کمردرد در بارداری ناشی از تغییر هورمونی و بزرگ شدن جنین

کمردرد در بارداری ناشی از تغییر هورمونی و بزرگ شدن جنین

تغییرات بدن در دوران بارداری، روی کمر و حالت بدنی شما (نحوه قرارگیری بدن هنگام نشستن و ایستادن) تأثیر می‌گذارد. شکل و اندازه بدن شما تغییر می‌کند وعضلات شما باید سخت‌تر کار کنند. همانطور که بدن برای زایمان آماده می‌شود، هورمون‌ها, عضلات ،رباط‌ها و مفاصل لگن شل‌تر می‌شوند که این خود منجر به درد می‌شود. البته این تغییرات باعث می‌شود که وضعیت بدنی شما از حالت صحیح خارج شود (وضعیتی که ستون فقرات تحت کشش قرار می‌گیرد). با گذشت زمان، وضعیت بدنی نادرست باعث کمر درد می‌شود. با پزشک خود صحبت کنید ببینید آیا کمربند بارداری به کاهش فشار و کمر درد کمک می‌کند. کمردرد در دوران بارداری خیلی شایع است، اما می‌توان از آن اجتناب کرد. طبق برآوردی که انجام شده است بین 50٪ تا 80٪ از زنان در طول دوره بارداری برخی از انواع کمر درد را تجربه می‌کنند.

کمردرد زنان باردار یک مشکل کم اهمیت و ساده نیست. اگر به آن توجه نداشته باشید، می‌تواند تاثیر منفی بر زندگی روزمره شما داشته باشد و احتمالا باعث می‌شود زایمان دشوارتری داشته باشید. مشکلاتی که کمر درد در طول حاملگی شما ایجاد می‌کند معمولا به مدت طولانی پس از زایمان ادامه می‌یابد. گرچه کمر درد بارداری نسبتا شایع است، اما نباید به عنوان بخشی از روند بارداری پذیرفته شود. برای اینکه دوره بارداری برای شما لذت بخش باشد و زایمان آسانتری داشته باشید، باید کمر درد خود را در طول حاملگی کنترل و مدیریت کنید.

دکتر مویدنیا متخصص ستون فقرات و درد با سال‌ها تجربه در زمینه درمان مشکلات ستون فقرات با بهره گیری از دانش و تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات به شما می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تلفن مطب: 03136282769 - 03136293575 
تلفن تماس و مشاوره: 09135484106

انواع کمر درد در بارداری


انواع کمر درد در بارداری

درد پایین کمر در حین بارداری (درد بخش تحتانی کمر)

این درد در قسمت پایین کمر و تقریبا وسط کمر رخ می‌دهد. ممکن است به طور همزمان پا و ساق پای شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. علائم کمر درد در دوران بارداری شبیه به کمر درد عادی زنان است. این درد معمولا به علت فشار موقعیت‌های مختلف مانند نشستن و ایستادن طولانی مدت یا چند بار بلند کردن اشیاء مشخص می‌شود. درد در عضلات و ستون فقرات یکی از علائم متداول کمر درد است.

درد لگن در بارداری

درد لگن خیلی شایع‌تر از کمردرد در دوران بارداری است که به صورت درد شدیدی در یک طرف کمر یا در هر دو طرف دنبالچه احساس می‌شود. ممکن است این درد به باسن و یا حتی به ران خلفی (پشت ران) گسترش پیدا کند. بر خلاف کمر درد، درد لگن تا زیر زانو ادامه پیدا نمی‌کند. برای کاهش این درد زنان باید از فشار و حالات بدنی خاصی اجتناب کنند. درد لگن به هیچ یک از شرایطی که ممکن است زنان قبل از بارداری داشته باشند ارتباط ندارد. علاوه بر این، تناسب اندام خوب قبل از بارداری، دلیل بر این نیست که هنگام بارداری دچار این درد نشود.

در برخی موارد زنان بین درد قسمت پایین کمر و درد سیاتیک اشتباه می‌کنند. زنانی که قبل از بارداری فتق دیسک داشته اند، کمر دردشان نشان دهنده درد سیاتیک است. زنان باید بین این دو تمایز قائل شوند تا بتوانند تصمیم بگیرند که آیا از پزشک خود کمک بگیرند یا نه. درد سیاتیک خیلی شدیدتر از کمردرد معمولی است و در موارد شدید با بی حسی ناحیه کشاله ران همراه است. هشتاد درصد زنان در دوران بارداری کمر درد را تجربه می‌کنند. شدت این درد در دوران بارداری، از ناراحتی خفیف پس از ایستادن طولانی مدت هست تا درد شدیدی که ممکن است زندگی روزمره آنها را با مشکل مواجه کند. اگر چه کمر درد در دوران بارداری ممکن است نشانه‌ی وضعیت جدی‌تری مثل دردهای زایمان باشد اما اغلب موارد، ناشی از تغییراتی است که در بدن اتفاق می‌افتد.

سوالات خود را اینجا  ازدکتر بپرسید.

دردهای شدید در دوران بارداری

دردهای شدید در دوران بارداری

دردهای شدید، نشان دهنده پایان دوره بارداری و تولد نوزاد است. برخی از این علائم به شرح زیر است:

  • دائمی است
  • شدت آن به تدریج از دوره‌های کوتاه 4 تا 24 ساعت به 48 ساعت افزایش می‌یابد
  • سطح فعالیت شما هیچ تاثیری بر دردهای زایمان ندارد بهمین دلیل بر خلاف دردهای دیگر در دوران بارداری، درد زایمان ناشی از فعالیت‌های غیرمجاز نیست.

اما خبر خوب این است که حتی اگر قبل از بارداری دچار کمر درد مزمن بوده‌اید، درد شما به تدریج قبل از تولد نوزاد کاهش می‌یابد.

علل کمر درد در حاملگی


علل کمر درد در حاملگی

احتمالا شما فکر می‌کنید بزرگتر شدن رحم و تغییرات هورمونی موجب کمر درد در دوران بارداری می‌شود. همانطور که رحم شما بزرگ می‌شود، مرکز ثقل بدن تغییر پیدا می‌کند ,عضلات شکمی کشیده می‌شوند (شل می‌شوند)، حالت بدنی شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد و فشار به کمر وارد می‌شود. اگر فشار روی عصب وارد شود موجب کمر درد می‌شود. به علاوه، وزن اضافی که شما حمل می‌کنید، باعث می‌شود عضلات شما کار بیشتری انجام دهند و فشار وارد شده به مفاصل افزایش یابد، به همین دلیل ممکن است در پایان روز احساس بدتری داشته باشید.

در عین حال، تغییرات هورمونی در بارداری، باعث شل شدن مفاصل و رباط‌هایی می‌شوند که استخوان‌های لگن را به ستون فقرات متصل می‌کنند. این باعث می‌شود که شما هنگام راه رفتن، ایستادن، نشستن طولانی مدت,غلت زدن در رختخواب، بلند شدن از صندلی کوتاه یا وان، خم شدن یا بلند کردن اشیا احساس ضعف یا درد داشته باشید. ممکن است در اوایل دوران بارداری دچار کمر درد شده باشید، اما معمولا درد در نیمه دوم بارداری شروع می‌شود و با پیشرفت بارداری درد بدتر می‌شود. ممکن است بعد از زایمان هم ادامه پیدا کند، اما کمر درد پس از زایمان معمولا در عرض چند ماه از بین می‌رود.

فعالیت‌هایی که ممکن است موجب درد در حین بارداری شوند

فعالیت‌هایی که ممکن است موجب درد در حین بارداری شوند

بعضی از این عوامل یا همه‌ی آنها ممکن است موجب بروز درد در قسمت پایین کمر یا لگن شوند، به ویژه در فعالیت‌هایی که بار به صورت نامتقارن روی ستون فقرات، لگن و باسن قرار می‌گیرد. فعالیت‌های رایجی که باعث می‌شوند بار به صورت نامتقارن روی ستون فقرات قرار گیرد عبارتند از:

  • پیاده روی و دویدن
  • غلت زدن در رختخواب
  • خم شدن به جلو
  • چرخیدن
  • بلند کردن
  • بالا رفتن از پله‌ها

به خاطر داشته باشید اگرچه درد در دوران بارداری نسبتا شایع است، اما نباید به عنوان بخشی از روند بارداری پذیرفته شود. برای اینکه بارداری تجربه لذت بخشی برای شما باشد و زایمان آسانتری داشته باشید، نشانه‌های کمر درد را باید در اسرع وقت تشخیص دهید و در تمام طول بارداری کنترل کنید.

درمان کمر درد در بارداری


درمان محافظه کارانه (غیر جراحی) کمر درد در بارداری عموما شامل انجام تمرینات و ورزشهای مناسب بدن می‌شود. این کارها باعث تقویت عضلات و وضعیت بدنی مناسب می‌شود همچنین از وارد شدن فشار اضافی به مفاصل و عضلات فرد باردار جلوگیری می‌کند. اغلب فقط یک یا دو بار مراجعه به فیزیوتراپیست با تجربه در درمان قبل و بعد از زایمان خیلی مفید است و به کاهش و تسکین کمر درد در بارداری کمک می‌کند. اگر نیاز به درمان بیشتری باشد، فیزیوتراپیست ارزیابی فردی انجام می‌دهد و برنامه درمانی مناسب را به شما توصیه می‌کند. حفظ سطح مطلوب عملکرد بدن و داشتن کمترین درد و ناراحتی از اهداف اصلی درمان کمر درد در دوران بارداری است. پزشک متخصص یا ماما نیز راهکارهای مختلفی برای کاهش کمردرد در بارداری پیشنهاد می‌کنند، این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

استفاده از گرما یا سرما برای تسکین درد

هم یخ و هم گرما گزینه‌های عالی برای تسکین درد در طول بارداری هستند. می‌توانید هر زمان که نیاز داشتید از یخ استفاده کنید. یخ را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه دردناک بگذارید، سپس 40 دقیقه آن را بردارید. این روند را در صورت لزوم تکرار کنید. با این حال، روش‌های حرارتی توصیه نمی شود، قبل از استفاده از یخ به طور مستقیم روی شکم خود، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. از حرارت به مدت 20 دقیقه استفاده کنید و هر چند ساعت, چند بار تکرار کنید. اگر باردار هستید، نباید گرما را به طور مستقیم روی شکم خود قرار دهید چون افزایش دمای بدن  در طی باردارای خطرناک است.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی

متخصص طب فیزیکی به شما به این ترتیب کمک خواهد کرد:

  • وضعیت بدنی مناسب هنگام بارداری
  • آموزش مکانیک خاص بدن که شامل تمرینات و ورزش‌هایی است که برای بهسازی و اصلاح فعالیت‌های معمولی، که شامل کارهای خانه، شغل و خواب فرد باردار می‌شود.
  • برنامه تمرین در خانه مناسب دوران بارداری شما
  • تکنیک‌های کمک به خود برای کنترل درد و تحرک در دوران بارداری
  • درمان دستی (مانند کار بافت نرم، تحرک ملایم و تمرینات تقویتی) که پزشک پس از ارزیابی وضعیت فرد باردار توصیه کرده است.

درمان با دست کایروپراکتیک


درمان با دست کایروپراکتیک

برای بیمارانی که در دوران بارداری دچار کمردرد می‌شوند، کایروپراکتیک تنها با چند درمان ساده، درد مفاصل را کاهش می‌دهد. درمان دستی یا تنظیم لگن، برای 91٪ از بیماران تحت بررسی تسکین درد و بهبود عملکرد را فراهم کرده است. برای کمک به تأثیر این نوع درمان، پزشک معالج یا فیزیوتراپیست شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • تمرینات کششی آسان
  • کمربند طبی محافظ لگن

ورزش قلبی عروقی برای کمردرد در بارداری

ورزش قلبی عروقی برای کمردرد در بارداری

فعالیتی که ضربان قلب بدن را برای مدت زمان طولانی افزایش دهد، ورزش قلبی عروقی نامیده می‌شود. پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا برای اکثر زنان باردار ایمن است و می‌توانند 20 تا 45 دقیقه، 3 تا 5 روز در هفته این فعالیت‌ها را انجام دهند. زنان باردار باید مراقب باشند ورزش‌هایی که انجام می‌دهند در سطح خفیف تا متوسط ​​باشد، و باعث خستگی آنها نشود. به خاطر داشته باشید که انجام هر ورزشی بهتر از هیچ است، پس حتی 10 دقیقه پیاده روی در زمان ناهار نیز برای زن باردار مفید است.

تمرینات تقویتی

اهمیت تمرینات کششی اگر به اندازه ورزش‌های قلب و عروق نباشد حداقل کمتر نیست این تمرینات برای پیشگیری و درمان کمردرد حاملگی اهمیت زیادی دارد، بنابراین سعی نکنید این قسمت مهم برنامه تمرینی را نادیده بگیرید. به منظور ارتقاء سطح انعطاف پذیری فرد، توصیه می‌شود بعد از گرم کردن بدن تمرینات کششی به صورت روزانه انجام شود. کشش را برای 20 تا 30 ثانیه نگه دارید و 3 بار تکرار کنید. اگر چه تمرینات کششی زیادی را می‌توان در طول بارداری با خیال راحت انجام داد، اما عضلاتی که به کمردرد و قسمت پشت بدن مربوط می‌شوند: کمر,همسترینگ (در پشت ران) و عضلات سینه و گردن هستند.

تقویت عضلات شکمی، عضلات کمر، لگن، باسن و عضلات ران به طرز موثری به پیشگیری و کاهش کمر درد کمک می‌کند. البته تمرینات تقویتی باید به طور ملایم و کنترل شده انجام شوند. حالت تقویتی 3 تا 10 ثانیه نگه داشته می‎شود و 10 تا 30 دفعه تکرار می‌شود. در طول مرحله اعمال فشار، نفس بکشید(عمل دم) و هنگامی که عضله به حالت استراحت برمی‌گردد نفس خود را بیرون بدهید(بازدم). تمرین‌های زیر برای هر یک از عضلات اصلی ذکر شده است:

حرکت پل لگن (برای عضلات شکمی)

ساده ترین راه برای یادگیری پل لگن این است که روی کمر دراز بکشید زانوهای خود را خم کنید، کف پا بر روی زمین قرار دهید. اگر دست خود را کمی زیر کمر ببرید متوجه فضای خالی بین کمر و زمین خواهید شد. سعی کنید که کمر خودتان را کامل به زمین بچسبانید، طوری که بین کمر شما و زمین هیچ فاصله‌ای نباشد. باسن باید در حالت ثابت قرار گیرد و عضلات شکم از زمین بلند شود. تمرین پل لگن را می‌توانید در حالت خوابیده، ایستاده, روی دست‌ها و زانوها و یا نشسته انجام دهید.

بالا بردن دست و پا (برای عضلات کمر و باسن)

روی دست‌ها زانو بزنید تا ستون فقرات شما به حالت مستقیم قرار گیرد. پل لگن را انجام دهید لگن شما باید در حالت ثابت قرار گیرد سپس بازوی راست و پای چپ خود را بالا بیاورید و بکشید تا با ستون فقرات‌تان در یک راستا قرار گیرند. کمی در این حالت مکث کنید سپس به آرامی دست و پای خود را پایین بیاورید. حالا با دست و پای دیگر انجام دهید. اگر نگه داشتن تعادل برای شما دشوار است تمرین را کمی تغییر بدهید و دست یا پا را به صورت جدا گانه بالا بیاورید.

(برای عضلات کف لگن) کگل

هنگام انجام تمرین عضلات کف لگن، سعی کنید تصور کنید که عضلات ناحیه واژن را به طرف بالا و به سمت نوزاد کشیده می‌شوند. نباید باسن، ران یا شکم شما در حین این تمرین سفت شوند.

اسکوات به کمک دیوار (برای عضلات شکم، عضلات باسن و عضلات ران)

سر شانه‌ها و کمر خود را به دیوار بچسبانید پای شما باید حدود 1 تا 2 فوت دورتر از دیوار قرار گیرد. قسمت پایین کمر را به دیوار فشار دهید و اسکوات را انجام دهید طوری که انگار در حال نشستن هستید، زانوها تقریبا زاویه 90 درجه به خود می‌گیرند. به آرامی به موقعیت اول برگردید، کمر و باسن خود را در تماس با دیوار نگه دارید.

کشش کمر

روی زانوها و دست‌های خود قرار بگیرید و پاها را کمی از هم فاصله بدهید, دست‌ها را کمی جلوتر از سرتان قرار دهید. در صورت نیاز در طول تمرین یک بالش کوچک زیر شکم خود قرار دهید تا شکم تحت فشار قرار نگیرد. روی زانوی خود بنشینید و دست‌های خود را بکشید تا در ستون فقرات احساس کشش کنید.

کشش همسترینگ

مقابل یک صندلی بایستید یک پای خود را روی صندلی بگذارید هر دو پا و باسن باید رو به جلو باشند. کمر خود را صاف نگه دارید و از باسن به سمت جلو خم شوید تا در قسمت پشت ران احساس کشش کنید. اگر نمیتوانید بلندی صندلی را تحمل کنید یا زانوی شما خم می‌شود از صندلی کوتاهتری استفاده کنید.

کشش قفسه سینه

سر خود را بالا بگیرید و کمر خود را صاف کنید. دست‌های خود را از پشت محکم بگیرید و بدون اینکه شانه‌های خود را به جلو خم کنید، به آرامی دستان خود را به طرف بالا و پشت بکشید تا در جلوی شانه‌ها و دست‌ها احساس کشش کنید.

کشش گردن

ایستاده یا نشسته، سر خود را به طرف جلو و به یک طرف کج کنید. همانطور که سر به حالت کج قرار دارد با دست در همان طرف پشت سر خود را بگیرید و کشش ملایمی ایجاد کنید. چرخش سر در حالت کشش باعث می‌شود عضلاتی که نیاز به کشش دارند جدا شوند.

تسکین کمر درد پس از بارداری


علاوه بر این، درد معمولا بعد از زایمان برطرف می‌شود‍. با گذشت شش هفته پس از زایمان، رباط‌های لگن دوباره به حالت قبل برگشته و سفت می‌شوند و قدرت تحمل وزن طبیعی بدن را پیدا می‌کنند ,همچنین انجام فعالیت‌های روزمره آسانتر می‌شود. خبر خوب این است که درمان مناسب و به موقع در طول بارداری به کاهش درد کمک می‌کند و مهمتر از همه این است که احتمال ابتلا به کمر درد مزمن پس از بارداری را به حداقل می‌رساند.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."