tenis albo

بیماری تنیس البو یا آرنج تنیس بازان به دلیل آسیب دیدگی های کوچکی که باعث التهاب تاندون های اطراف آرنج می شود باعث ایجاد درد برروی ناحیه خارجی آرنج می شود دراکثرافراد علائم این عارضه با متوقف کردن فعالیت هایی که باعث تشدید این عارضه می شود بهبود میابد. مصرف داروهای مسکن هم باعث کاهش درد آرنج تابهبودی شرایط میشود تزریقات استروئید هم می تواندباعث کاهش درد به صورت موقت شود اگرچه با انجام این درمان ها درد مجدد ا به بدن بازمیگردد اما تمرینات فیزیوتراپی هم یکی دیگر از روش های درمان درد آرنج است که می تواند موثرباشد درصورتیکه علائم دربدن پایدارباشد درمان های دیگری باید انجام شود.

علائم

تنیس البو باعث ایجاد درد آرنج (درد ناحیه پشت آرنج) می شود و یکی از اصطلاحات رایجی که برای این عارضه استفاده می شود اپی کندیلیت جانبی است این اصطلاح به دلیل این است که درد دراطراف اپی کندیلیت جانبی(ناحیه تحتانی، خارجی، برآمدگی استخوان هیومریس درناحیه فوقانی بازو) ایجاد می شود. دراکثر افرادی که به تنیس البو مبتلا هستند درد فقط زمانیکه ازساعد ومچ دست خود استفاده میکنند مخصوصا هنگام حرکات چرخشی مانند چرخاندن دستگیره در یا بازکردن پنجره ایجاد می شود. اگرچه دردی که ایجاد می شود، دربعضی از افراد پایداراست. این درد آرنج می تواند درهنگام استراحت ایجاد شود وخواب افراد را دچار اختلال کند. این درد ممکن است ازناحیه بازو وآرنج به سمت مچ دست گسترده شود. افراد مبتلا به این عارضه ممکن است باگرفتن چاقو،چنگال،فنجان یا خودکاریا صاف کردن بازو به صورت کامل بامشکل مواجه شوند. تعدادی ازافراد هم با سختی مفصل بازو مواجه می شوند. آرنج گلف بازان عارضه ای است که شرایطی شبیه به آرنج تنیس بازان دارد وفقط درد آن درناحیه داخلی بازو ایجاد می شود.

هرساله ازبین 1000 نفر5 نفر دچارعارضه تنیس البو می شوند این عارضه عمدتا درافراد 35 تا55 سال ایجاد می شود ودرخانم ها وآقایان به یک میزان رخ می دهد درصورتیکه فردی دچار استفاده ماهیچه ساعد به صورت نامناسب باشد درمعرض خطر تنیس البوقراردارد مثلا درصورتیکه شما به صورت ناگهانی ورزش تنیس را بسیارشدید حتی درروز های تعطیل انجام دهید یا کارهایی مانند باغبانی انجام دهید میتوانید دچارآسیب دیدگی های تاندون شوید افرادی که دارای شغل هایی هستند که درآن فعالیت های مکرری مانند پیچاندن، چرخاندن یا گرفتن شی انجام می شود مانند شغل هایی چون نجاری، بنایی، کچ کاری بیشترازبقیه افراد مستعد ابتلابه تنیس البو هستند. اگرچه بعضی اوقات شناسایی دقیق رویدادی که باعث ایجاد علائم عارضه می شود دشواراست دربعضی ازافراد تنیس البو بدون هیچ گونه دلیل خاص یاآسیب دیدگی قبلی و استفاده بیش ازحد ازمفصل بازو ایجاد می شود.

دلایل و علت ها

محلی که درد تنیس البو ایجاد می شود جایی است که تعدادی ازتاندون های ماهیچه های بازو به استخوان اطراف مفصل آرنج متصل شده است درد براثر آسیب دیدگی ایجاد می شود این آسیب دیدگی ها شامل چندین نوع آسیب دیدگی کوچک به یک یا چند تاندون آرنج است که می تواند علت درد آرنج باشد. هرگونه آسیب دیدگی هر تاندون آرنج می تواند باعث پارگی تاندون ها ودرنهایت التهاب وجراحت آنها شود. آسیب دیدگی ها معمولا براثراستفاده بیش ازحد ماهیچه های ساعد برای انجام کارهای مکرری مانند پیچاندن یا چلاندن لباس و انجام کارهایی که باعث پیچاندن دست می شود مانند استفاده ازپیچ گوشتی ایجادمی شود. انجام ورزش تنیس یا فعالیت های ورزشی دیگری که درآن از راکت استفاده می شود می تواند باعث آسیب دیدگی تاندون شود برخلاف اسم این عارضه در ورزش هایی که درآن ازراکت استفاده می شود ،فقط ازبین 100نفر، 5 نفر به دلیل انجام آنها عارضه تنیس البو مبتلا شده اند. در اکثر افراد تنیس البو برروی مفصل بازویی تاثیرگذار است که بیشتر در بدن شما کاربرد دارد مانند مفصل بازویی که با آن مینویسید وبرای انجام کارها از آن استفاده می کنید.

تشخیص

پزشک می تواند با اطلاع ازعلائم بیماری ومعاینه فیزیکی بازو عارضه تنیس البو را تشخیص دهد ممکن است هنگام معاینه ناحیه پشت آرنج شما دچار درد شود پزشک هم چنین ازشما درخواست می کند تا مچ دست خود را حرکت دهید تاهنگام حرکت بروز درد دراین قسمت را ارزیابی کند. برای تشخص تنیس البو هیچ تست دیگری نیازنیست، اما درصورتیکه تنیس البو بهبود نیافت برای ارزیابی های پزشک شما را به یک متخصص معرفی می کند متخصص هم انجام تست ام آر آی را به شما توصیه می کند.

اصلاح فعالیت های که باعث ایجاد درد می شوند یک راه درمان تنیس البو می باشد. شما باید ازانجام فعالیت هایی که باعث ایجاد درد می شوند تاحدامکان خودداری کنید درد با انجام فعالیت هایی مانند گرفتن، بلندکردن، پیچاندن شی ایجاد می شود. متوقف کردن فعالیت هایی که باعث درد می شود، می تواند به کاهش التهاب تاندون آرنج، آسیب دیدگی آنها ودرنهایت بهبودی مفصل کمک کند درتعدای ازافراد فقط اصلاح فعالیت ها وجلوگیری ازاستفاده مکررازمفصل بازو ودست می تواند برای بهبودی تنیس البو کافی باشد. به کاربردن یخ دربعضی ازمواقع می تواند مسکن خوبی برای درد تنیس البو باشد، سعی کنید یخ را درداخل یک حوله قراردهید وبه مدت 10 دقیقه 2 مرتبه دریک روز برروی ناحیه آسیب دیده قراردهید.

درمان

برای درمان آرنج تنیس بازان یا تنیس البو  روش های متفاوتی وجود دارد که در ادامه مقاله به این درمان های پرداخته می شود:

دارو

مصرف مسکن هایی مانند پاراستامول وداروهای ضدالتهاب بدون استروئید مانند ایبوپروفن می تواند باعث کاهش دردهای خفیف ، درمان آرنج تنیس بازان والتهابات ناشی ازعارضه تنیس البوشود داروهای ضدالتهاب بدون استروئید علاوه برقرص درنوع کرم وژل هم وجود دارد این کرم وژل ها به صورت مستقیم بروی مفصل مانند مفصل ساعد وآرنج استفاده می شوند.  برای بیماری های ماهیچه ای مانند عارضه تنیس البو استفاده ازکرم ها وژل های موضعی رایجترازمصرف قرص است این موادموضعی به دلیل نداشتن عوارض جانبی مانند تهوع و اسهال کاربرد بیشتری دارد. تعدادی ازداروهای ضدالتهاب بدون استروئید را میتوان بدون نسخه پزشک تهیه کرد، اما تعدادی دیگرباید با حتما تجویزپزشک تهیه شوند پزشک می تواند برای انتخاب یک داروی مناسب شما را راهنمایی کند.

تزریق

تزریق کورتیکاستروئید معمولا برای درمان مشکلات خاص ماهیچه ها انجام میشود اگرچه شواهد موجود درکلینک ها بیانگر این است که این روش را برای درمان بیماری تنیس البو موثرنمی داند. کورتیکاستروئید ماده ای است که شبیه به هورمون کورتیسول دربدن انسان ساخته شده است.
کورتیکاستروئید می تواند باعث کاهش درد ناشی ازتنیس البو به صورت موقت شود این دارو برای تاثیر درازمدت هیچ نتیجه ای ندارد این تزریق مستقیم درناحیه دردناک اطراف آرنج تزریق می شود قبل ازانجام تزریق ناحیه را باید بوسیله مواد بی حس کننده برای کاهش دردبی حس کرد.

درمان دردآرنج با تزریق خونی اتولوگ Autologous و PRP  نیز انجام می شود. در تزریق خونی ازخون خود فرد استفاده می شود وخون از بیمار گرفته، می شود و درتاندون های آسیب دیده تزریق می شود وبهبودی را تحریک می کند. مطالعات نشان می دهد که این روش یک روش تاثیرگذاراست وازدرمان های دیگر موثرتراست. پی آر پی (PRP) یک درمان جدید است، که شبیه به تزریق خونی است. پی آرپی با گرفتن پلاسمای غنی از پلاکت های خون وتزریق درتاندون انجام می شود پلاکت ها به روند بهبودی وآسیب دیدگی ها ی مزمن کمک میکنند تفاوت پی آرپی درخونی است که ازبدن گرفته میشود

فیزیوتراپی

درصورتیکه درد تنیس البو شدید یا به صورت پایدارباشد پزشک شما را برای درمان دردآرنج به دکتر فیزیوتراپی معرفی می کند. دکتر فیزیوتراپی متخصصی است که ازروش های مختلف برای بازگشت حرکت به مفصل آسیب دیده استفاده می کند دکتر فیزیوتراپی ازروش های درمان دستی مانند ماساژ برا ی کاهش درد، سختی وافزایش جریان خون درمفصل بازو استفاده می کند. آنها همچنین تمریناتی که باعث افزایش استقامت وتحرک مفصل می شود را به شما آموزش می دهند.

بریس و ارتز

ارتزهای درمانی مانند بریس برای درمان دردآرنج می تواند استفاده شود این بریس ها باعث تنظیم وتعادل مفصل آرنج می شود. درصورتیکه بیماران درحین انجام فعالیت ها ازبریس استفاده کنند با کاهش درد مواجه می شوند.

شاک ویو

شاک ویو یا شوک درمانی یک درمان سرپایی و بدون جراحی است. که امواج با انرژی بالا از طریق پوست به بدن وارد می شود و باعث کاهش درد و افزایش تحرک در مفصل آسیب دیده میشود میزان جلسات شوک درمانی به شدت عارضه بستگی دارد برای به حداقل رساندن میزان درد وناراحتی این جراحی باید از بی حس کننده استفاده شود سازمان بین المللی سلامت اعلام کرده است که شوک درمانی (شاک ویو) یک درمان بدون خطر است که از عوارض جانبی کمی برخوردار است این عوارض شامل سوختگی و قرمزی خفیف درروی پوست است تحقیقات نشان می دهد که شوک درمانی باعث بهبود درد آرنجی در بعضی از افراد مبتلا به تنیس البو می شود. اگر چه این درمان در همه افراد موثر نیست و به تحقیقات بیشتری نیازدارد.

ورزش و نرمش

تعدادی ازتمرینات ساده می تواند برای کنترل عارضه تنیس البو مفید باشد این تمرینات نباید باعث ایجاد درد شود و تا زمانیکه درد کاهش نیافت نباید انجام شود با استقامت ماهیچه ها و تاندون هایی که دچار عارضه تنیس البو شده اند می توان از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کرد.

بیماری تنیس البو به دلیل بروز درد آرنج می تواند ناراحت کننده باشد و به مرور زمان باعث کاهش دامنه حرکتی شود، از اینرو بسیار حائز اهمیت است که بیماری آرنج تنیس بازان به موقع تشخیص و درمان شود. بنابراین با بروز اولین علائم و نشانه های آن، به پزشک مراجعه کنید.