تزریق گاز اوزون (اوزون درمانی) برای درمان کمر درد و دیسک کمر

اوزون1

اوزون گونه‌ای واکنش‌پذیر از اکسیژن است که از خواصی منحصر به فرد برای بهبود عارضه‌های مختلف برخوردار است. اوزون به دلیل برخورداری از انرژی بالا به سرعت واکنش می‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد تا سیستم ایمنی بهتر بتواند با اجسام خارجی مقابله کند. در درمان اوزون تراپی با تزریق گازهای گرید پزشکی در موضع دردناک، سیستم‌های آنتی اکسیدان بدن فعال می‌شود. در اثر این فعال‌سازی فاکتورهای ایمنی در بدن آزاد می‌شود، یکی از این فاکتورهای ایمنی سیتوکین است که در ناحیه دردناک جریان پیدا می‌کند. سیستم طبیعی تسکین دهنده‌ی درد خود بدن در اثر تزریق فعال می‌شود. مواد شیمیایی خاصی به موضع دردناک فرستاده می‌شود که بافت را التیام می‌دهد و با توجه به نوع آسیب یا صدمه ستون فقرات یا عارضه اسکلتی ـ عضلانی، درد را کاهش می‌دهد یا حتی کاملاً از بین می‌برد.

آیا اوزون تراپی روش درمانی جایگزین مناسبی برای درمان دیسک کمر و کاهش درد کمر است؟

فهرست مطالب

اوزون تراپی (Ozone therapy) گزینه ایمن و موثری در مقایسه با جراحی به شمار می‌رود. شواهد تحقیقاتی نشان دهنده آنست که اوزون سطح پروستاگلاندین ( کیب ناشی از اسید چرب نااشباع و ضروری مانند آرشیدونیک اسید) مرکب در بدن که تورم و درد را فعال می‌کند، را کاهش می‌دهد. این به انقباض دیسک و بنابراین کاهش فشار بر اعصاب اطراف آن کمک می‌کند. این روش درمانی شامل ترکیب گاز اوزون و داروهای استروئیدی و تزریق مستقیم آن در ناحیه متاثر و تحت بی حسی موضعی می‌باشد. اوزون تراپی دارای حداقل ایجاد برش بوده و از اکثر دیگر روشهای درمانی، نه تنها در کاهش درد کمر بلکه در کاهش وابستگی به مسکن‌ها نیز موثرتر است. بیمارانی که برای درد کمر، اوزون تراپی را انجام دادند از کاهش چشمگیری در عدم توانایی‌شان خبر دادند. حتی برخی از بیماران، از برطرف شدن کامل درد برای یک دوره ماهه خبر دادند.

دکتر مویدنیا متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص درد، با سالها تجربه در زمینه درمان مشکلات مفاصل و ستون فقرات، با بهره گیری از دانش و تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات به شما می‌باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره‌های  03136282769 - 03136293575 تماس حاصل فرمایید.

انواع اوزون تراپی دیسک کمر

اوزون22

روش‌های مختلفی برای انجام اوزون تراپی دیسک کمر وجود دارد، متخصص بهترین روش را با توجه به شرایط بیمار توصیه می‌کند. اوزون تراپی دیسک کمر به سه روش زیر انجام می‌شود:

مستقیم در بافت

اگر اوزون تراپی برای درمان عارضه یا مشکل وخیم انجام شود، گاز اوزون مستقیم در بافت آسیب دیده تزریق می‌شود. گاز در پوشش محافظ تزریق می‌شود.

درون وریدی

برای درمان اختلال‌های داخلی، مانند HIV، گاز اوزون معمولاً در خون گرفته شده از خود بیمار حل می‌شود. سپس خون با گاز حل شده به وسیله سرم در موضع مورد نظر تزریق می‌گردد.

درون عضله

اکسیژن درمانی را می‌توان به روش تزریق درون عضلانی نیز انجام داد. در این روش گاز اوزون قبل از تزریق با خون یا آب استریل مخلوط می‌شود.

کاربرد اوزون تراپی در دیسک کمر

کاربرد

در سراسر جهان از گاز اوزون برای تسکین کمر درد ناشی از فتق دیسک استفاده می‌شود. اوزون با تعدیل واکنش تجزیه اسید آراشیدونیک، اسید چرب موجود در بافت‌ها، به پروستاگلاندین‌های التهابی بر التهاب دیسک اثر می‌گذارد. بنابراین با کم شدن مولفه‌های التهابی، درد نیز کاهش می‌یابد.

به علاوه اوزون تراپی دیسک کمر فواید دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

• اوزون تراپی درمانی با حداقل تهاجم است.
  • این درمان سرپایی است.
  • تزریق اوزون درمانی سریع است.
  • هزینه این درمان بسیار کمتر از جراحی است.
  • اکسیژن درمانی کاملاً بدون درد است.
  • دوران بهبود این روش بسیار کوتاه است.
  • عوارض اوزون تراپی کمتر از جراحی است.

ساز و کارهای فعالیت اوزون تراپی شامل موارد زیر است :

• غیرفعالسازی باکتری، ویروس ها، قارچ، مخمر و تک سلولی ها
  • تحریک متابولیزم اکسیژن
  • فعالسازی سیستم ایمنی بدن
  • تحریک تولید انرژی سلولی
  • پایین آوردن سطح اکسیداسیون در بدن

روند تاثیرگذاری اوزون تراپی دیسک کمر

اوزون3

اوزون گونه تغییر یافته‌ای از اکسیژن است که در مقادیر اندک در اتمسفر وجود دارد. اوزون اثر تخریبی بر روی موادی به نام پروتئوگلیکان، یعنی ماده اصلی تشکیل دهنده نوکلئوس پولپوزوس دارد، نوکلئوس پولپوزوس ماده ژلاتینی مانندی است که در وسط دیسک‌های ستون فقرات وجود دارد. گاهی اوقات نوکلئوس پولپوزوس از دیسک بیرون می‌زند، به عصب‌های نزدیک فشار می‌آورد و به درد عصب سیاتیک دامن می‌زند. گاز اکسیژن، اوزون در دیسک برآمده تزریق می‌شود. گاز مستقیماً با سوزن در دیسک تزریق می‌شود و حجم داخلی دیسک را کاهش می‌دهد. علت این کاهش حجم، اکسیداسیون پروتئوگلیکان‌ها، یعنی پروتئین‌های موجود در داخل مرکز ژلاتینی دیسک یا همان نوکلئوس پولپوزوس است. با کم شدن حجم دیسک، فشار روی عصب‌ها نیز کاهش می‌یابد. با کاهش فشار روی عصب نیز درد تخفیف می‌یابد.

آمادگی قبل از اوزون تراپی دیسک کمر

اوزون4

پزشک توصیه‌های لازم را برای آمادگی پیش از درمان اوزون تراپی دیسک کمر به بیمار ارائه می‌دهد. پزشک ابتدا از بیمار خون می‌گیرد، سپس آن را با گاز اوزون مخلوط می‌کند و مخلوط حاصل را در موضع مورد نظر تزریق می‌کند. اگر خون گیری از بیمار برای تهیه ترکیب لازم باشد، بیمار باید شب قبل از درمان به خوبی استراحت کند و صبح یک صبحانه مقوی و سالم میل کند. همچنین بیمار باید مایعات فراوان بنوشد تا آب بدن تامین شود.

مراحل اوزون درمانی

مراحل

مقدار کمی مخلوط (5 ـ 3 میلی لیتر مخلوط گاز اوزون/ اکسیژن با غلظت mg/ml 35 ـ 30 اوزون) مستقیماً در مرکز فضای intersomatic و با توجه به محل فتق دیسک تزریق می‌شود، اما در روش غیرمستقیم، مخلوط اکسیژن ـ ازون (موسوم به طب سوزنی شیمیایی) در عضلات اطراف مهره‌های ستون فقرات و با توجه به metamers دیسک برآمده تزریق می‌شود؛ درصد موفقیت روش مستقیم و غیرمستقیم به ترتیب 80 و 73 درصد است. تاکنون بیش از یک میلیون بیمار از مزایای اوزون تراپی دیسک کمر برخوردار شده‌اند.

مقدار اوزون مورد استفاده به صورت فرد به فرد و پس از معاینات دقیق پزشکی توسط متخصص مجرب در زمینه اوزون تراپی مشخص می‌شود.

سوالات خود را از دکتر بپرسید.

عوارض جانبی

عوارض

با وجود این که اوزون تراپی دیسک کمر می‌تواند باعٍث بهبود بسیاری از بیماری‌ها شود ،اما مانند هر روش درمانی دیگر معایبی نیز دارد که عبارتند از:

• گاز اوزون به دلیل داشتن سه اتم، ناپایدار است. این ناپایداری واکنش‌پذیری اوزون را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند.
  • قرار گرفتن در معرض غلظت بالایی از اکسیژن به گلبول‌های قرمز آسیب می‌زند، بنابراین اندازه‌گیری باید بسیار دقیق باشد.

هزینه

برآورد هزینه اوزون تراپی دیسک کمر دشوار است، چون درمان هر بیمار با توجه به عارضه موجود انجام می‌شود و طول درمان متغیر است.

پرسش‌های متداول

پرسش‌های

اوزون، اکسیژن فعال شده است. اوزون در طبیعت بسیار اندک است. اکسیژن را می‌توان تنفس کرد، در صورتیکه نباید اوزون را استنشاق نمود. اوزون را معمولا در سوفله کردن (دمیدن بخار به درون) (توسط میله جراحی کوچک) به درون مقعد یا واژن یا گوش به کار می‌گیرند؛ می‌توان آن را با استفاده از سرم نمکی، درون یا اطراف مفاصل، به صورت زیرپوستی تزریق نمود یا به شکل روغن اوزونی شده به کار گرفته شود. اوزون در سطح ماهیچه ای دو کار انجام می‌دهد: اکسیژن‌زنی و اکسیداسیون . بنابراین از اکسیژن ساده قوی تر است.

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، E، A و B، کاروتن و متیونین، سیستئین، لوسین و سلنیوم در زمان اوزون درمانی به منظور محافظت در برابر اکسیداسیون به بیمار داده می‌شود. با این توصیف بهتر است در مدتی که اوزون درمانی انجام می‌دهید، ویتامین‌های نام برده را مصرف نکنید. در روز تزریق مواد مغذی فوق را مصرف نکنید، البته مصرف اقلام خوراکی مدتی پس از تزریق اشکالی ندارد. مواد معدنی و مولتی ویتامین‌های دیگر را می‌توان بدون بروز کم‌ترین مشکلی همراه با اوزون درمانی مصرف کرد.

سطح بالای ویتامین C وریدی در پکیج‌های IV به شکل یک کمک اکسایش و نه یک ضد اکسایش درست مانند شکل قرصی یا پودری آن – عمل خواهد نمود. کمک اکسایش به ایجاد واکنش در سلول‌های شما و ایجاد رادیکال‌های آزاد و بهبود بدن شما به همان شکلی که اوزون عمل می‌کند، خواهد کرد.

با اینکه درمان به وسیله اوزون و IV به عنوان مکمل عمل می‌کنند، با این وجود پزشکان استفاده از دوزهای پودری و قرصی ویتامین C را یک ساعت قبل و بعد از درمان به وسیله اوزون، توصیه نمی کنند. نزدیک شدن این دو، می‌تواند اثر درمانی اوزون را برعکس کند.

رژیم غذایی سالم برای موفقیت اوزون تراپی بسیار مهم است. به این ترتیب بخشی از اوزون تزریق شده به دلیل واکنش دادن با مواد زائد و غیرضروری موجود در غذای مصرفی هدر نمی‌رود. می‌توان گفت که رژیم مخصوص اوزون تراپی، غذاهای سالم و نه فست فودهای مورد علاقه اکثر ما است، البته توصیه می‌کنیم چنین رژیمی را همواره رعایت کنید؛ برای مثال سعی کنید غذاهای فراوری شده و مسموم را از برنامه غذایی خود حذف کنید. یک رژیم غذایی سالم از 20 % کربوهیدرات‌های پیچیده، 10 % یا کمتر چربی و مخلوط مواد مغذی و پروتئین تشکیل می‌شود. البته بهتر است چربی حیوانی، برای مثال گوشت قرمز میل نکنید. اگر حذف کامل گوشت قرمز برایتان مقدور نیست، حداقل مصرف آن را به حداقل برسانید. به هیچ وجه چربی تشکیل شده از روغن‌های فرابکر را مصرف نکنید.

کاملا ! وظیفه اصلی اوزون، پاکسازی است و یکی از بهترین راهها در رفع سموم بدن است. مسائل سلامتی بسیاری با تجمع سموم ناشی از غذا، آب و محیط آغاز شده و می‌تواند منجر به انسداد مجاری شود. با پاکسازی تک تک سلول‌ها در بدن، فضای کافی برای بدن به منظور عملکرد در بالاترین سطح خود را ارائه می‌نمایید.

بله، اوزون هیچگونه ناسازگاری با داروها ندارد و از آنجاییکه اوزون تراپی ادامه یافته و بدن بهبود می‌یابد، ممکن است دیگر نیازی به دارو نباشد.

اگر این روند توسط فرد آموزش دیده و با استفاده از رویه‌های درمانی صورت گیرد، ممکن نیست مقدار زیادی از اوزون وارد بدن شود چرا که زمانی که بافتها از اوزون اشباع می‌شوند، فرد دچار سرفه شده و دچار درد در سینه خواهد شد و متخصص باید بلافاصله درمان را قطع کند.

اگر این درمان توسط فرد خبره و کارشناس در درمان به وسیله اوزون یا پرولوزون رخ دهد، اوزون تراپی فوق العاده ایمن خواهد بود و عوارض جانبی نیز به همراه نخواهد داشت.

اگر اورزون به طور مستقیم استنشاق شود، می‌تواند منجر به بروز مسائلی در ریه‌هایتان شود. اگر مقدار کمی از آن نیز استنشاق شود، می‌تواند منجر به بروز درد سینه، سرفه، تنگی نفس، درد گلو و درد ریه شود. این خطرات تقریبا نزدیک به صفر است. مدت زمان در معرض اوزون بودن نیز نقش مهمی ایفا خواهد نمود. اوزون تراپی را نباید در افراد مبتلا به دیابت به کار گرفت.

کمبود 6 دی هیدروژن فسفات، پرکاری تیروئید کنترل نشده در سه ماهه اول بارداری و دیگر شرایط خاص.

تعداد دفعات و توالی مورد نیاز جلسات درمانی با توجه به شدت شرایط شما، سن و وضعیت کلی سلامتی متفاوت خواهد بود. تعداد جلسات درمانی می‌تواند تا 20 تا و توالی آن از هر روز تا چند مرتبه در هفته خواهد بود. پزشک این مسائل را با شما مورد بحث قرار خواهد داد و مناسب ترین تعداد جلسات و توالی آنها را انتخاب خواهد نمود.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.