کمر درد دلیل اصلی عدم حضور در محل کار و مراجعه برای درمان پزشکی است. می‌تواند ناراحت کننده و ناتوان کننده باشد.

این عارضه می‌تواند ناشی از آسیب، فعالیت و برخی شرایط پزشکی باشد. کمردرد به دلایل مختلف می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد. هرچه افراد پیرتر می‌شوند، به دلیل عواملی مانند شغل قبلی و بیماری دژنراتیو دیسک، احتمال بروز کمردرد افزایش می‌یابد.

کمردرد ممکن است به استخوان مهره‌های کمری، دیسک‌های بین مهره‌ها، رباط‌های اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها، نخاع و اعصاب، عضلات کمر، اندام‌های داخلی شکم و لگن و پوست اطراف ناحیه کمر مرتبط باشد.

درد در قسمت فوقانی کمر ممکن است به دلیل اختلالات آئورت، تومورهای قفسه سینه و التهاب ستون فقرات باشد.

دلایل 


دلایل آسیب به مهره‌های کمر و بروز کمر درد

کمر انسان از ساختار پیچیده‌ای از عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها، دیسک‌ها و استخوان‌ها تشکیل شده است که با هم کار می‌کنند تا بدن را پشتیبانی کنند و ما را قادر به حرکت می‌کنند.

قسمتهای ستون فقرات با پدهای غضروف به نام دیسک لایه‌گذاری می‌شوند. مشکلات موجود در هر یک از این اجزا می‌تواند منجر به کمردرد شود. در برخی موارد کمردرد، علت آن نامشخص می‌ماند.

آسیب ممکن است منجر به کشیدگی، عارضه‌های پزشکی و حالت ضعیف بدن شود.

کشیدگی 

کمر درد معمولاً از کشیدگی، تنش یا آسیب ناشی می‌شود. دلایل مداوم کمر درد عبارتند از:

  • کشیدگی عضلات یا رباط‌ها
  • اسپاسم عضله
  • تنش عضلانی
  • دیسک‌های آسیب دیده
  • آسیب‌ها، شکستگی‌ها، یا زمین خوردن

فعالیت‌هایی که منجر به کشیدگی یا اسپاسم می‌شوند عبارتند از:

  • بلند کردن غیر اصولی جسمی
  • بلند کردن چیزی که خیلی سنگین است
  • حرکتی ناگهانی و ناجور

مشکلات ساختاری 

تعدادی از مشکلات ساختاری نیز ممکن است منجر به کمر درد شوند.

  • دیسک‌های پاره شده: هر مهره در ستون فقرات توسط دیسک لایه‌گذاری می‌شود. اگر دیسک پاره شود، فشار بیشتری به عصب وارد می‌شود و در نتیجه کمر درد ایجاد می‌شود.
  • دیسک‌های برآمده: تقریباً همانند دیسک‌های پاره شده، دیسک برآمده نیز باعث فشار بیشتر بر روی عصب می‌شود.
  • سیاتیک: یک درد شدید و تیرکشیدن از طریق باسن و از پایین ساق پا عبور می‌کند، که ناشی از فشار برآمدگی دیسک یا فتق بر روی عصب است.
  • آرتروز: آرتروز می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مفاصل ران، کمر و جاهای دیگر شود. در برخی موارد، فضای اطراف نخاع باریک می‌شود. این عارضه به عنوان تنگی نخاع شناخته می‌شود.
  • انحنای غیرطبیعی ستون فقرات: اگر ستون فقرات به روشی غیرمعمول خم شود، ممکن است کمر درد ایجاد شود. به عنوان مثال اسکولیوز، که در آن ستون فقرات به پهلو خم می‌شود.
  • پوکی استخوان: استخوان‌ها، از جمله مهره‌های ستون فقرات، شکننده و متخلخل می‌شوند و احتمال شکستگی‌های فشاری را بیشتر می‌کنند.
  • مشکلات کلیوی: سنگ کلیه یا عفونت کلیه می‌تواند باعث کمر درد شود.
  ماساژ درمانی و کاهش درد دیسک کمر،گردن و سیاتیک

حرکت و وضعیت بدن 

استفاده از حالت نشسته بسیار خمیده هنگام استفاده از رایانه می‌تواند منجر به افزایش مشکلات کمر و شانه در طول زمان شود.

کمر درد همچنین می‌تواند ناشی از برخی فعالیت‌های روزمره یا وضعیت بد بدن باشد.

از جمله موارد زیر:

  • پیچ خوردن
  • سرفه یا عطسه
  • تنش عضلانی
  • کشش بیش از حد
  • خم شدن به طور نادرست یا برای مدت
  • هل دادن، کشیدن، بلند کردن یا حمل چیزی
  • ایستادن یا نشستن به مدت طولانی
  • کشیدن گردن به جلو، مانند هنگام رانندگی یا استفاده از کامپیوتر
  • جلسات طولانی رانندگی بدون وقفه، حتی وقتی قوز نکنید
  • خوابیدن روی تشکی که از بدن پشتیبانی نمی‌کند و ستون فقرات را صاف نگه می‌دارد.

علل دیگر 

برخی از شرایط پزشکی می‌تواند منجر به کمر درد شود.

  • سندرم دم اسبی: دم اسب دسته‌ای از ریشه‌های عصب نخاعی است که از انتهای قسمت تحتانی نخاع بوجود می‌آیند. علائم شامل درد کسل کننده در کمر و باسن و همچنین بی‌حسی در باسن، دستگاه تناسلی و ران است. برخی اوقات اختلالات عملکرد روده و مثانه وجود دارد.
  • سرطان ستون فقرات: تومور در ستون فقرات ممکن است به یک عصب فشار آورده و در نتیجه کمر درد ایجاد کند.
  • عفونت ستون فقرات: تب و یک ناحیه حساس و گرم در پشت می‌تواند به دلیل عفونت ستون فقرات باشد.
  • سایر عفونت‌ها: بیماری التهابی لگن، مثانه یا عفونت کلیه نیز ممکن است منجر به کمر درد شود.
  • اختلالات خواب: در افرادی که اختلالات خواب دارند، در مقایسه با دیگران، احتمال کمر درد بیشتر است.
  • زونا: عفونتی که ممکن است بر روی اعصاب تأثیر بگذارد می‌تواند منجر به کمر درد شود. این بستگی به این دارد که کدام اعصاب تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
  کمردرد در زنان چه علتی دارد و بهترین درمان چیست (ماساژ، ورزش و ...)

عوامل خطر


عوامل زیر با احتمال زیاد خطر ابتلا به کمر درد مرتبط هستند:

  • فعالیت‌های شغلی
  • بارداری
  • سبک زندگی بی‌تحرک
  • آمادگی جسمانی ضعیف
  • سنین بالاتر
  • چاقی و اضافه وزن
  • استعمال دخانیات
  • ورزش بدنی یا کار شدید، به خصوص اگر اشتباه انجام شده باشد
  • عوامل ژنتیکی
  • شرایط پزشکی، مانند آرتروز و سرطان

معمولا کمر درد به دلیل عوامل هورمونی در زنان بیشتر از مردان است. استرس، اضطراب و اختلالات خلقی نیز با کمر درد ارتباط دارند.

آیا بلند کردن اجسام سنگین باعث آسیب به ستون فقرات می‌شود؟ 


استفاده صحیح از وزنه‌برداری می‌تواند به ایجاد توده و قدرت عضلانی کمک کند و در نتیجه به ثبات ستون فقرات، بهبود وضعیت بدن و کاهش درد کمر کمک کند. با این حال، اگر وزنه برداری به طرز نادرستی انجام شود، ممکن است وضعیت بدتر شود و یا صدمات کمری ایجاد شود. این موضوع به طور واضح با بیومکانیک نخاع و الگوهای آسیب دیدگی مرتبط است. بنابراین، اهمیت استفاده درست از تکنیک‌ها و راهنمایی متخصصان در وزنه برداری بسیار مهم است.

چاقی چگونه بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد؟ 


چاقی چگونه بر ستون فقرات تأثیر می‌گذارد؟

چاقی، به ویژه پخش چربی در بالا تنه، به شدت با تغییرات بیومکانیکی مرتبط است که به ستون فقرات آسیب می‌رساند و به طیف وسیعی از بیماری‌های ستون فقرات از جمله تحلیل رفتن دیسک بین مهره‌ای، تنگی کانال نخاع، کاهش ارتفاع دیسک، فتق دیسک، هیپرتروفی رباط‌های ستون فقرات، آرتروز، و افزایش نیروهای فشرده سازی در سطوح دیسک مرتبط است.

خوابیدن اشتباه و کمر درد 


اگر هر روز صبح متوجه کمر درد شوید، وضعیت خواب شما می‌تواند مقصر این موضوع باشد. حالت‌های نامناسب خواب می‌تواند به ستون فقرات شما فشار وارد کند و باعث شود منحنی طبیعی آن صاف شود.

این امر همچنین می‌تواند باعث کشیدگی پشت و فشار ناخوشایند به مفاصل شود. اگر مرتباً روی شکم می‌خوابید، ممکن است به طور مرتب کمر درد را تجربه کنید.

آیا ایستادن برای کمر ضرر دارد؟


نگه داشتن بدن در حالت ایستاده به تلاش عضلانی قابل توجهی نیاز دارد. ایستادن به طور موثر خون رسانی به عضلات حامل را کاهش می‌دهد. جریان ناکافی خون باعث تسریع در شروع خستگی و ایجاد درد در عضلات ساق پا، کمر و گردن می‌شود (این عضلاتی هستند که برای حفظ حالت ایستاده استفاده می‌شوند).

ایستادن بطور طولانی و مکرر، بدون حرکت و راه رفتن، می‌تواند باعث انبساط خون در پاها و کف پاها شود. زمانی که ایستادن بدون حرکت به طور مداوم در دوره‌های طولانی اتفاق می‌افتد، ممکن است منجر به التهاب وریدها شود. این التهاب در طول زمان می‌تواند به وریدهای واریسی مزمن و دردناک تبدیل شود. علاوه بر این، ایستادن بیش از حد می‌تواند منجر به محدودیت موقت مفاصل ستون فقرات، باسن، زانوها و کف پاها شود. این محدودیت بعدها ممکن است به بیماری‌های روماتیسمی ناشی از آسیب دژنراتیو تاندون‌ها و رباط‌ها (ساختارهایی که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند) منجر شود.

  تزریق در مفصل فاست برای درمان دیسک و درد ستون فقرات و سندرم فاست

چگونه نشستن به کمر و گردن شما آسیب می‌زند 


چگونه نشستن به کمر و گردن آسیب می‌زند

آیا بعد از یک روز کاری طولانی پشت میز بودن، مانند صبحی که به دفتر رسیدید، سرحال هستید؟ پاسخ احتمالاً منفی است.

سپری کردن بیشتر روز در حالت نشسته می‌تواند منجر به درد و سفتی در ستون فقرات شود. دلیل این امر این است که نشستن بیش از حد، اگرچه به نظر می‌رسد حالت آرامشی دارد، اما عضلات و دیسک‌های پشت و گردن را تحت فشار قرار می‌دهد. این وضعیت منجر به اسپاسم (تنش عضلانی) عضلات خم کننده لگن مانند عضله ایلیوپسواس و همچنین به فشار و کاهش جریان خون (ایسکمی) در عضلات باسن و گلوتئوس ماکسیموس می‌شود. این عضلات از حامیان مهم ستون فقرات هستند.

همچنین، هرچه بیشتر بنشینید، بیشتر احتمال دارد که وضعیت بدن شما دچار لغزش شود. قوز کردن باعث کشیده شدن رباط‌های ستون فقرات بیش از حد سالم خود می‌شود و وضعیت بد بدن می‌تواند دیسک‌های ستون فقرات شما را کشیده کند. این اغلب منجر به افزایش کشیدگی حلقوی خارجی دیسک می شود و می تواند برآمدگی دیسک و فشار دیسک را افزایش دهد، که اغلب منجر به افزایش کشیدگی حلقوی خارجی دیسک می‌شود و می‌تواند برآمدگی دیسک و فشار دیسک را افزایش دهد. علاوه بر این، در حالت نشسته، ما اغلب روی کامپیوتر کار می‌کنیم یا روی میز می‌نویسیم که منجر به حالت سر رو به جلو، حالت گرد شانه، یا “سندرم وضعیت بد بدن” می‌شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم 


زمانی باید به پزشک مراجعه کنید که مبتلا به بی‌حسی، گزگز یا درد پشت هستید:

  • که با استراحت بهبود نمی‌یابد
  • بعد از آسیب دیدگی یا زمین خوردن
  • با بی‌حسی در پاها
  • با ضعف
  • با تب
  • با کاهش وزن بدون دلیل

مقالات مرتبط

مشاوره رایگان
× مشاوره در واتساپ