فهرست موضوعات

مگنت تراپی، استفاده از وسایل مغناطیسی در مجاورت یا روی بدن به منظور تسكین درد و كمك به شفا می باشد. امروزه این وسایل به انواع و اشکال گوناگونی در بازار موجود است و می توان به روشهای مختلف از آنها استفاده كرد؛ بستن با نوار روی بازو، کاربرد به صورت انگشتر و گردن بند یا استفاده در داخل کفش، بالش یا تشك. ورم مفاصل (arthritis)، بیخوابی، سندروم تونل کارپال مچ دست و سردرد از جمله ناراحتی هایی هستند كه در درمان آنها از مگنت تراپی استفاده می گردد.با وجود اینكه نمی توان براحتی توضیح داد كه نیروی مغناطیسی چگونه بر بدن انسان عمل می كند، طرفداران این روش ادعا می كنند كه این درمان اثر بسیار عمیقی روی بدن به خصوص در كاهش درد دارد. استفاده از آهن ربا (magnet) در درمان، موضوع تازه ای نیست. یونانیان باستان عقیده داشتند كه lodestone (سنگهای طبیعی آهن ربا) دارای قدرت شفابخشی می باشند. در قرن شانزدهم، یك كیمیاگر و فیزیكدان سویسی به نام Philippus von Hohenheim با نام مستعار Paracelsus برای خارج نمودن بیماری از بدن از آهن ربا استفاده می كرد. ظرف یک دهه گذشته، مگنت تراپی بطور قابل ملاحظه ای خصوصاً برای كاهش درد در بین ورزشكاران حرفه ای محبوبیت یافته است. اخیراً دانشمندان نیز تحقیقات هدایت شده ای را در این زمینه شروع كرده اند كه موجب تشویق پزشكان به استفاده از این روش می شود.

عملکرد

تئوری مغناطیس‌درمانی بیان می‌کند که میدان مغناطیسی ناشی از آهن‌ربا (یا وسایلی که جریان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کنند) می‌تواند در داخل بدن نفوذ کرده و بر روی هر سلولی تأثیر بگذارد و عملکرد سیستم عصبی و سایر ارگان‌ها را بهبود بخشد. اینکه میدان مغناطیسی دقیقا چطور این کار را انجام می‌دهد، هنوز به عنوان یک راز باقی مانده است، اما فرضیه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. برخی معتقدند که جریان الکتریکی ناشی از آهن‌ربا، سیگنال‌های درد را در سیستم عصبی مرکزی قطع می‌کند. برخی دیگر ادعا می‌کنند که آهن‌ربا جریان خون را در ناحیه مورد نظر افزایش می‌دهد که این امر باعث افزایش اکسیژن و مواد غذایی و در نهایت کاهش درد و تورم در آن قسمت از بدن می‌شود. اعتقاد بر این است که آهن‌رباها باید در محل صحیح قرار داده شوند تا مؤثر واقع شوند (بهترین اثر را دارند اگر در ناحیه‌ای از بدن قرار گیرند که عملکرد و ارتعاشات سالم دارد). بنابراین، علیرغم اینکه بسیاری از افراد تمایل دارند بدون کمک پزشکان، از آهن‌ربا استفاده کنند، بهتر است که مغناطیس‌درمانی را تحت نظر یک پزشک یا یک کارگر بدن (مانند یک متخصص ماساژ) که در کار با آهن‌ربا تجربه دارد انجام دهند.

  درمان انگشت چکشی (خمیدگی انگشتان پا) در اثر پوشیدن کفش نامناسب

روش

این دستگاه با تولید و انتشار امواج مغناطیسی با اشکال و شدتهای مختلف که تماما قابل برنامه ریزیاست و حتی توسط شرکت سازنده حدود 50 برنامه بصورت پیش فرض در حافطه دستگاه تعبیه شدهاست؛ در درمان بیماریهای مختلف میتواند پزشک یا فیزیوتراپیست را همیاری کند. این امواج بصورتکافهای مخصوص بصورت پالس به بیمار منتقل میشوند در واقع تعداد پالس وچگونگی این امواج در درمان بیماریهای مختلف متفاوت است.اگر شما برای آرتریت (arthritis) یا دردهای دیگری از آهن ربا استفاده می كنید، پیشنهاد می كنیم كه یك وسیله مغناطیسی كوچك بخرید كه بتوان با نوار یا باند كشی آن را روی ناحیه بیمار بدن بست. این آهن رباها معمولاً یك میدان مغناطیسی حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ گوس تولید می كنند، که تقریباً ۱۰ برابر قوی تر از آهن ربای درون یك یخچال است . ( گوس واحد اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی است.)برخی افراد معتقدند كه مگنت تراپی بر روی بعضی از بیماریها مانند آرتریت مؤثر است زیرا بستن آن با نوار روی مفصل بیمار مانند یك آتل عمل می كند و حركت آن مفصل را محدود می نماید.بسته به میزان درد ، ممكن است به شما توصیه شود كه آهن ربا را فقط ۵ دقیقه در موضع مورد نظر قرار دهید یا به مدت چند هفته هر روز از آن استفاده كنید. اگر برای درمان بیخوابی از آهن ربا استفاده می نمایید، پزشك شما ممكن است یك تشك یا بالشت مغناطیسی به شما پیشنهاد كند كه می تواند یك میدان مغناطیسی به بزرگی ۴۰۰۰ گوس ایجاد نماید. (بهتر است وقتی كه منبع مغناطیسی از بدن دور است، شدت میدان مغناطیسی بیشتر باشد.)

  لیزر پرتوان: کاربردها و مزایای آن

مزایا

معمولاً مغناطیس‌درمانی برای درمان درد و مشکلات مفاصل و عضلات استفاده می‌شود. آهن‌رباها همچنین برای کاهش درد پس از عمل جراحی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. طرفداران این روش ادعا می‌کنند که استفاده از آهن‌ربا می‌تواند به همان اندازه در کاهش بی‌خوابی، درمان میگرن و کاهش استرس مؤثر باشد. برخی دیگر حتی ادعا می‌کنند که مغناطیس‌درمانی می‌تواند عفونت را کنترل کند و اختلالات سیستم عصبی مرکزی مانند تشنج را بهبود بخشد. با این حال، تا زمانی که تحقیقات گسترده‌تری نشان دهد که مغناطیس‌درمانی واقعاً می‌تواند درد را کاهش دهد، مدارک نسبتاً کمی برای اعتبار این روش در درمان سایر بیماری‌ها وجود دارد. از دیگر مواردی که مگنت تراپی در درمان آن موثر است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارتوپدی و ترماتولوژی از جمله پوکی استخوان ؛ شکستگیها ؛ التهاب و کشیدن تاندونها
  2. روماتولوژی و مفاصل مانند آرتروز؛ بیماری مختلف مفاصل
  3. بیماری قلبی عروقی مانند دیابت ؛ فشار خون بالا ؛ بیماریهای مربوط به گردش خون
  4. درماتولوژی: زخم بستر
  5. وآخرین کاربرد که در واقع میتوان گفت در ایران بیشترین کاربرد را دارد درمان بیماریهای
  6. عصبی ست مثل سردردهای میگرنی؛حملات صرع؛دردهای سیاتیکی وحتی بیماریهای
  7. MS
  8. درمان کم خوابی
  9. پریشانی روحی بویژه در زنان میانسال داشته است مورد تاکید قرار گرفت

اثر مگنت در شرایط دردناک التهابی یا تخریبی مثل آرتروز ثابت شده است و همچنین آزمایشات اثر متقابل آن را با آندروفین ها نشان می دهد. مزیت دیگر تأثیر بر سندرمهای دردهای انتشاری مانند سیاتیک است که برای درمان استفاده توأم از مگنت تراپی و لیزرتراپی توصیه می شود.

عوارض

به بیمارانی که در بدن خود دارای دستگاه ضربان ساز قلب (pacemaker) یا یك دستگاه دفیبریلاتور (implanted defibrillator) می باشند ، اکیدا توصیه می گردد که از آهن ربا استفاده نكنند. همچنین از آهن ربا در مجاورت این افراد نیز نباید استفاده کرد، زیرا میدان مغناطیسی ناشی از آن می تواند در كاركرد این دستگاهها اختلال ایجاد كند.اگر به فلز درون آهن ربا حساسیت دارید، از محصولاتی با پوشش پلاستیكی غیر حساسیت زا استفاده كنید.در بارداری از مگنت تراپی اجتناب كنید زیرا اثر آهن ربا روی زنان باردار بررسی نشده است. برخی بیماران بعد از استفاده از آهن ربا در مجاورت شریان کاروتید (سرخرگ اصلی در گردن كه به مغز منتهی می گردد) احساس گیجی در ناحیه سر را گزارش كرده اند.تا یك ساعت بعد از خوردن غذا از آهن ربا استفاده نكنید؛ زیرا ممكن است كه بر جریان خون سیستم گوارشی شما اثر بگذارد.هر بار بیشتر از هشت ساعت روی تشك مغناطیسی نخوابید. تا این زمان، برای تعیین اینكه تا چه اندازه می توانیم شدت میدان مغناطیسی را افزایش دهیم كه مضر نباشد، تحقیقات كافی نشده است. اما چون دستگاه MRI بدون هیچ گونه اثر جانبی مضر، میدان مغناطیس به بزرگی ۱۵۰۰۰ گوس تولید می كند، طرفداران این روش ادعا می كنند كه قدرت درمانی آهن ربا خطری برای سلامتی ندارد. موارد منع مصرف مگنت تراپی عبارتست از:

  • سل فعال
  • باطري قلب (Pacemaker)
  • بيماري قارچي گسترده
  • خونريزي ها
  • بارداري
  • بيماري هاي ايسكميک قلب و اندام هاي تحتاني
  • سرطان
  پیشگیری از کمردرد با 11 روش ساده: کفش مناسب، تغذیه، ورزش و ...

اگرچه مغناطیس‌درمانی ریشه‌های خود را در طب باستان دارد، اما واقعیت این است که با کشف خاصیت مغناطیس توسط مایکل فارادی در قرن 18 میلادی، این روش یک شکل تازه گرفت و امروزه با استفاده از دستگاه‌های مختلف، از جمله آنچه در این مرکز استفاده می‌شود، تلاش برای بهینه‌سازی خواص درمانی آن صورت می‌گیرد. اثرات تحریکی این امواج بر تسریع رشد بافت‌های سخت مانند استخوان و بافت‌های نرم مانند عضلات، تاندون‌ها و اعصاب با مطالعات و تحقیقات مختلف تأیید شده است. گسترش گردش خون در ناحیه مورد نظر به دلیل خاصیت عبور امواج الکترومغناطیسی از تمام بافت‌ها و اعضا، منجر به نتایج قابل توجهی در کاهش تورم‌ها و التهابات عمقی اندام‌ها شده است. این امواج همچنین می‌توانند تعادل یونی را در دو طرف غشاء سلولی که به علت پاتولوژی دچار اختلال در تبادل یونی و عملکرد شده است، ایجاد کنند. این روش می‌تواند بسیاری از بیماری‌های رایج را به راحتی و بدون هیچ عوارض جانبی درمان کند.

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ