کمر درد” اصطلاحی عمومی است که برای توصیف طیف وسیعی از علائم جسمی استفاده می‌شود. این اصطلاح گسترده‌ای است که می‌تواند درد جسمی را از طیف وسیعی از دلایل توصیف کند. کمر درد عارضه‌ای شایع است. این بیماری به طور گسترده‌ای رخ می‌دهد به طوری که 85٪ افراد در دوره‌ای از زندگی خود به آن مبتلا می‌شوند. تشخیص و درمان دقیق کمر درد اغلب یک مشکل دشوار است، زیرا دلایل آن اغلب متنوع تر از علائم است.

سیاتیک نوع خاصی از کمردرد است و خوشبختانه به دلیل علائم منحصر به فرد آن شناسایی و درمان آن بسیار ساده است. مشکلات مربوط به عصب سیاتیک باعث ایجاد وضعیتی به نام رادیکولوپاتی کمر می‌شود، اگرچه شاید بیشتر با نام رایج سیاتیک شناخته شود.

سیاتیک و کمر درد دو بیماری متفاوت هستند که به دلیل شباهت در علائم آنها اغلب اشتباه گرفته می‌شوند. دانستن تفاوت بین این دو عارضه و درک چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر مهم است. در زیر دو عارضه سیاتیک و کمر درد با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

کمر درد

کمر درد می‌تواند در هر نقطه از ستون فقرات، از استخوان دنبالچه تا پایه گردن، ایجاد شود. منبع می‌تواند از عضله کشیده گرفته تا آسیب به ساختار استخوان یا اعصاب در امتداد ستون فقرات باشد. کمر درد می‌تواند طولانی مدت (مزمن) یا یک مشکل کوتاه مدت (حاد) باشد که پس از چند روز برطرف می‌شود. سه طبقه بندی اصلی برای توصیف کمردرد وجود دارد:

• درد ارجاع شده: این یک درد مبهم است که شدت آن می‌تواند متفاوت باشد و حتی ممکن است به قسمت‌های مختلف کمر منتقل شود. این نوع درد می‌تواند در اثر آسیب ساختاری یا بیماری دژنراتیو دیسک‌های ستون فقرات ایجاد شود.
  • درد محوری: این نوعی درد است که می‌تواند در اثر کشیدگی عضلات کمر ایجاد شود. درد محوری همچنین می‌تواند کسل کننده باشد و ممکن است در ساعات خاصی از روز بیاید و برود.
  • درد رادیکولار: فشرده سازی دیسک، التهاب یا سایر مشکلات می‌تواند باعث “چلانده شدن” ریشه عصب نخاعی شود. این باعث ایجاد درد شدیدی در امتداد ریشه عصب می‌شود، که می‌تواند در امتداد بازوها گسترش یابد و یا تا پاهای شما کشیده شود. سیاتیک همیشه به عنوان درد رادیکولار طبقه‌بندی می‌شود.
  بیرون زدگی دیسک مهره‌های 4 L و L5: علت و درمان دیسک بین مهره‌ای

سیاتیک چیست؟

سیاتیک، یک اصطلاح است که برای توصیف چندین شرط مختلف با علل متنوع استفاده می‌شود. به طور کلی، سیاتیک به دردی اشاره دارد که از پشت ساق پا شروع می‌شود و تا پایین پا و انگشتان گسترش می‌یابد. این درد ممکن است ناشی از مشکلات عصب سیاتیک بزرگ باشد که از منطقه کمر به سمت پایین پا حرکت می‌کند. با این حال، دردی که از این طریق به پایین پا احساس می‌شود، همواره به واسطه عصب سیاتیک ایجاد نمی‌شود. ساختارهای دیگری مانند مفاصل نخاعی و دیسک‌های کمر نیز می‌توانند منجر به درد در پایین پا شوند، و این موارد نیز اغلب به عنوان سیاتیک شناخته می‌شوند، حتی اگر عصب سیاتیک مسئول نباشد و درد را ایجاد نکند.

عارضه‌هایی که شبیه به عارضه‌ی سیاتیک است

بنابراین، اگر کمر درد شما سیاتیک نیست، چه می‌تواند باشد؟ بسیاری از بیماری‌های ستون فقرات می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، که ممکن است شما را به این باور برساند که دچار سیاتیک هستید. به همین ترتیب، بسیاری از بیماری‌ها علائم سیاتیک را دارند زیرا در ناحیه نخاعی یکسان تأثیر می‌گذارند و معمولاً برخی از مسیرهای عصبی مشابه را درگیر می‌کنند.

آرتروز

مشکلات مفصلی در ستون فقرات ممکن است گاهی باعث درد ناشی از مفاصل به پاها شود. با این حال، این از نظر فنی سیاتیک نیست.

اختلال در عملکرد مفصل

هنگامی که مفاصل ساکروایلیاک، مفاصل بین استخوان خاجی و استخوان حرقفی لگن تحت تأثیر قرار می‌گیرند، درد کمر، مفصل ران و پا معمولاً تجربه می‌شود. باز هم، این سیاتیک نیست. در عوض، اختلال عملکرد مفصل ساکروایلیاک می‌تواند باعث درد ناتوان کننده شود و نیاز به یک درمان متمرکز بر بازیابی حرکت طبیعی درون مفصل دارد. برای دستیابی به این هدف، پزشک متخصص ستون فقرات با استفاده از تنظیمات ستون فقرات، ستون فقرات را تثبیت کرده و اطمینان حاصل می‌کنند که مفاصل در یک راستا قرار گرفته‌اند تا به کاهش علائم کمر درد کمک کنند.

تفاوت سیاتیک و دیسک کمر چیست؟ (بررسی علل، علائم و درمان)

سندروم پیریفورمیس

وقتی عضله پیریفورمیس در باسن عصب سیاتیک را تحریک می‌کند، شخص از سندروم پیریفورمیس رنج می‌برد. دلیل اینکه سندرم پیریفورمیس به عنوان سیاتیک در نظر گرفته نمی‌شود این است که تحریک عصب از ناحیه کمر شروع نمی‌شود. شخص مبتلا به سندرم پیریفورمیس برای بهبودی به فیزیوتراپی نیاز دارد و می‌تواند از درمان اولتراسوند برای کاهش التهاب ناشی از درد بهره‌مند شود.

چگونه می‌توانم تفاوت بین کمر درد و درد سیاتیک را تشخیص دهم؟

کمردرد غالباً با درد سیاتیک همزمان است و حتی زمانی که درد به پای شما ضربه نمی‌زند، اغلب به باسن ساطع می‌شود، در اینجاست که برخی از افراد ممکن است در مورد داشتن سیاتیک شک داشته باشند.

سیاتیک به طور معمول به صورت ناگهانی و سریع آغاز می‌شود و برخلاف برخی دردهای کمر، تشخیص علل و زمان بروز آن به طور کلی آسان‌تر است. درد سیاتیک، به ویژه دردی که از کمر تا انتهای پا همراه با علائمی مانند بی حسی، گزگز کردن و یا سوزن سوزن شدن ساطع می‌شود، نباید نادیده گرفته شود، به خصوص اگر علائم به طور مداوم ادامه دارد. در این موارد، مشاوره حرفه‌ای و مشاهده پزشک واقعاً اهمیت دارد و برای حفظ سلامتی در طولانی مدت شما ضروری است. اگر درد سیاتیک یا درد کمر باعث مشکلات کنترل مثانه یا روده می‌شود، باید بلافاصله به یک تخصصی مراجعه کنید تا درمانی صحیح صورت گیرد و فشار بر عصب‌های کنترل کننده مثانه و روده کاهش یابد.

کمردرد غالباً به خودی خود برطرف می‌شود و معمولاً تا 6 هفته طول می‌کشد. در مواردی که درد ادامه دارد یا شدید است، انواع مختلفی از درمان برای کمک به شما در دسترس است. فیزیوتراپیست‌ها برای تسکین درد و بازگرداندن تدریجی حرکت و عملکرد به کمر، از ترکیبی از دستها برای درمان و ورزش استفاده می‌کنند.

بهترین دکتر زانو درد، آرتروز زانو و پارگی مینیسک زانو

دردهای سیاتیک در بسیاری از موارد نسبت به کمردرد رایج بیشتر طول می‌کشد. اغلب اوقات زمان بهبودی کامل 3 تا 6 ماه است. مهمترین نقطه شروع یک معاینه بالینی دقیق برای تعیین علت مشکل است، همانطور که قبلا ذکر شد درد ممکن است همیشه ماهیتاً سیاتیک نباشد. اگر درد فقط به زانو ساطع می‌شود و پایین نمی‌آید، پیش آگهی اغلب بهتر است. موثرترین درمان برای این بیماری اغلب شامل ترکیبی از گزینه‌ها است که مدیریت پزشکی مدرن سیاتیک می‌تواند بسیار موثر باشد و در ترکیب با فیزیوتراپی و توصیه‌هایی درباره اینکه چه کاری انجام شود و از چه مواردی باید جلوگیری شود، بهبود می‌تواند زودتر اتفاق بیفتد.

چگونه می‌توانم سیاتیک را در خانه مدیریت کنم؟

برای درمان سیاتیک در خانه، می‌توان از روش‌های ساده‌ای مانند استفاده از مسکن‌ها، استفاده از گرمای حمام یا قرار دادن بطری آب گرم در منطقه دردناک کمک گرفت. برخی افراد ممکن است تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست یا استفاده از یخ (TENS) را مفید بدانند. همچنین، فعالیت‌هایی مانند راه رفتن یا دراز کشیدن نیز ممکن است برای کاهش علائم سودمند باشند. با این حال، نظر یک پزشک عمومی و فیزیوتراپیست در این مورد بسیار مهم است. آنها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند و درمان مناسب را توصیه کنند.