کاربرد تزریق پی آر پی(PRP) در طب فیزیکی(رفع مشکلات مفاصل و دردها)

پلاسمای غنی از پلاکت

پلاسمای سرشار از پلاکت یا PRP محلولی است که با تزریق کردن آن، فرایند التیام‌بخشی خود بدن برانگیخته می‌شود. پلاسما یکی از اجزاء خون و حاوی فاکتورها یا پروتئین‌های خاص است، همچنین پلاسما عامل لخته شدن خون محسوب می‌شود. پلاسما حاوی پروتئین‌هایی است که به رشد سلولی کمک می‌کند. پلاکت از قابلیت بالایی در تسهیل روند التیام عضله، تاندون و رباط برخوردار است. درمان درد با پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) یک درمان غیرجراحی جدید است که با برانگیختن فرایند التیام‌بخشی دراز مدت بدن به تسکین درد عارضه‌های عضلانی اسکلتی کمک می‌کند.

پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک روش درمانی ایمن، موثر و ابتکاری برای درد مفاصل، آسیب‌های تاندون و مشکلات کمر است. مزایای استفاده از PRP در مقایسه با سایر روش‌ها عبارتند از: کاهش زمان از کار افتادگی و نتایج بهبود یافته. PRPاز پلاکت‌های خون خود بیمار استفاده می‌کند تا روند بهبود طبیعی بدن را شروع کرده و بهترین تسکین درد را فراهم کند.

برای دریافت بهترین نتیجه از تزریق پی آر پی لازم است که متخصص طب فیزیکی تجربه و تکنیک خاص این نوع درمان را داشته باشد. بنابراین انتخاب پزشک متخصص باید با دقت انجام گیرد.

دکتر مویدنیا متخصص طب فیزیکی و فوق تخصص درد، با سالها تجربه در زمینه درمان مشکلات مفاصل و ستون فقرات، با بهره گیری از دانش و تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات به شما می باشد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 03136293575 تماس حاصل فرمایید.

مزایای استفاده از پی آر پی

مزایای PRP ]

درد تاندونیت را کاهش میدهد - بسیاری از افراد به جراحی و فیزیوتراپی روی می‌آورند تا به کاهش درد تاندونیت کمک کنند. با این حال، تزریق پلاکت‌ها به‌طور مستقیم در منطقه آسیب‌دیده اجازه می‌دهد تا بدن به طور طبیعی بهبود یابد، در حالی‌که درد را کاهش داده، عملکرد مفاصل را بهبود بخشیده و بافت آسیب دیده را ترمیم می‌کند.• آسیبهای بدون واکنش را درمان میکند - برخلاف داروهای مسکن درد، درمان PRP موجب کاهش درد مزمن درازمدت می‌شود. این درمان به درمان سفتی عضلانی که می‌تواند بر حرکت، خواب و ورزش اثر بگذارد نیز کمک می‌کند.• پوست را شاداب میکند - درمان PRP می‌تواند برای بازسازی صورت نیز استفاده شود. همانند سایر درمان‌های PRP، PRP برای استفاده آرایشی کمک می‌کند بافت پوست صاف شده، چین و چروک آن کاهش یافته و آن را بهبود می‌بخشد.• 100٪ طبیعی - درمان PRP 100٪ طبیعی، غیر جراحی و غیر تهاجمی است.

چه شرایطی هدف تزریق PRP است؟

چه شرایطی هدف تزریق PRP است

روش درمانی پی آر پی کاربردهای زیادی دارد که تعدادی از آن ها عبارتند از:

درمان آسیب دیدگی‌ها و درد مزمن مقاوم به دیگر درمان‌ها

PRP راه‌حلی مناسب برای بیمارانی است که نتوانسته‌اند با انجام درمان‌های دیگر بر درد مداوم، گرفتگی عضلانی و محدودیت دامنه حرکتی خود غلبه کنند، به سختی می‌توانند حرکت کرده و ورزش کنند، از اختلالات خواب و محدودیت‌ها و عوارض دیگر رنج می‌برند. بدن به مرور زمان توانایی تشخیص دادن این که کدام ناحیه‌ها نیاز به درمان دارد، را از دست می‌دهد، به ویژه اگر آسیب دیدگی مزمن، فرسایش یا تحلیل رفتن و عارضه‌هایی چون التهاب مزمن تاندون درد شدیدی را ایجاد کرده باشد. به همین دلیل بسیاری از متخصصین بر این باوراند که پی آر پی (PRP) به دلیل افزایش تحریک طبیعی و دربرداشتن فاکتورهای رشد، یکی از بهترین انواع پرولوتراپی برای آسیب‌های مزمن محسوب می‌شود.

کاهش علائم التهاب تاندون

تاندون‌ها باندهای سخت و ضخیمی از بافت هستند که عضله را به استخوان وصل می‌کنند. آنها معمولا پس از آسیب به کندی بهبود می‌یابند.

پی آر پی به درمان آسیب‌های ورزشی، مانند آسیب دیدگی‌های تاندون آشیل یا مشکلات آرنج از قبیل تنیس البو (اپیکوندیلیت یا آرنج تنیس بازان)، التهاب یا پارگی تاندون‌های اکستنسور یا فلکسور و پارگی رباط‌های جانبی و جانبی رادیال کمک می‌کند.

کاهش علائم آرتروز

درمان پی آر پی و سلول‌های بنیادی به دلیل دربرداشتن فیبروبلاست‌های سینوویال و فاکتورهای رشد هپاتوسیت، تاثیر قابل توجهی بر بازیابی هیالورونیک اسید دارد. این اثرها به ویژه برای بیمارانی مفید است که به دلیل ابتلا به آرتروز از یکی از شایع‌ترین علائم این بیماری یعنی زانو درد رنج می‌برند.

کمک به بهبود عارضه‌هایی مانند خار پاشنه و زانوی دوندگان

پی آر پی علاوه بر کمک به درمان آرتروز برای بیماران دچار آسیب دیدگی یا آسیب ورزشی زانو یا پا درد نیز مفید است. بیمارانی که از عارضه زانوی دوندگان و التهاب آرنگ کف پا یا خار پاشنه رنج می‌برند، می‌توانند با انجام PRP سریع‌تر بهبود یابند.

تسکین درد پایین کمر

پی آر پی یکی از روش‌های متداول درمان درد مزمن پایین کمر است و تقریباً 60 % از بیمارانی که از این روش درمانی استفاده کرده‌اند، بهبود قابل توجهی را از نظر وضعیت اندامی و پایداری تجربه کرده و دردشان نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. درصد زیادی از موارد کمر درد مزمن از پارگی یا برآمدگی (فتق) دیسک، عارضه‌های اسکلتی عضلانی، ناپایداری رباط و وضعیت اندامی نامناسب نشأت می‌گیرد. این عارضه‌ها به مرور به بافت آسیب می‌زند و غالباً منجر به آسیب دیدگی یا دردی می‌شود که در بدن منتشر می‌گردد. برای مثال درد از پایین کمر در پایین پا پخش می‌شود. پی آر پی با درمان رباط‌های ساختاری (مانند رباط‌های خاصره‌ای کمری، ساکروایلیاک، کمری خاجی یا لومبوساکرال و سوپرااسپیناتوس) و بهبود پایداری و توزیع وزن درد پایین کمر را نیز تسکین می‌دهد.

آسیبهای حاد

پزشکان از تزریق PRP برای درمان آسیب‌های ورزشی حاد، مانند عضلات کشیده شده همسترینگ یا رگ به رگ شدن زانو استفاده کرده‌اند.

ترمیم پس از جراحی

گاهی اوقات پزشکان از تزریق PRP پس از جراحی برای ترمیم تاندون پاره شده (از قبیل تاندون روتار کاف شانه ) یا رباط‌های پاره شده (مانند رباط صلیبی قدامی ) استفاده می‌کنند.

چگونه برای تزریق PRP آماده شوید؟

به‌طور کلی، چندین مرحله برای آماده شدن پیش از تزریق PRP وجود دارد. هرچند، PRP را می‌توان به روش‌های مختلف تزریق کرد. به عنوان مثال، گاهی اوقات یک محلول بی‌حس کننده موضعی لیدوکائین، پیش از تزریق به پوست سرتان مالیده می‌شود. برای این که این کار انجام شود، ممکن است مجبور شوید زودتر به جلسه درمان بروید. در مواقع دیگر، یک بی‌حس کننده موضعی با PRP مخلوط می‌شود تا هرگونه ناراحتی را کاهش دهد. گاهی اوقات پزشک شما PRP را در طی یک عمل جراحی تزریق خواهد کرد. در این حالت، آماده شدن برای تزریق PRP شامل پیگیری توصیه‌های جراح در مورد پیش از جراحی می‌شود.

مراحل تزریق پی آر پی

pi-ar-pi3

در اینجا آنچه که از یک فرآیند تزریق PRP معمولی انتظار می‌رود بیان می‌شود:• پزشک یک نمونه از خون شما را می‌گیرد. مقدار نمونه به جایی که PRP تزریق خواهد شد بستگی دارد. به عنوان مثال، مقدار خون گرفته شده برای تزریق به پوست سر برای یک مطالعه 20 میلی لیتر بود. این مقدار کمی بزرگتر از یک قاشق چای‌خوری است.• خون در یک سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. این دستگاهی است که بسیار سریع چرخش می‌کند و باعث می‌شود اجزاء خون جدا شوند. پروسه جداسازی حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.• یک تکنسین پلاسمای جدا شده را می‌گیرد و برای تزریق در داخل منطقه مورد نظر آماده می‌کند.• پزشکان اغلب از تصویربرداری، از قبیل سونوگرافی استفاده می‌کنند تا مناطق مشخص تزریق، مانند تاندون را مشخص کنند. پزشک شما سپس PRP را به منطقه آسیب‌پذیر تزریق می‌کند.این روند معمولا حدود یک ساعت طول می‌کشد.

مراقبت پس از تزریق پی آر پی

پس از تزریق پی آر پی التهاب، درد و ورم موقتی ایجاد می‌شود. غالباً از بیمار خواسته می‌شود که چند روز استراحت کند و به مفصل تزریق شده فشار نیاورد. همچنین پزشک به بیمار توصیه می‌کند که پس از تزریق:

• مسکن ضدالتهابی مصرف نکند، پزشک مسکن مناسب را تجویز خواهد کرد.
  • از چوب زیربغل استفاده کند و برای محافظت و بی‌حرکت نگه داشتن مفصل تزریق شده بریس و یا آتل ببندد.
  • روزانه چند بار، هر بار به مدت 20 ـ 10 دقیقه کمپرس سرد روی موضع قرار دهد تا درد و ورم کاهش یابد. البته برخی پزشکان کمپرس گرم را توصیه می‌کنند.

از آنجایی که تزریق PRP برای ترویج بهبودی یا رشد در نظر گرفته شده است، پس از دریافت تزریق، ممکن است تفاوت فوری را متوجه نشوید. با این وجود، در عرض چند هفته یا چند ماه، ممکن است متوجه شوید که نسبت به آنچه که بدون تزریق PRP انتظار داشتید، منطقه سریع‌تر درمان شده یا موهای بیشتری در حال رشد است.

درمان پی آر پی چقدر طول می‌کشد؟

درمان پی آر پی چقدر طول می‌کشد

طول درمان پی آر پی حدودا 2 ساعت است که این مدت شامل مراحل آماده سازی و ریکاوری نیز می‌شود. اگر تزریق PRP توسط متخصص مجرب انجام شود، کاملاً ایمن است، درد را بدون به دنبال داشتن عوارض معمول جراحی و بیهوشی عمومی تسکین می‌دهد، نیازی به بستری شدن ندارد و لازم نیست پس از تزریق مدت طولانی استراحت کرد و از کار و تحصیل بازماند. در واقع اکثر بیماران کار یا فعالیت‌های معمول خود را بلافاصله پس از تزریق دنبال می‌کنند.

تعداد جلسات

در ابتدا لازم است که تعداد جلسات کافی برای بیشینه‌سازی اثر درمان انجام شود. تعداد دقیق جلسات به ناحیه تزریق، نوع آسیب و توانایی التیام‌بخشی بدن بستگی دارد. معمولاً یک تا چهار جلسه درمان انجام می‌شود. البته بیمار پس از فقط یک یا دو جلسه متوجه بهبود چشمگیری می‌شود.

عوارض جانبی بالقوه PRP چیست؟

از آنجایی که PRP شامل تزریق یک ماده به داخل پوست است، عوارض جانبی بالقوه‌ای وجود دارد. PRP اتولوگ (مشتق از خود شخص) است، به این معنی که حاوی موادی است که به‌طور مستقیم از بدن شما گرفته می‌شود. این باعث کاهش خطرات واکنش آلرژیک می‌شود که ممکن است از تزریق داروهای دیگر مانند کورتیزون یا اسید هیالورونیک ایجاد شود. با این وجود، خطراتی از خود تزریق ناشی می‌شود، از جمله:• عفونت• آسیب‌های عصبی• درد در محل تزریق• آسیب بافتی

متخصص طب فیزیکی عوارض احتمالی را پیش از درمان به بیمار اطلاع می‌دهد و اقدامات لازم را برای به حداقل رساندن این عوارض در نظر می‌گیرد.

شما باید این خطرات احتمالی و همچنین اقداماتی که پزشک شما برای به حداقل رساندن این خطرات در نظر می‌گیرد، را با پزشک خود در میان بگذارید.

سوالات خود را اینجا بپرسید

هزینه

شرکت‌های بیمه‌ی معدودی هزینه پی آر پی را تحت پوشش قرار می‌دهند و بیمار خود باید بخش اعظم هزینه درمان را بپردازد. هزینه تزریق PRP تابعی از موقعیت جغرافیایی کلینیک و شیوه و محل تزریق است.

پرسش‌های متداول

هرچند آستانه درد تمام بیماران یکسان نیست، اما اکثر بیماران درد خفیف تا متوسطی را گزارش می‌دهند. در ابتدا یک سوزن برای گرفتن خون از رگ وارد بازو می‌شود و سپس سوزن‌های کوچکی برای تزریق پی آر پی وارد موضع آسیب دیده می‌گردد

بسیار به ندرت پیش می‌آید که بیمار واکنش شدیدی به سرم گرفته شده از بدن خودش نشان بدهد. همچنین ممکن است بیمار به مواد مورد استفاده در عمل حساسیت داشته باشد