کمر درد” اصطلاحی عمومی است که برای توصیف طیف وسیعی از علائم جسمی استفاده می‌شود. این اصطلاح گسترده‌ای است که می‌تواند درد جسمی را از طیف وسیعی از دلایل توصیف کند. کمر درد عارضه‌ای شایع است. این بیماری به طور گسترده‌ای رخ می‌دهد به طوری که ۸۵٪ افراد در دوره‌ای از زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. تشخیص و درمان دقیق کمر درد اغلب یک مشکل دشوار است، زیرا دلایل آن اغلب متنوع تر از علائم است.

سیاتیک نوع خاصی از کمردرد است و خوشبختانه به دلیل علائم منحصر به فرد آن شناسایی و درمان آن بسیار ساده است. مشکلات مربوط به عصب سیاتیک باعث ایجاد وضعیتی به نام رادیکولوپاتی کمر می‌شود، اگرچه شاید بیشتر با نام رایج سیاتیک شناخته شود.

سیاتیک و کمر درد دو بیماری متفاوت هستند که به دلیل شباهت در علائم آنها اغلب اشتباه گرفته می‌شوند. دانستن تفاوت بین این دو عارضه و درک چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر مهم است. در زیر دو عارضه سیاتیک و کمر درد با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

کمر درد

کمر درد می‌تواند در هر نقطه از ستون فقرات، از استخوان دنبالچه تا پایه گردن، ایجاد شود. منبع می‌تواند از عضله کشیده گرفته تا آسیب به ساختار استخوان یا اعصاب در امتداد ستون فقرات باشد. کمر درد می‌تواند طولانی مدت (مزمن) یا یک مشکل کوتاه مدت (حاد) باشد که پس از چند روز برطرف می‌شود. سه طبقه بندی اصلی برای توصیف کمردرد وجود دارد:

• درد ارجاع شده: این یک درد مبهم است که شدت آن می‌تواند متفاوت باشد و حتی ممکن است به قسمت‌های مختلف کمر منتقل شود. این نوع درد می‌تواند در اثر آسیب ساختاری یا بیماری دژنراتیو دیسک‌های ستون فقرات ایجاد شود.
  • درد محوری: این نوعی درد است که می‌تواند در اثر کشیدگی عضلات کمر ایجاد شود. درد محوری همچنین می‌تواند کسل کننده باشد و ممکن است در ساعات خاصی از روز بیاید و برود.
  • درد رادیکولار: فشرده سازی دیسک، التهاب یا سایر مشکلات می‌تواند باعث “چلانده شدن” ریشه عصب نخاعی شود. این باعث ایجاد درد شدیدی در امتداد ریشه عصب می‌شود، که می‌تواند در امتداد بازوها گسترش یابد و یا تا پاهای شما کشیده شود. سیاتیک همیشه به عنوان درد رادیکولار طبقه‌بندی می‌شود.
  بهترین دکتر دیسک کمر کیست؟ بهترین درمان دیسک کمر چیست؟

سیاتیک چیست؟

سیاتیک اصطلاحی است که می‌تواند تعدادی از شرایط مختلف را با دلایل مختلف توصیف کند. به طور کلی، سیاتیک دردی را درگیر می‌کند که به پشت ساق پا ضربه می‌زند یا از آن ساطع می‌شود، گاهی اوقات تا پا و انگشتان نیز می‌رسد. این درد ممکن است در نتیجه مشکل عصب سیاتیک بزرگ باشد که به سمت پایین پا حرکت می‌کند. دردی که از این طریق به پایین پا می‌رسد، همیشه توسط عصب سیاتیک ایجاد نمی‌شود و ساختارهایی مانند مفاصل نخاعی و دیسک‌های کمر نیز می‌توانند باعث درد در پایین پا شوند، این اغلب به عنوان سیاتیک شناخته می‌شود حتی اگر عصب سیاتیک مسئول نباشد و باعث درد نشود.

عارضه‌هایی که شبیه به عارضه‌ی سیاتیک است

بنابراین، اگر کمر درد شما سیاتیک نیست، چه می‌تواند باشد؟ بسیاری از بیماری‌های ستون فقرات می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، که ممکن است شما را به این باور برساند که دچار سیاتیک هستید. به همین ترتیب، بسیاری از بیماری‌ها علائم سیاتیک را دارند زیرا در ناحیه نخاعی یکسان تأثیر می‌گذارند و معمولاً برخی از مسیرهای عصبی مشابه را درگیر می‌کنند.

آرتروز

مشکلات مفصلی در ستون فقرات ممکن است گاهی باعث درد ناشی از مفاصل به پاها شود. با این حال، این از نظر فنی سیاتیک نیست.

اختلال در عملکرد مفصل

هنگامی که مفاصل ساکروایلیاک، مفاصل بین استخوان خاجی و استخوان حرقفی لگن تحت تأثیر قرار می‌گیرند، درد کمر، مفصل ران و پا معمولاً تجربه می‌شود. باز هم، این سیاتیک نیست. در عوض، اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک می‌تواند باعث درد ناتوان کننده شود و نیاز به یک درمان متمرکز بر بازیابی حرکت طبیعی درون مفصل دارد. برای دستیابی به این هدف، پزشک متخصص ستون فقرات با استفاده از تنظیمات ستون فقرات، ستون فقرات را تثبیت کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که مفاصل در یک راستا قرار گرفته‌اند تا به کاهش علائم کمر درد کمک کنند.

جراحی لیزری دیسک کمر تخلیه دیسک بدون بیهوشی و خونریزی

سندروم پیریفورمیس

وقتی عضله پیریفورمیس در باسن عصب سیاتیک را تحریک می‌کند، شخص از سندروم پیریفورمیس رنج می‌برد. دلیل اینکه سندرم پیریفورمیس به عنوان سیاتیک در نظر گرفته نمی‌شود این است که تحریک عصب از ناحیه کمر شروع نمی‌شود. شخص مبتلا به سندرم پیریفورمیس برای بهبودی به فیزیوتراپی نیاز دارد و می‌تواند از درمان اولتراسوند برای کاهش التهاب ناشی از درد بهره‌مند شود.

چگونه می‌توانم تفاوت بین کمر درد و درد سیاتیک را تشخیص دهم؟

کمردرد غالباً با درد سیاتیک همزمان است و حتی زمانی که درد به پای شما ضربه نمی‌زند، اغلب به باسن ساطع می‌شود، در اینجاست که برخی از افراد ممکن است در مورد داشتن سیاتیک شک داشته باشند.

سیاتیک غالباً یکباره سریع شروع می‌شود و برخلاف برخی از کمر دردها، تشخیص اینکه چه عواملی باعث بروز آن و در چه زمانی شده است، اغلب آسان‌تر است. درد سیاتیک، به ویژه دردی که تا انتهای پا همراه با علائم بی حسی، گزگز کردن یا سوزن سوزن شدن ساطع می‌شود، نباید نادیده گرفته شود، خصوصاً در صورت ادامه علائم. این جایی است که یک نظر حرفه‌ای واقعاً مهم است و به نفع سلامتی شما در دراز مدت است. اگر یک دوره درد سیاتیک یا کمر از کنترل مثانه یا باز شدن روده جلوگیری می‌کند، باید فوراً برای کمک به فشرده نشدن اعصاب کنترل کننده مثانه و روده، از متخصص کمک بگیرید.

کمردرد غالباً به خودی خود برطرف می‌شود و معمولاً تا ۶ هفته طول می‌کشد. در مواردی که درد ادامه دارد یا شدید است، انواع مختلفی از درمان برای کمک به شما در دسترس است. فیزیوتراپیست‌ها برای تسکین درد و بازگرداندن تدریجی حرکت و عملکرد به کمر، از ترکیبی از دستها برای درمان و ورزش استفاده می‌کنند.

12 ورزش کمردرد با آموزش نحوه‌ی انجام آن‌ها و تصویر

دردهای سیاتیک در بسیاری از موارد نسبت به کمردرد رایج بیشتر طول می‌کشد. اغلب اوقات زمان بهبودی کامل ۳ تا ۶ ماه است. مهمترین نقطه شروع یک معاینه بالینی دقیق برای تعیین علت مشکل است، همانطور که قبلا ذکر شد درد ممکن است همیشه ماهیتاً سیاتیک نباشد. اگر درد فقط به زانو ساطع می‌شود و پایین نمی‌آید، پیش آگهی اغلب بهتر است. موثرترین درمان برای این بیماری اغلب شامل ترکیبی از گزینه‌ها است که مدیریت پزشکی مدرن سیاتیک می‌تواند بسیار موثر باشد و در ترکیب با فیزیوتراپی و توصیه‌هایی درباره اینکه چه کاری انجام شود و از چه مواردی باید جلوگیری شود، بهبود می‌تواند زودتر اتفاق بیفتد.

چگونه می‌توانم سیاتیک را در خانه مدیریت کنم؟

سیاتیک را می‌توان در خانه با مسکن ساده، گرمای حمام و بطری آب گرم در پشت کنترل کرد. برخی افراد دستگاه‌های تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست یا یخ (TENS) را مفید می‌دانند. راه رفتن یا دراز کشیدن برای علائم بیش از نشستن یا ایستادن مفید است. نظر پزشک عمومی و فیزیوتراپیست مهم است.