ازبین رفتن مفصل به این معنی است که مفصل با گذشت زمان دچارفرسودگی میشود وازبین میرود. اصطلاح آرتروزبوسیله پزشکان برای توصیف شرایطی که مفصل با گذشت چندین سال ازبین میرود به کار میرود تعدادی ازپزشکان این شرایط را آترروز استخوان میگویند، تعدادی دیگر به آن آرتروز از بین رونده می گویند. اما اکثرپزشکان ترجیح می دهند به دلیل اینکه آرتروز به معنی التهابات است اصطلاح آتروز را برای این بیماری به کارببرند اما از بین رفتن مفاصل همیشه به دلیل التهاب در بافت ها ایجاد نمی شود، اما این اصطلاح به صورت کلی برای بیماری آرتروز شناخته شده است و درهمه موارد به کاربرده می شود. یکی از علائم استئو ارتریت مچ دست، احساس درد در مچ دست است. این مقاله به شما کمک می کند تا با موارد زیر آشنا شوید:

1-  بیماری آرتروزمچ دست چیست و چگونه پیشرفت می کند

2-  چگونه پزشک این بیماری را تشخیص خواهد داد

3-  چه درمانی را برای کاهش درد و بازگشت تحرک به مچ دست در موارد ابتلا به آرتروز مچ دست، می توان انجام داد

آناتومی

9

با پاسخ به سوال درباره بیماری آتروز و تغییراتی که در مچ دست ایجاد می‌کند، باید به ساختمان و آناتومی پیچیده مچ دست اشاره کرد. مچ دست یکی از پیچیده‌ترین مفاصل بدن است و از تعداد زیادی استخوان و مفصل تشکیل شده است. این استخوان‌ها و مفاصل مسئول حرکت دست در موارد مختلف هستند. مفصل مچ دست باید به شدت حرکت کند تا دست بتواند حرکات کامل را انجام دهد. همچنین، مچ دست باید استقامت کافی برای برداشتن اشیاء سنگین را داشته باشد.

مچ دست از 8 استخوان کوچک تشکیل شده است که به آنها استخوان‌های کارپال می‌گویند. ناحیه کارپال، دو استخوان ناحیه ساعد به نام‌های رادیوس و آلنا را به استخوان دست متصل می‌کند. همچنین، استخوان متاکارپال استخوان طویلی است که در زیر کف دست قرار دارد و به استخوانی که در ناحیه انگشتان و شست دست قرار دارد، متصل می‌شود.

یکی از دلائلی که مفصل مچ دست یک مفصل پیچیده است این است که هراستخوان کوچک باعث ساختن یک مفصل با استخوان بعدی خود شده است یعنی چیزی که ما به عنوان مفصل مچ دست می شناسیم واقعا از تعداد زیادی مفصل کوچک تشکیل شده است لیگامان ها همه استخوان ها ی کوچک را به یکدیگر متصل کرده است لیگامنت ها همچنین استخوان ها ی مچ دست را به استخوان ها ی رادیوس، آلنا و متاکارپال متصل کرده است.

غضروف ها که نرم و لغزنده هستند فضای استخوان ها را در اکثر مفاصل پوشانده اند وهنگام حرکت مفصل که باعث کشیده شدن استخوان ها روی یکدیگر می شود از ساییدگی آن جلوگیری می کند و از استخوان ها محافظت میکند غضروف ها همچنین نقش ضربه گیر را ایفا می کنند هر گونه آسیب دیدگی به غضروف ها می تواند منجر به بیماری آرتروز مچ دست شود.

درمان کیست مچ دست

علت

6

بسیاری ازآسیب دیدگی های مچ دست مانند شکستگی و رگ به رگ شدگی به آسانی بهبود میابند. اگر چه این آسیب دیدگی ها می تواند در آینده برای افراد مشکل ساز شود. این آسیب دیدگی ها باعث ایجاد تغییراتی در آناتومی و ساختار مچ دست می شود و مچ دست به نرمی کارنمی کند این تغییرات باعث از بین رفتن مفصل مچ دست به مرور زمان میشود وازبین رفتن مچ دست به مرور زمان هم منجربه بروز بیماری آرترو ز میشود پزشکان به این نوع آتروز ،آرتروز بعدازآسیب دیدگی میگویند رگ به رگ شدن وشکستگی های شدید همچنین باعث آسیب دیدگی های غضروفی میشود غضروف ها زمانیکه فشارزیادی برروی آنها وارد شود دچار کبودی میشوند ممکن است غضروف ها هیچ تغییری نکنند وآسیب دیدگی خود را تا ماه ها بعد نشان ندهد.

دربعضی ازمواقع آسیب دیدگی غضروف ها شدید است و قسمتی ازغضروف ها از استخوان جدا شود این قست جدا شده مجددا به استخوان متصل نخواهد شد و باید بوسیله انجام جراحی برداشته شود و درصورتیکه این قست جداشده برداشته نشود در اطراف مفصل معلق است و باعث گرفتگی مفصل می شود همچنین باعث ایجاد درد وآسیب دیدگی های بیشتری به مفصل می شود.

بدن نمی تواند حفره خالی شده درفضای غضروف را پرکند وجای آن با ایجاد جراحت بافت پرمی شود. این جراحات مانند غضروف ها لیز ونرم نیستند.

هر نوع آسیب دیدگی در مچ دست می‌تواند بر عملکرد مفصل مچ دست تأثیرگذار باشد. بعد از شکستگی مچ دست، شکاف استخوان‌ها به طور کمی متفاوت از حالت طبیعی جوش می‌خورد و بهبود می‌یابد. آسیب دیدگی‌های لیگامنتی نیز به دلیل عدم استحکام مفصل ایجاد می‌شوند. هر زمانی که آسیب دیدگی‌ها منجر به تغییر در حرکت مچ دست شوند، حتی اگر تغییرات جزئی باشند، می‌تواند فشار بر غضروف‌ها را افزایش داده و به صورتی که شبیه به یک ماشین عمل می‌کند، عمل نماید. هرگاه در مکانیسم مفصل تعادل بهم نخورد، آسیب دیدگی به غضروف‌ها بیشتر شده و در طول سال‌ها عدم تعادل در مکانیسم مفصل باعث ایجاد آسیب دیدگی به غضروف‌ها می‌شود. زمانی که غضروف‌ها نتوانند به تنهایی بهبود یابند و ترمیم شوند، آسیب دیدگی‌های بیشتری ایجاد می‌شود و در نهایت مفصل قادر به جبران و ترمیم این آسیب‌ها نمی‌باشد، که به عارضه آرتروز مچ دست منجر می‌شود.

علائم و نشانه ها

7

ایجاد درد مچ دست یکی از بارزترین علائم این بیماری است در ابتدا درد با انجام فعالیت ایجاد می شود اما اکثر اوقات درد هنگام انجام کار کاهش میابد و بعد از توقف فعالیت ها درد و سختی شدیدترمی شود. زمانیکه بیماری شدیدترشود درد درهنگام استراحت هم اتفاق می افتد و حتی باعث بیدار شدن از خواب می شود. مفصل مچ دست ممکن است متورم شود مفصل مچ دست پر از مایع می شود و احساس گرفتگی و تنگی فضای مفصل مخصوصا بعد از استفاده ازمفصل به شما دست میدهد. زمانیکه غضروف ها به صورت کامل از بین رفتند. هنگام حرکت مفصل صدای تق تق به گوش میرسد پزشکان به این گونه صدا ها تلق تلق مفصل میگویند بیماری آتروز مچ دست معمولا روی حرکت مفصل تاثیر گذار است با بروز این بیماری مفصل مچ دست سخت می شود و انجام حرکات خاص برای آن دردناک است و شما قادر نیستید اشیاء را در موقعیت های خاص بلند کنید و این به دلیل این است که درد باعث یخ زدن مفصل و خشک شدن آن شده است. این اتفاقات هیچ گونه هشداری ندارد اما شما میتوانید از انجام چنین حرکاتی برای مچ دست خودداری کنید.

شکستگی استخوان اسکافوئید و درمان آن

تشخیص

تشخیص آرتروز مچ دست همراه با اطلاعات کامل از شرح کامل سلامتی بیمار انجام می شود. پزشک برای تشخیص سوالاتی را ازبیمار می پرسد این سوالات شامل موارد زیراست:

1-سوال درمورد درد

2-آیا با انجام دادن فعالیت ها درد شدید یا خفیف میشود

3-آیا سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری دارید

همچنین بسیار مهم است که بیمار هر گونه آسیب دیدگی جزئی که قبلا برای مچ دست ایجاد شده است حتی اگر سالها قبل بوده است را به پزشک اطلاع دهد پزشک بعد از کسب چنین اطلاعاتی مفصل مچ دست ویا در صورت نیاز مفاصل دیگر را به صورت فیزیکی معاینه می کند. ممکن است هنگامیکه پزشک مفصل شما را حرکت میدهد و ارزیابی میکند کمی احساس درد کنید، اما بسیار مهم است که پزشک تحرک و تعادل مفصل را ارزیابی کند و محل دقیق آسیب دیدگی را شناسایی کند.

شما ممکن است به انجام اشعه ایکس نیاز داشته باشید اشعه ایکس یکی از روش هایی است که برای شناسایی اختلال استخوان بسیار موثر است اشعه ایکس می تواند در مورد ارزیابی آسیب دیدگی ها و تغییرات استخوانی با گذشت زمان به پزشک کمک کند. همچنین می تواند میزان غضروف باقی مانده در فضای مفصل را به پزشک نشان دهد در بعضی از موارد برای  مشخص شدن دلائل بیماری آرتروز آزمایش خون توصیه می شود. آزمایش خون می تواند نشان د هنده هرگونه بیماری مانند بیماری روماتیسم باشد.

درمان های بدون جراحی

دراکثر موارد پزشکان در ابتدا درمان های بدون جراحی را به بیماران توصیه می کنند جراحی تا زمانیکه کنترل علائم بیماری مشکل باشد توصیه نمی شود. هدف از درمان های بدون جراحی کنترل درد مچ دست و استفاده از مفصل بدون ایجاد آسیب دیدگی بیشتراست.

دارو و کمپرس

8

همچنین، به بیمار توصیه می‌شود تا برای کاهش تورم و درد، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و آسپرین مصرف کند. درمان‌های دیگر مانند گرم کردن مفصل نیز به کاهش درد مچ دست کمک می‌کنند. روش‌های توانبخشی مانند درمان‌های فیزیکی و درمان‌های مرتبط با شغل فرد نقش مهمی در درمان بیماری آرتروز مچ دست ایفا می‌کنند. هدف از این درمان‌ها آموزش روش‌هایی است که باعث کنترل درد و بازگشت به سلامتی مچ دست می‌شود. شما ممکن است از درمان‌هایی مانند استراحت، گرم کردن مفصل و استفاده از کرم‌های موضعی برای تسکین درد و علائم استفاده کنید.

درمان بیماری روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) چیست؟

بریس

10

استفاده از بریس های مخصوص هم باعث حفاظت از مچ دست و کاهش درد در حین انجام فعالیت ها میشود انجام تمرینات کششی و حرکتی هم باعث بهبود تحرک مفصل می شود تمرینات ورزشی کششی برای مفصل بازو و دست به استقامت مچ دست هم کمک می کند و باعث حفاظت مچ دست از هر گونه ضربه و فشارمی شود. پزشک فیزیوتراپ نکاتی را در مورد انجام وظایف بدون ایجاد فشار روی مچ دست به بیماران توصیه میکند. برای کاهش درد ممکن است شما نیاز به محدود کردن فعالیت ها داشته باشید حتی ممکن است مجبور باشید شغل خود را در صورتیکه حرکات مکرر و شدید در مچ دست و دست ایجاد می شود، تغییردهید.

تزریق

11

تزریق کورتیزون که یک ماده ضدالتهابی بسیارقوی است در مفصل می تواند باعث کاهش درد به صورت موقت شود این ماده تاثیربسیار خوبی در کاهش درد و تورم دارد اما تاثیر آن به صورت موقت است و چند هفته تا چند ماه در بدن پایداراست. با تزریق درمفصل عوارض جانبی کمی ایجاد می شود تزریق کورتیزون هیچ محدودیتی برا ی تزریق به افراد مختلف ندارد.

توانبخشی

درصورتیکه شما به جراحی نیاز نداشته باشید قطعا باید درمان های توانبخشی فیزیکی و درمان هایی بر اساس شغل خود انجام دهید تمرینات ورزشی اصلاحی برای مچ دست باید زمانیکه درد مچ دست کاهش یافت شروع شود. و بعد از آن تمرینات استقامتی انجام شود تمرینات مطلوب حرکتی برای حرکت مطلوب و راحت مچ دست انجام می شود. همچنین نکاتی را در مورد کنترل علائم بیماری در این دوره از تمرینات فرا میگیرید شما مطمئنا بعد از گذشت 4تا6هفته از انجام این تمرینات می توانید تمرینات خانگی پیشرفته ای را انجام دهید.

درمان با جراحی

درصورتیکه درد ناشی از آرتروز قابل کنترل نباشد انجام جراحی ضروری است جراحی خاصی برای آرتروز مچ دست وجود ندارد مچ دست مفصل پیچیده ای است و آسیب دیدگی های مختلفی می تواند باعث ایجاد آرتروزشود، درنتیجه انواع مختلفی از جراحی ها می تواند باعث درمان درد مچ دست شود و انتخاب مناسبترین  درمان جراحی به نوع اختلال، میزان شدت اختلال، میزان کاربرد مچ دست و سطح فعالیت های بیمار بستگی دارد.

آرتروز مچ دست معمولا با روش های درمان بدون جراحی کنترل می شود و درد کاهش می یابد. معمولا بیماران کمی نیاز به عمل جراحی برای درمان دارند، در صورت انجام عمل به دلیل پیچیدگی ساختار مچ دست پزشک با توجه به مشکل شما نوع آن را انتخاب می کند.