تزریق در مفصل فاست برای درمان دیسک و درد ستون فقرات و سندرم فاست

مفصل فاست یک مفصل سینوویال در ستون فقرات است که به این دلیل که دارای کپسول مفصلی، غضروف مفصلی، و منبع عصبی است و می‌تواند دردناک شود به مفصل زانو یا باسن شباهت دارد. مفاصل فاست جفت هستند (در هر طرف یک مفصل) و در تمام طول ستون فقرات، از بالای ستون فقرات گردنی تا در قسمت تحتانی کمر، ادامه دارد.

چه عواملی باعث درد مفصل فاست می‌شود؟

دلایل عمده درد مفصل فاست شامل آرتروز، بیماری دژنراتیو ستون فقرات، و تروما می‌باشد. در صورت عدم وجود صدمه یا تصادف، شایع‌ترین علت درد مفاصل فاست میانی، بیماری انحطاط ستون فقرات یا آرتریت است. بنابراین، بیماران مسن بیشتر به درد مفصل فاست مبتلا می‌شوند. در صدمات ناشی از ضربات گردن که معمولاً در حوادث وسایل نقلیه موتوری و سایر حوادث آسیب‌زا مشاهده می‌شود، مفاصل فاست ستون فقرات گردنی می‌توانند دچار آسیب شوند و این آسیب می‌تواند منجر به درد مزمن گردن و سردرد شود.

علائم سندرم فاست چیست؟

علائم مفاصل فاست دردناک در ناحیه کمر (ستون فقرات کمر) شامل درد کمر و درد در ناحیه باسن ، کفل، ران و ناحیه کشاله ران است. علائم مفاصل فاست دردناک در ناحیه ستون فقرات گردنی (سندرم فاست گردنی) شامل درد گردن، کمر، درد شانه و سردرد است. در سایر بیماری‌ها، بخصوص در بیماران مبتلا به کمردرد، نیز ممکن است علائم مشاهده شده در سندرم فاست وجود داشته باشد، مثل درد دیسکوژنیک (دیسک بین مهره‌ای دردناک)، درد مفصل ساکروایلیاک (SI مفصل) و سندرم درد میوفاسیال باشد.

تزریق مفصل فاست چگونه انجام می‌شود؟

تزریق مفصل فاست یک روش درمانی ساده، ایمن و مؤثر با حداقل میزان تهاجم برای درد ستون فقرات است که شامل تزریق یک داروی استروئیدی مشابه کورتیزون به مفاصل فاست در ستون فقرات است. از هدایت اشعه ایکس (فلوروسکوپی) برای شناسایی مفاصل فاست و هدایت محل قرارگیری سوزن استفاده می‌شود. تزریق تحت بی‌حسی موضعی و در بعضی مواقع با تزریق آرام‌بخش داخل وریدی انجام می‌شود. بیماران در این روش کاملاً بی‌حس و کاملاً خواب نیستند زیرا انجام این کار غیر ضروری و خطرناک است. بسته به محل و غلبه (سمت) درد گردن یا کمر، این روش تقریباً 10 الی 15 دقیقه طول می‌کشد و پس از آن یک دوره بهبودی کوتاه قبل از ترخیص لازم خواهد بود.

آیا تزریق باعث صدمه و آسیب می‌شود؟

تزریق بی‌حسی موضعی (داروی بی حسی) در ابتدای عمل ممکن است در عده‌ای احساس سوزش ایجاد کند، اما تزریق در مفصل فاست روشی است که تحمل آن، علیرغم روش‌های متداول دیگر، برای بیمارانی که در سنین مختلفی از اواسط نوجوانی تا بالای نود سال قرار دارند، بسیار راحت است.

برای آمادگی تزریق چه کاری باید انجام دهم؟

در روز تزریق شما نباید حداقل هشت (8) ساعت قبل از عمل چیزی بخورید یا بنوشید. اگر قرار است در طول عمل داروی آرام‌بخش دریافت کنید، باید شخصی همراه شما باشد تا شما را به خانه ببرد. اگر معمولاً برای فشار خون بالا یا هر نوع بیماری قلبی از دارو استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که این دارو را در زمان معمول خود با یک جرعه آب قبل از عمل مصرف کنید. اگر در حال استفاده از هر نوع دارویی هستید که می تواند خون را رقیق و خونریزی بیش از حد ایجاد کند، باید با پزشک خود مشورت کنید که آیا لازم است قبل از عمل این دارو را قطع کنید یا خیر. این داروهای ضد انعقاد خون معمولاً برای محافظت از بیمار در برابر سکته مغزی، حمله قلبی یا سایر وقایع انسداد عروقی تجویز می‌شوند. بنابراین پزشکی که مسئول کنترل درد شماست نمی‌تواند برای قطع این داروها تصمیم بگیرد، بلکه پزشک معالج اصلی یا فوق تخصص (قلب و عروق) است که آن دارو را تجویز و مدیریت می‌کند. نمونه‌هایی از داروهایی که می‌توانند باعث افزایش خونریزی در طی جراحی شوند عبارتند از: کومادین، پلاویکس، آگرنوکس، پلتال، تیکلید، و لونوکس.

پس از تزریق چه انتظاری باید داشته باشم؟

هنگامی که اثر بی‌حسی موضعی، که برای بی‌حس کردن پوست استفاده می‌شود، از بین می‌رود، احتمالاً در محل قرارگیری سوزن‌ها احساس ناراحتی خواهید داشت. اگرچه تسکین درد با روش تزریق مفصل فاست بطور کلی در طی 3 تا 5 روز اتفاق می‌افتد، اما برخی از بیماران قبل یا بعد از این دوره زمانی، بهبودی را تجربه می‌کنند. بیماران دیابتی باید آماده افزایش قند خون خود در چند روز اول پس از تزریق باشند و بر این اساس باید قند خون خود را کنترل کنند.

بعد از تزریق چه باید کرد؟

پس از ترخیص و رفتن به خانه، باید برای استراحت و آرامش خود برنامه ریزی کنید. اگر در محل تزریق احساس درد می‌کنید، استفاده از کمپرس یخ در منطقه می‌تواند مفید باشد. اگر آرام بخش وریدی دریافت کرده‌اید، حداقل به مدت 8 ساعت نباید رانندگی کنید. معمولاً به بیماران توصیه می‌شود که بعد از این نوع تزریق به خانه بروند و به محل کار خود باز نگردند. بیشتر افراد یک روز بعد از تزریق کار خود را آغاز می‌کنند.

در طول درمان به چند تزریق نیاز دارم؟

برخلاف سایر روش‌های انجام شده برای درد ستون فقرات (یعنی تزریق استروئید اپیدورال)، تزریق مفصل فاست به صورت سری و پشت سر هم انجام نمی‌شود. بنابراین بیماران 4-6 هفته پس از این عمل معمولاً برای پیگیری درمان به مطب مراجعه می‌کنند و قبل از این زمان هیچ تزریق مضاعفی انجام نخواهد شد.

آیا تزریق مفصل فاست می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد؟

عوارض جانبی ناچیز از داروهای تزریق شده غیر معمول نیست و ممکن است شامل تهوع، خارش، بثورات پوستی، گرگرفتگی صورت و عرق کردن و موارد دیگر باشد. برخی از بیماران به مدت یک یا دو روز بعد از تزریق متوجه افزایش یا تشدید درد خود می‌شوند. خوشبختانه تزریق در مفصل فاست ویژگی‌های ایمنی بسیار خوبی دارد و عوارض جدی آن بسیار نادر است. هرچند، درست مانند هر روش پزشکی دیگری، عوارض بالقوه‌ای نیز در ارتباط با این روش وجود دارد. پزشکان در مورد این موارد با شما صحبت خواهند کرد و از شما می‌خواهند قبل از انجام هر کاری، فرم رضایت را با دقت بخوانید و امضا کنید.

آیا در صورت بازگشت درد، می‌توان این تزریق‌ها را تکرار کرد؟

اگر مجموعه اول تزریق مفصل فاست به مدت سه ماه یا بیشتر درد شما را تسکین داد، در صورت بازگشت درد می‌تواند تکرار شود. اما اگر بعد از این روش درمانی، تسکین درد نداشته باشید یا فقط به مدت کوتاهی درد شما آرام شد، ممکن است به سایر روش‌های درمانی نیاز داشته باشید.

آیا درمانی برای سندرم فاست وجود دارد که ماندگار باشد؟

بله. در واقع می‌توان عصبی را که مفاصل دردناک فاست را ایجاد می‌کند؛ با روش نوروتومی مفصل فاست/ تخریب توسط رادیوفرکانسی، تخریب کرد یا سوزاند. این یک روش سرپایی شبیه به تزریق مفصل فاست است، اما به جای تزریق دارو برای کاهش التهاب مفاصل فاست، پزشک سوزنی را در کنار اعصابی قرار می‌دهد که مفاصل دردناک فاست را ایجاد می‌کند، نوک سوزن را با انرژی رادیوفرکانسی گرم و عصب موردنظر را از بین می‌برد. نتیجه موفقیت‌آمیز پس از روش نوروتومی مفصل فاست/ تخریب توسط رادیوفرکانسی می‌تواند منجر به تسکین درد شود که تا 18 ماه ادامه خواهد داشت. همه بیماران مبتلا به گردن یا کمردرد برای این روش مناسب نیستند. در حقیقت، بیماران قبل از انجام این مرحله باید به یک روش تشخیصی انسداد اعصاب پاسخ مثبت دهند.