پزشکی را که عمدتاً بر درمان عارضه‌های ستون فقرات متمرکز می‌گردد، دکتر متخصص ستون فقرات می‌نامند. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، متخصص کایروپراکتیک، دکتر فیزیوتراپی، جراح ارتوپد، جراح عصب، متخصص مدیریت درد، متخصص بیهوشی و روماتولوژیست و متخصص مغز و اعصاب ، دکتر دیسک کمر برای رفع این گونه عارضه‌ها به کمک بیماران می‌آیند. مناسب‌ترین و بهترین متخصص ستون فقرات و یا گروهی از متخصصین با توجه به ماهیت، شدت و مدت بروز علائم انتخاب می‌شود.

انتخاب بهترین دکتر درمان کمر درد

روش‌های گوناگونی برای یافتن بهترین جراح ستون فقرات در یک ناحیه‌ی معین وجود دارد و همچنین مسائلی وجود دارد که در هنگام انتخاب بهترین متخصص ستون فقرات باید به آن توجه داشته باشید برای شروع می‌توانید با پزشک خانوادگی خود مشورت کنید و از وی بخواهید تا نشانی مراکز درمانی فعال در زمینه مورد نظر را در اختیارتان قرار دهد. پزشک عمومی معمولاً بهترین متخصص کمر و ستون فقرات منطقه فعالیتش را می‌شناسد؛ به علاوه چون پیش از این بیمارانی را به متخصص معرفی کرده است، احتمالاً نتایج بالینی پس از جراحی را مستقیماً مشاهده کرده است و مسلماً اگر از دستاورد عمل رضایت نداشته باشد، دیگر بیماری را به آن متخصص ارجاع نخواهد داد. پس می‌توان گفت که معرفی پزشک عمومی به نوعی مهارت آن متخصص کمر و ستون فقرات را تضمین می‌کند.

اما جنبه منفی مراجعه به متخصص ستون فقرات معرفی شده از سوی پزشک عمومی این است که خود را از فرایند انتخاب متخصصین دیگر و جستجو در این زمینه، و شاید یافتن پزشکی ماهرتر، محروم می‌سازید. از این گذشته برخی از پزشکان عمومی صرفاً از روی عادت همواره یک متخصص را معرفی می‌کنند یا بیماران خود را به متخصصی خاص معرفی می‌کنند به این امید که وی نیز بیمارانش را به آنان ارجاع دهد. بنابراین بهتر است مراجعین خود در مورد متخصص کمر و ستون فقرات معرفی شده و همچنین دیگر متخصصین و کلینیک‌های فعال در زمینه مورد نظر تحقیق ثانویه انجام دهند. اطلاعات فراوانی را می‌توان با جستجو در اینترنت یافت. بیماران آشنا با جستجوی اینترنتی به راحتی می‌توانند از تحصیلات پزشک، دوره‌های تخصصی و کلینیک محل فعالیت وی آگاهی یابند.

روش کایروپراکتیک

یکی از مسائلی که در هنگام انتخاب پزشک حائز اهمیت است، آشنایی با تکنیک های کایروپراکتیک است. تکنیک های کایروپراکتیک به صورت متنوعی وجود دارند. برخی از متخصصین تنها با استفاده از دست، مفصل را دستکاری می کنند، در حالی که دیگران از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند. همچنین بعضی از متخصصین درمان ستون فقرات را با استفاده از دستکاری سریع و محکم انجام می دهند، در حالی که گروه دیگری ترجیح می دهند تماس های ملایم‌تر را درمان انتخاب کنند.

تمرینات ورزش ویلیامز برای دیسک کمر و کمردرد

شماری از بیماران با توجه به سریع این روش، که محکم و توأم با صدای بلند دستکاری مفصل است، از این روش استقبال می‌کنند، حال آن که بقیه حتی از تصور انجام چنین روشی دچار هراس و نگرانی می‌شوند و ترجیح می‌دهند از تکنیک‌های کایروپراکتیک با نیروی کمتر استفاده کنند. به طور خلاصه می‌توان گفت که اولویت‌های فردی بیمار و متخصص تا حد زیادی مسیر درمان کایروپراکتیک را مشخص می‌کند.

نکات مهم در ارتباط با کایروپراکتیک

بسیاری از پرسش‌های مرتبط با درمان کایروپراکتیک پاسخ درست یا غلط ندارند، اما درک بهتر بیمار از این تکنیک‌ها این امکان را برای وی به وجود می‌آورد تا با آگاهی بیشتر به ارزیابی تناسب و تعامل بین خود و دکتر متخصص ستون فقرات بنشیند.

متخصص ستون فقرات از کدام یک از تکنیک‌های کایروپراکتیک بهره می‌گیرد و دلیل این انتخاب چیست؟ اکثر متخصصین در زمینه چند تکنیک گوناگون، برای مثال 4 یا 5 تکنیک، تجربه دارند و هنگام معالجه بیمار از روش یا روش‌هایی استفاده می‌کنند که بیش از دیگر روش‌ها با شرایط بیمار تناسب دارد. بیمار باید سوالات ذیل را قبل از انتخاب پزشک به عنوان بهترین متخصص ستون فقرات از خود بپرسد:

• آیا متخصص ستون فقرات به کمک وسایل و تجهیزات دستکاری کایروپراکتیک را انجام می‌دهد یا تنها از دستان خود استفاده می‌کند؟
  • آیا متخصص تنظیم شدیدتر و عمیق‌تر مفصل را به کار می‌گیرد یا ترجیح می‌دهد تنظیمی با نیروی کمتر را بر روی بیمار پیاده کند؟
  • آیا دکتر متخصص کمر و ستون فقرات مورد نظر در زمینه درمان مشکلاتی مشابه با مشکل شما تجربه دارد؟
  • چند سال در این زمینه فالیت داشته است؟
  • تجربه متخصص مورد نظر در زمینه تکنیک خاص پیشنهادی چقدر است و چه دوره‌های آموزشی را گذرانده است؟

بیمار پس از مطرح کردن این پرسش‌ها می‌تواند در مورد روش کایروپراکتیک توصیه شده تحقیق بیشتری انجام دهد.

نکات مهم درباره انتخاب بهترین دکتر درمان کمر درد و ستون فقرات

بهترین دکتر درمان کمر درد

متخصصان ستون فقرات معمولاً تمام راهکارهای درمانی جراحی و غیرجراحی متناسب با مشکل بیمار را ارائه می‌دهند و بیمار را از مزایا و معایب احتمالی هر روش آگاه می‌سازند. در برخی موارد، روند درمان نیازمند تحت مراقبت بیمار برای مدتی است و اقدامات خاصی انجام نمی‌شود. اگر دکتر یا جراح ستون فقرات تمایلی به پاسخ دادن به پرسش‌های مرتبط با روند تشخیص یا درمان ندارد، شاید مهارت و صلاحیت کافی را ندارد و مناسب است به پزشک دیگری مراجعه کنید.

کمردرد در زنان چه علتی دارد و بهترین درمان چیست (ماساژ، ورزش و ...)

به خاطر داشته باشید که بیمار در فرایند درمان و بهبود نقشی حیاتی دارد، بنابراین یک متخصص ستون فقرات خوب موظف است تا راهنمایی‌ها و آموزش‌های لازم را به بیمار ارائه دهد. این آموزش‌ها نحوه انجام نرمش‌های مناسب و ضروری برای بهبود مشکل بیمار را شامل می‌شود. احتمال دارد دکتر متخصص ستون فقرات استفاده از دیگر روش‌های درمان در منزل مانند قرار دادن کمپرس یخ یا گرم روی ناحیه مشخصی از بدن را نیز توصیه کند.

رفتار و طرز برخورد کارکنان کلینیک با بیماران باید مودبانه باشد. آیا کارکنان پاسخ‌هایی حرفه‌ای و سریع به پرسش‌ها می‌دهند؟ آیا به پرسش‌ها جواب می‌دهند؟ آیا وقت مراجعه بعدی را تعیین می‌کنند؟ هنگام مراجعه به کلینیک به رفتار کارکنان آن توجه کنید، چون قرار است مدتی با آنان در ارتباط باشید. آیا با آنها احساس راحتی می‌کنید؟

پس از مطرح کردن پرسش‌های فوق و ملاقات با پزشک و کارکنان مطب یا کلینیک، درباره پاسخ‌ها فکر کنید. آیا از روش و شخصیت دکترجراح ستون فقرات رضایت دارید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، می‌توانید در سایه این آرامش خاطر درمان خود را شروع کنید که انتخاب آگاهانه و درست انجام داده‌اید. بهترینمتخصص ستون فقرات باید حائز شرایط زیر باشد:

• دارای مجوز از سازمان نظام پزشکی کشور
  • برخورد حرفه‌ای و توأم با احترام
  • گوش دادن به نگرانی‌های بیمار
  • ارائه پاسخ‌هایی قابل فهم و متناسب با دانسته‌های بیمار
  • مضایقه نکردن از هر گونه تلاش برای بهبود بیمار
  • راهنمایی بیمار در مورد ورزش و تمرین‌های مناسب، ساز و کار بدن، تمرین‌های کششی و حفظ حالت اندامی صحیح جهت پیشگیری از بروز مشکلات در آینده
  • انجام پرتونگاری صرفاً در صورت لزوم و توضیح در مورد ضرورت انجام آن
  • معرفی به دیگر متخصص‌ها در صورت نیاز

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، مسائل گوناگونی وجود دارند که زمان انتخاب بهترین جراح ستون فقرات باید به آنها توجه کنید. از یاد نبرید که شما از حق دریافت بهترین مراقبت‌های پزشکی برخورداری هستید؛ بنابراین تحقیق کنید، با پزشکان مختلف صحبت کنید و از همه مهم‌تر در انتخاب پزشک مورد اطمینان خود عجله نکنید.

درد پایین کمر بعلت آسیب دیسک و ستون فقرات: درمان‌ های بدون جراحی

مراجعه به پزشک

بهترین اقدام این است که پیش از شروع درمان، برای مشاوره به مطب پزشک مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری را در مورد تخصص، کلینیک و تکنیک‌های مورد استفاده وی به دست آورید. البته مشاوره با بیمار و گفتگو در مورد این جزییات غالباً در روش‌های درمانی خود متخصصین گنجانده می‌شود.

آرامش خاطر داشتن هنگام مراجعه به متخصص ستون فقرات و کلینیک تأثیر مثبت قابل توجهی در روند درمان اکثر بیماران دارد. آسودگی بیمار به بسیاری از اولویت‌های فردی وی، از جمله جزییاتی مانند مدت نشستن در اتاق انتظار یا محل مطب، بستگی دارد.

بیمار خوبی باشید

اگر پس از تحقیق و جستجوی کافی توانستید پزشک متخصص کمر و ستون فقرات مجرب و دلخواه خود را پیدا کنید، شما مسئول اجرای توصیه‌ها و دستورات متخصص و یا فوق تخصص ستون فقرات هستید. برای بهبودی خود، باید تمام توصیه‌ها و دستورات را به دقت دنبال کنید. بسیار طبیعی است که بیشتر بیماران به دنبال یک درمان سحر و جادو یا یک عمل جادوئی هستند تا به سرعت و با آسانی به حالت سالم و بی درد برگردند. با این حال، پس از امتحان و ناموفقیت در درمان‌های غیرجراحی، ممکن است عمل جراحی به عنوان گزینه آخر مورد نظر باشد.

بیمار باید برای مؤثر بودن راهکارهای درمانی غیرجراحی دستورهای دکتر متخصص ستون فقرات و دکتر فیزیوتراپی، از جمله متعهد بودن به درمان، را دقیقاً دنبال کند. تجویزهای مرتبط با مشکلات مفصل و ستون فقرات معمولاً نرمش‌های تقویت خاصی را دربرمی‌گیرند که عضله‌های نگهدارنده را قوی می‌کند و نیاز به انجام عمل جراحی را از بین می‌برد. ورزشکاران معمولاً با پیگیری منظم برنامه ورزشی و درد توأم با انجام تمرین آشنا هستند، اما این حوزه برای اکثر بیماران نا آشنا است و ممکن است انجام نرمش‌ها را پشت گوش بیاندازند. در هر حال اگر می‌خواهید نتیجه مطلوبی از روش‌های بدون جراحی به دست بیاورید، بهتر است نهایت سعی خود را به کار ببندید.

یکی از مسائل بسیار مهم در درمان کمر درد و آرتروز کمر انتخاب بهترین متخصص ستون فقرات اصفهان می باشد. همواره سعی کنید با در نظر گرفتن نکات مطرح شده در مقاله بهترین دکتر متخصص کمر و ستون فقرات را برای خود بیابید تا بتوانید به نتایج بهینه ای در درمان دست پیدا کنید. بهترین جراح ستون فقرات، جراحی را به عنوان آخرین گزینه درمانی در نظر می گیرد.