره برای غلبه بر بیماری به کار برده می‌شود. در هرحال اوزون تراپی به ندرت به عنوان تنها روش درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریباً همواره در کنار درمان‌های طبیعی دیگری مانند سم‌زدایی و اصلاح تغذیه انجام می‌شود.

عوارض جانبی اوزون تراپی

شایع‌ترین عوارض جانبی اوزن درمانی عبارت است از:

• استنشاق تصادفی گاز اوزون علائم خفیفی مانند سوزش چشم، سرفه، حالت تهوع یا استفراغ یا سردرد ملایم را در افراد بسیار حساس ایجاد می‌کند.
  • ورود اوزون در راست روده و مقعد به ندرت باعث بروز ناراحتی جزئی، احساس دفع گاز، صدا دادن شکم و دل‌پیچه خفیف می‌شود. این عوارض موقتی و خفیف است و به سرعت برطرف می‌شود.
  • برخی بیماران واکنش هرکس‌هایمر (علائم سم‌زدایی و التیام) از خود بروز می‌دهند، بیمار در اثر این واکنش دچار علائمی مانند علائم آنفلوآنزا می‌شود یا حالش موقتاً بدتر می‌شود. این علائم با ادامه دادن درمان برطرف می‌شود. واکنش هرکس هایمر جزء عوارض جانبی اوزون نیست و در واقع فرایند طبیعی التیام‌بخشی است که در مدالیته‌های درمانی دیگر نیز تجربه می‌شود.

سوالات رایج

آیا تزریق اوزن دردناک است؟

اکثر بیماران تزریق اوزون را کمتر از تزریق در نقاط ماشه‌ای دردناک می‌دانند. تقریباً تمامی بیمارانی که تجربه تزریق اوزون در عضله و مفصل و همچنین تزریق در نقاط ماشه‌ای را داشته‌اند، متفق‌القول هستند که درد اوزن تراپی بسیار کمتر است. برای تزریق اوزون در دیسک معمولاً آرام‌بخش درون وریدی تزریق می‌شود تا بیمار ناراحتی شدیدی را حین درمان تحمل نکند. البته دریافت آرام‌بخش درون وریدی برای تزریق اوزون در دیسک ضروری نیست، چون در صورت تمایل بیمار می‌توان تزریق را تحت بی‌حسی موضعی انجام داد. بااین حال اکثر بیماران ترجیح می‌دهند که آرام‌بخش برایشان تزریق شود. در مجموع بیماران ناراحتی قابل توجهی را حین اوزون تراپی گزارش نکرده‌اند.

آیا تزریق ازن یکی از روش‌های غیرجراحی درمان فتق دیسک است؟

بله، داده‌ها نشان می‌دهد که اوزون تراپی ناراحتی‌های دیسک بسیاری از بیماران را درمان کرده است. اوزون تراپی نیازی به بستری شدن یا ایجاد برش جراحی ندارد. متخصص سوزن کوچکی را وارد دیسک برجسته دردناک می‌کند و مقدار کمی از مخلوط اوزون/ اکسیژن خالص را با غلظت معین در دیسک تزریق می‌کند. تزریق اوزون برخلاف لیزر یا حرارت انرژی مخرب را به دیسک نمی‌رساند و بخشی از دیسک را جدا نمی‌کند، بنابراین اوزون تراپی اختلال مکانیکی در دیسک ایجاد نمی‌کند.

برای درمان بیماری‌ام باید چند جلسه اوزون تراپی انجام دهم؟

معمولاً برای درمان دیسک فقط یک جلسه اوزون تراپی کافی است. چنانچه علائم بعد از تزریق تقریباً به طور کامل برطرف شود، نیازی به تکرار درمان نیست. روند بهبود برخی بیماران تا چند ماه ادامه دارد. اگر بهبودی قابل توجهی، برای مثال 60%، به دست بیاید، توصیه می‌شود که تزریق اوزون در دیسک تکرار شود. برخی بیماران، مانند ورزشکاران، دچار آسیب‌های جزئی دیسک یا مفصل می‌شوند و برای حفظ سلامت دیسک‌ها و مفاصل باید تزریق اوزن را به طور دوره‌ای تکرار کنند. پروتکل تعریف شده‌ای برای تزریق اوزن در عضله وجود ندارد. تعداد جلسات اوزون تراپی به واکنش بدن به درمان و طول دوره بیماری بستگی دارد. برای مثال درمان کشیدگی/ رگ به رگ شدن حاد عضلات معمولاً به یک تزریق اوزون واکنش نشان می‌دهد. اما درمان اسپاسم و گرفتگی مزمن عضلات، مانند فیبرومیالژی یا آسیب شلاقی گردن، که بیش از چند سال ادامه داشته است، معمولاً طولانی‌تر است. درهرحال پس از درمان شدن عارضه کافی است که درمان هر چند وقت یکبار تکرار شود تا اثر آن از بین نرود.

اثر تزریق اوزون در دیسک بعد از چه مدت مشخص می‌شود؟

درد برخی بیماران تقریباً بلافاصله پس از اوزون درمانی بهبود می‌یابد، البته اثر تسکین‌دهندگی عمده‌ی اوزون پس از 4 ـ 3 هفته حس می‌شود. برخی بیماران بهبود مستمری را ظرف چند ماه آتی بعد از درمان تجربه می‌کنند. ناراحتی مختصر پس از تزریق حدوداً 24 ساعت یا بیشتر ادامه دارد.