تاندون کشکک زانو به همراه عضلات جلوی ران باعث کشیده شدن زانوی شما می شود تا بتوانید با پا ضربه بزنید، بدوید و پرش انجام دهید. پارگی تاندون زانو که همچنین سندروم زانوی جهندگان نامیده می شود در بین ورزشکارانی مثل بسکتبالیست ها و والیبالیست ها که ورزش های آنها شامل پریدن مکرر است، شایع می باشد. با این حال، حتی افرادی که ورزش های پرشی را انجام نمی دهند نیز ممکن است به این بیماری  مبتلا شوند. برای اغلب افراد، آسیب تاندون زانو با فیزیوتراپی شروع می شود. در جلسه فیزیوتراپی عضلات دور زانو کشیده و مستحکم می شوند.

untitled854

علت

عواملی که در بوجود آمدن پارگی تاندون زانو نقش دارند از قرار زیر هستند:

آسیب های ورزشی

  • افزایش سریع میزان تمرینات ورزشی
  • افزایش ناگهانی شدت تمرینات ورزشی
  • ورزش کردن/بازی کردن بر روی سطوح سفت

انعطاف پذیری کم

  • سفتی عضلات چهار سر ران و همسترینگ

بیومکانیک اندام تحتانی

  • این مساله شامل کنترل نامناسب ران یا زانو و طرز قرارگیری نامناسب پا می شود. فیزیوتراپیست می تواند این مشکلات را بررسی و درمان کند.

عوامل خطر

عواملی که باعث پارگی تاندون زانو می شوند از قرار زیر هستند:

  • فعالیت جسمانی: دودیدن و پریدن شایع ترین عوامل مرتبط با پارگی تاندون زانو هستند. افزایش ناگهانی میزان و شدت فعالیت جسمانی نیز در کنار تغییر کفش های مخصوص دویدن باعث افزایش فشار بر تاندون پا می شوند.یکی از علت پارگی تاندون زانو می باشد.
  • سفتی عضلات پا: سفتی عضلات چهار سر ران و همسترینگ که در پشت ران های شما قرار دارند باعث افزاش فشار بر تاندون کشکک زانو می شوند.
  • عدم تعادل عضلانی: در صورتی که بعضی از عضلات پای شما نسبت به عضلات دیگر قوی تر باشند، عضلات قوی تر تاندون زانوی شما، شدیدتر کشیده می شود.این کشیدگی نامتعادل باعث پارگی تاندون زانو می شود.

علائم

درد از علائم آسیب تاندون زانو است که معمولا بین کاسه زانو و در جایی که تاندون به استخوان درشت متصل می شود، احساس می شود (درد زیر زانو). نشانه های این زانو درد به صورت زیر می باشد:

  • در ابتدا  تنها وقتی فعالیت جسمانی را آغاز می کنید یا تنها پس از تمرین شدید احساس درد زیر زانو را دارید.
  • این درد شدت پیدا می کند تا جایی که در انجام تمرینات ورزشی اختلال ایجاد می کند.
  • در نهایت در حرکات روزمره شما مثل بالارفتن از پله ها یا بلند شدن از روی صندلی اختلال ایجاد می کند.
  درمان درد خار پاشنه پا

زمان مراجعه به پزشک

برای درمان زانو درد ناشی از پارگی تاندون زانو، در ابتدا اقدامات خود مراقبتی مثل قرار دادن یخ بر روی ناحیه مورد نظر و کاهش یا عدم انجام فعالیت های که باعث تحریک علائم پارگی رباط زانو می شوند را انجام دهید. در صورت داشتن موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شما مزمن شود یا تشدید پیدا کند
  • درد در توانایی شما برای انجام فعالیت روزمره اختلال ایجاد کند
  • درد پارپی تاندون زانو با ورم زانو یا قرمزی دور مفصل مرتبط باشد

تشخیص

در طول معاینه، پزشک روی قسمت های زانوی شما فشار وارد می کند تا مشخص شود که کدام قسمت از زانوی شما درد می کند. معمولا درد ناشی از پارگی تاندون زانو بصورت درد جلویی زانو دقیقا در زیر کاسه زانو احساس می شود. پزشک ممکن است دستور دهد  یکی از آزمایشات تصویر برداری زیر را انجام دهید:

  • تصویربرداری با اشعه ایکس: این آزمایش به پزشک کمک می کند تا مشکلات استخوانی دیگر که باعث زانو درد می شوند را حذف و دلیل اصلی را مشخص کند.
  • فراصوت یا اولتراسوند: در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی تصویری از زانوی شما گرفته می شود که پارگی تاندون زانوی شما را مشخص می کند.
  • ام آر ای: در این آزمایش با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویری با جزئیات زیاد عرضه می شود که تغییرات جزئی در اناتومی تاندون زانوی شما را نشان می دهد.

درمان

بی حرکت کردن: پزشک به شما توصیه می‌کند که از یک بریس زانو یا ارتز بی حرکت کننده زانو استفاده کنید. این وسایل باعث حفظ استواری زانو می‌شوند و به فرایند درمان کمک می‌کنند. احتمالاً برای اجتناب از قرار دادن تمام وزن بدن بر روی پا، نیاز به استفاده از عصاها خواهید داشت. استفاده از بریس زانو یا ارتز بی حرکت کننده زانو معمولاً باید به مدت سه تا هشت هفته انجام شود.

کمپرس سرد: پس از انجام  فعالیت جسمانی در صورتی که درد یا تورم زانو دارید از یخ استفاده کنید. یخ نباید هر بار بیشتر از 20 دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر قرار داده شود زیرا می تواند مشکل ساز باشد (افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر با گرم کردن آن منجر به ورم بیشتر می شود). در مورد التهاب تاندون زانوی مزمن به منظور تحریک گردش خون و تسریع در بهبود بافت از گرمادرمانی استفاده می شود.

  ضعف،درد و خستگی مزمن بدن،خواب رفتن و گزگز دست و پا (بیماری فیبرومیالژیا)

دارو:داروهای مسکنی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن باعث تسکین کوتاه مدت درد مرتبط با پارگی تاندون زانو می شوند.

فیزیوتراپی: این روش در مراحل اولیه با کاهش التهاب به درمان این بیماری کمک می کند. فیزیوتراپیست با استفاده از ماساژ، یخ، تحریک الکتریکی و فراصوت درد ناشی از پارگی تاندون پا را کم می کنند و ورم را کنترل می کند. فیزیوتراپیست برای اصلاح عدم تعادل عضلانی حرکات کششی و استقامتی را تجویز می کند. حرکات استقامتی عضلانی خارج از مرکز به جلوگیری و درمان آسیب زانو ناشی از اعمال فشار بر تاندون زانو در طول تمرینات زنجیره حرکتی بسته  کمک می کند. انقباض های خارج از مرکز با طویل شدن عضلات منقبض شده بوجود می آید. تمرینات زنجیره حرکتی بسته به این معنا است که در حین خم یا راست شدن زانو، پا روی زمین  قرار دارد.

زانو بند طبی: گاهی اوقات، پزشک یک زانو بند طبی، ارتز یا نوار کشسان تجویز می کند. مزیت این ابزار در درمان پارگی تاندون زانو هنوز به خوبی مشخص نیست، اما بعضی از بیماران گزارش کرده اند که  استفاده از این محصولات باعث تسکین کامل درد زیر زانو و جلوی زانو آنها شده است.

تزریق کورتیکواستروئید: تزریق کورتیکواستروئید تحت گاید سونو در پوشش دور تاندون زانو به تسکین درد کمک می کند. اما این نوع داروها همچنین باعث تضعیف زانو می شوند و احتمال پارگی تاندون زانو را افزایش می دهند.

حرکات ورزشی

برای بیمارانی که با پارگی تاندون زانو مبتلا هستند، به طور عمومی حرکات ورزشی زیر توصیه می‌شود. قبل از شروع این حرکات ورزشی، بهتر است با یک فیزیوتراپیست درباره اینکه آیا این حرکات مناسب و کارآمد هستند یا خیر مشورت کنید. این حرکات ورزشی باید روزانه یک تا سه بار انجام شوند و تنها در صورتی باید انجام شوند که باعث بروز درد یا افزایش علائم نشوند.

انقباض عضلات داخلی چهار سر ران در وضعیت ثابت:زیر زانوی خود یک حوله قرار دهید تا عضلات چهار سر ران خود را منقبض کنید. انگشتان دست خود را روی عضلات داخلی چهار سر ران قرار دهید تا در طول انقباض سفتی مفاصل را احساس کنید. به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید و سپس تا شدتی امکان دارد و بدون افزایش علائم این حرکت را 10 مرتبه  تکرار کنید.

  درمان انگشت چکشی (خمیدگی انگشتان پا) در اثر پوشیدن کفش نامناسب

78445699

کشش عضلات چهار سر ران: برای حفظ تعادل از یک صندلی یا میز استفاده کنید. پاشنه پای خود را به سمت باسن خود قرار دهید، زانوهای خود را کنار هم قرار دهید و کمر خود را صاف کنید تا در قسمت جلوی ران خود کششی را احساس کنید ( شکل زیر). به مدت 5 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید و این حرکت را 5 تا 10 مرتبه تکرار کنید تا کشیدگی ملایم تا متوسطی را احساس کنید (کشش را در این حرکت ورزشی برای درمان پارگی تاندون زانو تا جایی که احساس درد نمی کنید ادامه دهید).

84456221

جراحی

با در نظر گرفتن گستره وسیعی از اقدامات محافظتی، استراحت نسبی، درمان یخی، استفاده از بند زانو، استفاده از بریس و جلسات فیزیوتراپی، نادرست استفاده از جراحی می‌شود. در صورتی که روش‌های غیرجراحی درمان پارگی تاندون زانو بر روی بهبود بیماری شما تأثیر نداشته باشند، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. جراحی معمولاً با هدف تحریک ترمیم با استفاده از فعال‌سازی منابع خونی انجام می‌شود. بافت ضعیف متضرر جدا می‌شود و تاندون آسیب دیده ترمیم می‌شود. بازسازی بافت از طریق جراحی منجر به بازگشت فعالیت‌های فرد می‌شود. روش‌های جراحی آرتروسکوپی به طور عمومی به صورت سرپایی انجام می‌شوند، بنابراین بیمار ممکن است در همان روز از بیمارستان مرخص شود. در صورتی که مشکل شما به گونه‌ای باشد که نیازمند روش جراحی پیچیده‌تری برای درمان پارگی تاندون زانو باشد، مانند بریدن استخوان برای تغییر موقعیت اتصال تاندون زانو، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان به مدت یک یا دو شب وجود داشته باشد.

این بیماری در هر سنی ممکن است بروز پیدا کند، در صورت بروز این عارضه علائمی مانند درد زیر زانو و درد جلوی زانو که گاهی با تورم نیز همراه می باشد، مشاهده می شود. اغلب موارد پارگی تاندون زانو با درمان های بدون جراحی مانند استراحت، فیزیوتراپی و… درمان می شوند و فقط تعادا خیلی کمی از بیماران به جراحی نیاز پیدا می کنند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ