دیسکوپلاستی

دیسکوپلاستی مدرن‌ترین و بدون خونریزی ترین روش درمان دیسکوپاتی، چه در گردن و چه در ستون فقرات کمری است. این یک روش جراحی حداقل تهاجمی ‌می‌باشد.

این روش شامل تزریق یک ماده ژلاتینی خاص (متشکل از الکل اتیل، سلولز و ماده رادیوپک – دیسکوژل) از طریق پوست در داخل دیسک بین مهره‌ای است که دچار تحلیل قرار گرفته است. بیهوشی عمومی ‌لازم نیست چرا که مداخله اصلاً خونریزی ندارد. از بی حسی موضعی در نقاط ورودی سوزن‌های ظریف مخصوص استفاده می‌شود.

این ماده تحت نظارت فلوروسکوپی با دستگاه‌های مخصوص در دیسک تخریب شده تزریق می‌شود که اجازه می‌دهد تا جراح کنترل خود روی جراحی را در طول عمل حفظ کند.

استفاده از دیسکوژل: درمان بیرون‌زدگی دیسک بدون جراحی

فتق دیسک (بیرون‌زدگی دیسک) یکی از دلایل عمده کمردرد و ناراحتی در ناحیه گلوتئال و پاها است. همه گروه‌های سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

این علائم در اثر بیرون‌زدگی دیسک‌های بین مهره‌ای است که به اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند. اگر علائم خود به خود یا تحت درمان محافظه کارانه (مثلاً فیزیوتراپی) برطرف نشوند، معمولاً برای از بین بردن افتادگی دیسک، یک روش جراحی مغز و اعصاب در کانال نخاعی لازم است. اگر بعد از جراحی بافت اسکار ایجاد شود، می‌تواند علائمی ‌شبیه افتادگی دیسک برداشته شده ایجاد کند: از این وضعیت به “سندرم کمر شکست خورده” یاد می‌شود.

بدون نیاز به یک روش جراحی، می‌توان فتق دیسک را با یک روش کم تهاجمی ‌با استفاده از دیسکوژل درمان کرد. دیسکوژل هسته دیسک بین مهره‌ای را به گونه‌ای اصلاح می‌کند که فتق دیسک برطرف شود. درمان با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. دیسکوژل بدون نیاز به باز کردن کانال نخاع از طریق یک سوزن ظریف به دیسک بین مهره‌ای وارد می‌شود. میکروتراپی تحت راهنمایی دقیق ارائه شده توسط توموگرافی کامپیوتری انجام می‌شود. تشکیل اسکار در این روش وجود ندارد. این روش بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از آن، بیمار می‌تواند به خانه بازگردد. بستری در بیمارستان و فیزیوتراپی بعد از عمل ضروری نیست.

میکروتراپی داخل دیسک با دیسکوژل تسکین سریع درد را به همراه دارد

کمردرد یکی از شایع‌ترین شکایات پزشکی در جهان غرب است. تا ۸۰٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر مشکل اولیه طی چند روز خود به خود برطرف نشود، از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام آر آی) برای آزمایش تشخیصی استفاده می‌شود.

اسکن MRI ویژه برای شناسایی قابل اعتماد منبع درد لازم است.

با این وجود، هر اسکن MRI برای نشان دادن دلیل شکایت بیمار مناسب نیست. دلیل این امر این است که درد ناشی از التهاب است که باید شناسایی شود. با این حال، این فرآیند تنها با استفاده از ماده حاجب MRI و روش‌های تصویربرداری خاص امکان پذیر است که می‌تواند التهاب را آشکار کند و آن را به طور قابل اعتماد از یافته‌های دیگر متمایز کند. در بعضی موارد و اسکن MRI اضافی در شرایط تحمل وزن (ام آر آی  شبیه سازی up-right) لازم است.

فتق دیسک (بیرون زدگی دیسک) به عنوان علت کمردرد و تحریک عصب

فتق دیسک معمول است. با این وجود، فقط در ۵٪ موارد، افتادگی دیسک دلیل شکایات بیمار می‌باشد. از این موارد، فقط تعداد کمی ‌باید تحت عمل جراحی قرار گیرند (سندرم دم اسبی، فلج سریع پیشرونده). اکثریت را می‌توان محافظه کارانه (با فیزیوتراپی و غیره) یا با میکرو درمانی حداقل تهاجمی ‌درمان کرد.

درمان فتق دیسک (برآمدگی دیسک) با دیسکوژل

آخرین پیشرفت در این زمینه، میکروتراپی داخل دیسکی با دیسکوژل است. این روش درمانی، که توسط محققان فرانسوی ایجاد شده است، از الکل انعقادی مخلوط شده با ماده حاجب استفاده می‌کند، که از طریق یک لوله نازک مستقیم به دیسک بین مهره‌ای تزریق می‌شود، که به نوبه خود منجر به کاهش فشار روی اعصاب نخاعی تحت تأثیر در طی چند ساعت تا چند روز می‌شود.

روش مداخله را می‌توان به صورت سرپایی با بی حسی موضعی و بدون درد انجام داد.

دیسکوژل چگونه عمل می‌کند؟

دیسکوژل

داروی تزریق شده در مرکز دیسک با ایجاد اثر اسمزی، مواد مایع فتق را به تدریج از محیط پیرامون به مرکز هسته جذب می‌کند. از این طریق یک هسته دیسک جدید بازسازی می‌شود، به طور موازی فتق و در نتیجه فشاری که وارد می‌کند، برداشته می‌شود. علاوه بر این، دیسکوژل هر شکاف ناشی از جوش خوردن دیسک (حلقه الیافی) را که به دلیل از بین رفتن آن رخ می‌دهد، مهر و موم می‌کند. به این ترتیب خروج مواد التهابی به ریشه‌های عصبی مهار می‌شود. در نتیجه ی این پروسه، اصطلاح پزشکی صحیح این روش “نوکلئولیز” است زیرا در اصل هسته پالپوسوس دیسک بین مهره‌ای را تخریب می‌کند.

در چه مواردی می‌توان دیسکوژل استفاده کرد؟

تکنیک دیسکوپلاستی می‌تواند برای درمان فتق دیسک بین مهره‌ای نه تنها در گردن، بلکه در کمر نیز استفاده شود. یکی از مزایای مقایسه‌ای آن این است که امکان درمان همزمان نه تنها یک، بلکه دو، سه یا چند دیسک رنج‌آور را نیز فراهم می‌کند. یک مزیت دیگر این روش این است که می‌توان آن را با ماده بیهوشی و همجوشی کورتیزون برای مفاصل مهره‌ای ترکیب کرد، کاری که من معمولاً برای بیماران خود انجام می‌دهم. بنابراین بیمار در یک جلسه قادر به مقابله دائمی ‌با یک مشکل مزمن است که به شدت بر زندگی روزمره شخصی و حرفه‌ای او تأثیر می‌گذارد.

موفقیت در عمل با دیسکوژل چقدر است؟

هنگامی ‌که این روش در چارچوب تشخیص صحیح اعمال می‌شود، میزان موفقیت بیش از ۷۵٪ است. مزیت فوق‌العاده مهم این روش این است که این یک روش جراحی حداقل تهاجمی ‌است که با بی حسی موضعی اعمال می‌شود و به بیمار اجازه می‌دهد در همان روز عمل به خانه برگردد.

مزایای این روش چیست؟

مزایای دیسکوپلاستی

مزایای دیسکوپلاستی از راه پوست با دیسکوژل برای درمان مشکلات مربوط به فتق دیسک بین مهره‌ای بسیار زیاد و واضح است. به طور مشخص عبارتند از:

• این روش از راه پوست است و شامل جراحی نیست.
  • بیمار نیازی به بیهوشی ندارد.
  • هیچ برش جراحی، خونریزی، خطر التهاب یا بخیه‌ای که باید کشیده شود وجود ندارد.
  • قابلیت درمان بیش از یک دیسک وجود دارد.
  • لازم نیست بیمار در بیمارستان بستری شود و پس از اتمام تزریق می‌تواند بیمارستان را ترک کند.
  • طبق مطالعات اخیر، تا ۹۰٪ بیماران تحت دیسکوپلاستی از انجام عمل جراحی سنگین‌تر و دردناک‌تر در آینده (مثلاً همجوشی ستون فقرات) اجتناب کردند.

مضرات این روش چیست؟

مشکل این روش، اگر بتوان آن‌ها را عیب دانست، شامل این واقعیت است که این روش فقط با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و در نتیجه، بیمار هر آنچه را که اتفاق می‌افتد را متوجه می‌شود.

چه زمانی بیماران از بیمارستان مرخص می‌شوند؟

کل این عمل بیش از ۱۵ دقیقه طول نمی‌کشد و بیمار بعد از ۳-۴ ساعت از کلینیک خارج می‌شود. در هفته اول باید از انجام کارهای سنگین پرهیز شود و او بدون درد به زندگی عادی خود بازمی‌گردد. پزشک فقط بیمار را در یک ماه، دو ماه و شش ماه بعد از عمل بررسی می‌کند.

درصد افرادی که می‌توانند این روش را انجام دهند چقدر است؟

بر اساس مطالعات، ۷۰-۸۰٪ از افراد در یک دوره از زندگی خود به کمر درد (درد پایین کمر) مبتلا می‌شوند. اگر این درد به دلیل دیسک بین مهره‌ای باشد، با حداقل محدودیت (به عنوان مثال به جز در حالت دیسک شکسته) بیمار می‌تواند این روش را انجام دهد، به شرطی که علائم برای مدتی مداوم وجود داشته باشند.