کمردرد در زنان چه علتی دارد و بهترین درمان چیست (ماساژ، ورزش و ...)

درد کمر یکی از اختلالات شایعی است که میلیون‌ها زن را در سراسر جهان درگیر نموده است. گاهی اوقات درد کمر آنقدر شدید است که بعد انجام فعالیت‌های روزمره بانوان تاثیرات منفی می‌‌گذارد به نحوی که آنها قادر به انجام امور شغلی خود نیستند و حتی ممکن است شب نتوانند راحت بخوابند. درد حاصل از این اختلال به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد به عنوان مثال در برخی از موارد درد کمر پس از چند روز بهبود پیدا می‌‌کند اما در برخی از افراد ممکن است در طول چند ماه طول بکشد. یکی از اشکال درد پایین کمر عبارت است از درد حاد یا کوتاه مدت و مورد دوم عبارت است از درد شدید و بازگشت کننده. نباید به سادگی از کنار این اختلال رد شد زیرا درمان نکردن آن می‌‌تواند بیمار را دچار مشکلات بیشتری نماید.

درد کمر علل متفاوتی دارد و همچنین روش‌های مختلفی برای بهبود آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته مهمی که باید در صورت بروز درد کمر در نظر داشته باشید این است که تشخیص و درمان به موقع می‌تواند از بدتر شدن شرایط شما جلوگیری کند. در صورتی که شما دچار درد کمر شده اید باید به پزشک مراجعه نمایید تا بتواند علت بروز درد را مشخص کند و با توجه به علت درد و اقدامات درمانی مناسب را توصیه کند. به این ترتیب مراجعه فوری به پزشک برای تشخیص به موقع علت ‌درد و به کارگیری روش‌های درمانی موثر توصیه می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ی درمان کمردرد و یا رزرو نوبت در مطب دکتر مویدنیا با شماره تلفن های ۰۹۱۳۵۴۸۴۱۰۶۰۳۱۳۶۲۹۳۵۷۵ تماس حاصل فرمایید.

علت کمردرد در زنان

برخی از علل شایع درد کمر در زنان به شرح زیر می‌باشد:

• آسیب‌دیدگی شدید ناشی از تصادف، وارد شدن ضربه به کمر یا سقوط از ارتفاع
  • استفاده بیش از حد از رباط یا عضلات کمر به شیوه نامناسب
  • استرس
  • نامناسب بودن حالت بدن
  • انقباضات کمر در چرخه پریود
  • نامناسب بودن الگوی بدن در هنگام خواب
  • بالا رفتن سن و رسیدن به دوران پیری
  • چاقی و اضافه وزن
  • پارگی دیسک
  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • گودی کمر
  • جابجایی مهره
  • حمل کردن کیف سنگین
  • درد کمر بعد از نزدیکی
  • عفونت رحم
  • کیست تخمدان

مشخص کردن علت دقیق درد کمر به پزشک کمک می‌کند از روش‌های درمانی مناسب به منظور تسکین درد بیمار خود استفاده کند.

درمان کمردرد در زنان

در صورتی که شما دچار درد پایین کمر هستید و درد بیش از دو هفته طول کشیده است بهتر است از توصیه‌های پزشک خود پیروی کنید. پزشک ابتدا به تشخیص علت درد می‌پردازد و سپس با توجه به نوع مشکل شما از روش‌های متعدد استفاده خواهد کرد یا آنکه شما را به متخصص فیزیوتراپی ارجاع می‌دهد تا با توجه به مشکلی که دارید به طراحی یک برنامه درمانی مناسب بپردازد.

بهترین درمان برای کمردرد در زنان:

حفظ حالت صحیح بدن در هنگام انجام فعالیت‌های روزمره

درمان کمردرد در زنان با حفظ حالت صحیح بدن

به منظور محافظت از قسمت پایین کمر در برابر آسیب دیدگی باید و در هنگام انجام فعالیت‌های جسمانی و روزمره به ویژه در هنگام ورزش کردن یا انجام دادن امور شغلی به حفظ حالت صحیح بدن خود توجه داشته باشید. تا حد امکان از قوز کردن خودداری کنید و سعی کنید ستون فقرات خود را در حالت خنثی حفظ کنید. هنگام برداشتن اشیا باید از خم کردن کمر خود اجتناب نماید و تا حد امکان به جسم مورد نظر نزدیک شوید. هنگامی که قصد دارید از یک پهلو به پهلوی دیگر بچرخید باید لگن خود را نیز بچرخانید.

حفظ حالت صحیح بدن در هنگام نشستن

درمان کمردرد در زنان با حفظ حالت صحیح بدن در هنگام نشستن

شما می‌‌توانید با حفظ حالت صحیح بدن خود در هنگام نشستن از بروز درد پایین کمر پیشگیری کنید. اگر به واسطه شغلی که دارید باید مدت طولانی بنشینید باید یک جسم محافظ را زیر پاهای خود قرار دهید و صندلی شما قابلیت محافظت از قسمت پایین کمر را داشته باشد. دقت داشته باشید که از خم شدن به سمت جلو به منظور مشاهده مانیتور خودداری کنید و در عوض سعی کنید کیبورد و ماوس را مقابل بدن تان بگذارید و صفحه کامپیوتر را تا نزدیکی چشم بالا بیاورید.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

اگر شما دچار درد پایین کمر هستید می‌توانید به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از آن از کمپرس یخ استفاده کنید تا درد کاهش پیدا کند و تورم نیز از بین برود. پس از آن از کمپرس گرم استفاده کنید تا سفتی عضلات برطرف گردد. استفاده از کمپرس گرم برای کاهش درد مزمن پایین کمر که به علت آسیب دیدگی مزمن به وجود نیامده است بسیار سودمند است. اگر شما از کمپرس سرد یا گرم استفاده می‌کنید نباید بیش از ۲۰ دقیقه آن را روی پوست خود قرار دهید زیرا ممکن است دچار آسیب دیدگی پوست شوید.

از کفش مناسب استفاده کنید

درمان کمردرد در زنان با استفاده از کفش مناسب

استفاده از کفش مناسب می‌‌تواند به بهبود الگوی بدن کمک کند، باعث افزایش پایداری بدن شود و ریسک بروز درد پایین کمر را به حداقل برساند. در هنگام انجام فعالیت جسمانی از کفش مناسب استفاده کنید به عنوان مثال برای دویدن یا ورزش کردن از کفش ورزشی استفاده کنید و در هنگام انجام کارهای ساختمانی یا اقدامات مشابه از چکمه یا پوتین استفاده نمایید. استفاده از صندل در منزل و عدم استفاده از کفش پاشنه بلند می‌تواند ریسک بروز مشکلات ناحیه کمر را به حداقل برساند و باعث کاهش فشار از قسمت پایین ستون فقرات شود.

حفظ تناسب اندام

درمان کمردرد در زنان با حفظ تناسب اندام

چاقی و اضافه وزن باعث می‌‌شود که فشار بسیار زیادی به قسمت پایین کمر وارد شود به ویژه هنگامی که سن بالا می‌رود به همین دلیل شما باید به کمک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن سعی کنید تناسب اندام خود را حفظ کنید.

داشتن فعالیت جسمانی

درمان کمردرد در زنان با داشتن فعالیت جسمانی

اگر شما دچار درد پایین کمر هستید باید به طور موقت در بستر استراحت کنید و پس از آن که درد پایین کمر بهبود پیدا کرد تحت نظر مربی ورزشی و انجام تمرینات مخصوص تقویت عضلات پایین کمر بپردازید. برای انجام این تمرینات ورزشی کاملاً دقت کنید و از انجام فعالیت جسمانی سنگین که باعث بروز درد بیشتر می‌شود خودداری نمایید.

ماساژ درمانی

علاوه بر حرکات کششی می‌توانید از ماساژ درمانی به به عنوان یک روش به منظور افزایش طول عضلات بدن و رفع گرفتگی قسمت پایین کمر استفاده کنید. سالم بودن عضلات قسمت پایین کمر به افزایش پایداری عمومی بدن و پیشگیری از بروز مشکلات پایین کمر در آینده کمک خواهد کرد.

استفاده از تشک با کیفیت

افرادی که دچار درد پایین کمر هستند معمولاً از تشک مناسب استفاده نمی‌کنند به این ترتیب اگر شما دچار درد پایین کمر شده اید باید به این مسئله توجه ویژه داشته باشید. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به پهلو می‌خوابند باید از تشک نرم تر استفاده کنید اما افرادی که به پشت و شکم می‌خوابند باید تشک سفت تری داشته باشند. چنانچه شما از درد پایین کمر رنج می‌برید باید از خوابیدن روی شکم خودداری کنید.

درمان کمردرد در زنان با فیزیوتراپی

اگر شما دچار درد پایین کمر هستید برای تان خبر خوبی داریم، فیزیوتراپی می‌تواند به بهبود درد شما کمک نماید. معمولاً پزشک در مرحله اول به منظور کنترل درد پایین کمر انجام فیزیوتراپی را توصیه می‌کند و پس از آن به تجویز داروهای ضد التهاب و سایر داروها به منظور تسکین درد پایین کمر خواهد پرداخت. برخی از داروها دارای عوارض جانبی هستند به همین دلیل باید تحت نظر پزشک مصرف کردند. فیزیوتراپی باعث می‌شود که شما به کمک یک روش غیر تهاجمی و بدون نیاز به مصرف دارو به کنترل درد پایین کمر خود بپردازید. به طور کلی قبل از انجام هر گونه روش تهاجمی یا مصرف دارو پزشک انجام جلسات فیزیوتراپی را توصیه خواهد کرد. دو نوع فیزیوتراپی به منظور درمان درد پایین کمر وجود دارد که عبارتند از فیزیوتراپی فعال و منفعل که از لحاظ روش‌های مورد استفاده با یکدیگر تفاوت دارند.

• فیزیوتراپی منفعل از روش‌های استفاده می‌کنند که به طور مستقیم روی بیمار انجام می‌شوند. در این روش معمولاً پزشک از کمپرس سرد یا گرم استفاده می‌‌کنند و آن را روی ناحیه دردناک بیمار قرار می‌‌دهد و یا آنکه به کمک جریان الکتریکی کنترل شده به تحریک آن ناحیه خواهد پرداخت. سایر مدالیته‌های درمانی که در این نوع فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از اولتراسوند تراپی، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست و سایر روش‌های موجود.
  • از سوی دیگر منظور از فیزیوتراپی فعال اقداماتی است که پزشک به منظور درمان و کاهش درد پایین کمر استفاده می‌کند که عبارتند از تمرینات ورزشی و کششی مخصوص که با هدف کاهش درد پایین کمر و افزایش روند بهبود بیمار انجام می‌‌شوند. برخی از انواع تمریناتی که در فیزیوتراپی فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از تمرینات سبک ایروبیک و تمرینات تقویت کننده کمر. بیمار می‌تواند با توجه به نیازهای خاصی که دارد این تمرینات را در منزل یا مطب پزشک انجام دهد.

به طور کلی فیزیوتراپی می‌تواند یک روش عالی برای درمان درد پایین کمر باشد. تلفیق روش‌های فیزیوتراپی فعال و منفعل و می‌‌تواند باعث کاهش درد و افزایش قدرت عضلات پایین کمر شود و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نماید.

حرکات اصلاحی برای کمردرد

تقویت عضلات کمر از طریق ورزش می‌‌تواند از کمردرد جلوگیری کند.

پزشک انجام دادن حرکات ورزشی را به افرادی که دچار درد پایین کمر هستند توصیه می‌‌کند زیرا داشتن فعالیت جسمانی با افزایش گردش خون در نقاط مختلف بدن از قبیل قسمت پایین کمر باعث کاهش سفتی عضلات خواهد شد. ورزش کردن با بهبود تعادل ستون فقرات روند بهبود پایین کمر را افزایش خواهد بود. تمرینات ورزشی متفاوت وجود دارد که متخصص فیزیوتراپی با توجه به شدت درد و علت بروز آن، نحوه انجام دادن این حرکات را به بیمار آموزش خواهد داد. انجام دادن تمرینات ورزشی زیر می‌تواند باعث تسکین درد پایین کمر شود:

حرکت پرنده سگ

حرکت پرنده سگ برای کمردرد

انجام دادن حرکت پرنده سگ به کاهش درد پایین کمر و بهبود فرآیند بهبود کمک خواهد کرد. برای انجام این تمرین باید زانوها و کف دست‌های خود را روی زمین قرار دهید و عضلات شکم خود را منقبض نمایید. دقت داشته باشید که زانوها زیر لگن قرار بگیرند و دست‌های شما به طور دقیق زیر شانه‌ها باشند سپس یک پای خود را بالا بیاورید و آن را به سمت بیرون بکشید و دست مخالفان را نیز به سمت جلو هدایت نمایید. باید سر و ستون فقرات شما در یک راستا قرار داشته باشند. حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید سپس این تمرین را با سمت دیگر خود انجام دهید. سعی کنید حرکت پرنده سگ را ۱۲ مرتبه تکرار کنید. انجام دادن این تمرین ورزشی و افزایش پایداری قسمت پایین کمر کمک خواهد کرد اما دقت کنید که در هنگام انجام این تمرین دچار درد نشوید زیرا بروز درد در دست و پا به معنای انجام دادن نادرست این حرکت است.

انجام دادن حرکت زانو به قفسه سینه

حرکت زانو به قفسه سینه برای کمردرد

انجام دادن این حرکت کششی می‌‌تواند به رفع درد پایین کمر و گرفتگی ناحیه کمک کند و باعث بهبود مطابقت قسمت پایین کمر شود. برای انجام این تمرین ورزشی باید به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید به نحوی که کف پای شما به صورت صاف روی زمین قرار بگیرد. سپس به کمک هر دو دست خود یک زانو را به سمت قفسه سینه بکشید و حدود ۵ ثانیه در حالت بمانید و در همین حین سعی کنید ستون فقرات خود را به زمین فشار دهید و به طور طبیعی نفس بکشید و از منقبض کردن عضلات شکم غافل نشوید. به نقطه شروع برگردید و این حرکت را با زانوی دیگر خود انجام دهید. می‌توانید روزی ۲ تا ۳ مرتبه انجام این حرکت ورزشی بپردازید.

حرکت پل

حرکت پل برای کمردرد

برای انجام دادن این تمرین باید به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید و کف پاهای تان را به صورت صاف روی زمین قرار دهید. نفس عمیق بکشید و عضلات باسن خود را منقبض نمایید و تا زمانی که زانوها، لگن و شانه‌های شما در یک مسیر مستقیم قرار می‌‌گیرند باید لگن خود را به سمت بالا هدایت کنید. سعی کنید حدود ۶ ثانیه در این حالت بمانید و عضلات اطراف شکم خود را منقبض کنید. بهتر از این تمرین ورزشی را ۸ تا ۱۲ مرتبه تکرار کنید و حدود ۱۰ ثانیه بین هر دو تکرار استراحت داشته باشید.

حرکت مخصوص چرخش ستون فقرات

حرکت مخصوص چرخش ستون فقرات برای کمردرد

کشش ستون فقرات یکی از بهترین حرکات کششی قسمت پایین کمر است که باعث کشش ستون فقرات به سمت بیرون شده و به قوی ماندن آن کمک خواهد کرد. برای انجام این حرکت کششی باید به پشت روی زمین دراز بکشید و یک بالش زیر سر خود بگذارید. زانوهای خود را خم کنید و آنها را به یکدیگر نزدیک نمایید و بالا تنه تان را شل کنید و چانه خود را به سمت داخل بکشید. زانوهای خود را جمع کرده و لگن خود را به یک طرف بچرخانید و در همین حین سعی کنید شانه‌های خود را از زمین جدا نکنید و نفس عمیق بکشید. به نقطه شروع برگردید و این حرکت را به سمت مخالف خود انجام دهید. می‌توانید این حرکت را روزی ۶ تا ۸ بار تکرار کنید. انجام دادن حرکت ورزشی برای آن دسته از افرادی که دچار بیرون زدگی دیسک هستند توصیه نمی‌شود زیرا باعث بدتر شدن مشکل آنها خواهد شد. به همین دلیل باید قبل از انجام دادن هر گونه اقدامی علت بروز درد کمر مشخص کرد و با توجه به علت درد اقدامات درمانی مناسب انجام شود.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنم؟

در صورتی که علیرغم امتحان کردن روش‌های درمانی خانگی درد کمر شما پس از ۴ تا ۶ هفته بهبود پیدا نکرده است باید به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار علائم و نشانه‌های هشدار دهنده که به شرح زیر می‌‌باشد هستید مراجعه فوری به پزشک ضروری است:

• سابقه سرطان یا عفونت
  • تصادف یا سقوط از ارتفاع